Inget preventivmedel är 100%-igt.

Jag har skrivit om det förut och jag tar det gärna igen.

Fram tills den dagen män kan bli gravida och genomgår de hormoniella och kroppsliga förändringar som en graviditet innebär, är det kvinnans beslut.
Diskussion är bra, men i slutänden är det bara en som måste bära barnet inuti sig i 9 månader.

Inga preventivmedel är 100%-iga, så vill du som man inte ha barn finns det bara ett sätt - att avstå samlaget.

Är det rättvist?
Nej, inte speciellt, men kvinnor har inte så våldsamt många år på sig att skaffa barn till skillnad från oss män som i princip kan bli pappor så länge vi är i livet.


edit:
Det intressanta i sammanhanget är att när diskussioner om hur synd det är om killar som blir pappor mot sin vilja blossar upp, så är de preventivmedel som talas om antingen kondomer eller de preparat kvinnor måste äta dagligen, operera in eller köra upp i sitt sköte.

Om nu dessa killar absolut inte vill bli föräldrar, varför har de inte steriliserat sig?
Det finns ju metoder som är reversabla om de skulle ändra sig senare i livet.


AB-Vendela.2.


Pinged at TwinglyIntressant
Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , ,

Kommentarer
Postat av: Mattias

Ska börja med att tala om att jag talar utifrån egen sak, dvs jag har själv en dotter på snart 2 år som var oplanerad. Jag känner igen mig enormt i killens situation, jag var förtvivlad i början o hade svåra anknytningsproblem. Men nu har det blivit mycket bättre med den biten o jag känner enorm stolthet över min dotter, om än att det fortfarande känns lite konstigt.

DOCK...!

Så vill jag säga att det du säger känns mer som vuxenpoängsraggning i många avseenden.

För det första: visst, avstå samlaget...när du ligger där o är vrålkåt på den sexigaste kvinnan du sett i hela ditt liv o inget annat än vill göra det med henne. Det är nog väldigt FÅÅÅ män, även kvinnor skulle jag kunna tänka mig, som kan tänka så rationellt i en sån situation. Så sluta med utopisnacket o utgå från verkligheten istället.

För det andra: Visst, synd om kvinnorna som måste lida hormoniellt för sitt snedsteg, men det märkliga är att dem verkar vara totalt ansvarsbefriade i skyddsfrågan. Vad hindrar dom att ha en kondom till hands??? Varför är det enbart mannen som ska ha ansvar i skyddsfrågan? Det är ju inte bara mannen som väljer att stoppa in sin i nån, det är ju även kvinnan som frivilligt väljer att släppa in en man i sig. O I BÅDAS FALL SÅ ÄR MAN MEDVETEN OM ATT DET KAN SLUTA I GRAVIDITET!

Naivt är ordet att mannen verkar vara den enda som är kåt i samlagstillfället.

För det tredje: reversiv sterilitet kan ÄNDÅ leda till beständig sterilitet. Idiotiskt förslag.



Nej, vad jag kan se av din blogg så har du genomarbetat den till att helt passa för de kvinnliga läsarna. O lite känns det som att du vill provocera männen. Allt handlar om makt där ute i samhället, så även din blogg, o få är det som vill veta av nått ansvar. Män som kvinnor.

2010-02-20 @ 13:53:59
Postat av: Hanna S

Fast grejen är ju just att kvinnan inte alls MÅSTE bära barnet inom sig i 9 månader. Att ta ett dagen efter-piller, eller göra abort närmsta veckorna efteråt är tämligen odramatiskt.



Att genomgå graviditet är ett aktivt val, då får man också stå för konsekvenserna. Bägge väljer att ha oskyddat sex. Däremot har förstås mannen ingen positiv rättighet att tvinga kvinnan genomgå graviditet om hon inte vill. Det är hennes kropp och vill hon inte ha barn i sig är det hennes beslut. Men väljer hon att genomgå graviditet så är det hennes val, och vill inte pappan vara med så bör hon själv få stå för konsekvenserna.

2010-02-20 @ 14:12:34
URL: http://gothbarbie.se
Postat av: Anna

Abort är en operation som kan vara mycket traumatisk och som många ser som mord. Mannen är inte i samma situation som kvinnan - det är hennes val, punkt.



Har killen bidragit till att barnet blev till så får han ta ansvar för det om kvinnan inte vill utsätta sig för en abort. Han ska inte kunna tvinga henne till att göra någonting hon inte vill genom ekonomisk utpressning eller liknande.



Samlag är inte riskfritt. Det måste man förstå, både som kvinna och man. Som kvinna riskerar man sin kropp, sin hälsa, sin utbildning och ekonomi mm. Som man riskerar man, som värst, att få en överkomlig ekonomisk smäll.



Big deal. Vilket icke-problem!

2010-02-20 @ 15:44:50
Postat av: Calyptratus

Det är sällan jag inte håller med Nestor, men nu så.



Det jag ser som otroligt sjukt är att ni snöar in er p åföräldrar, och nåra ynka månader hit å dit.



För h&%¤¤#&e ! Barnet ska leva HELA SITT LIV med situationen...



Tyvärr väljer man inte sina föräldrar, och de mammor som tar detta högst aktiva beslut har i mina ögon redan förklarat sig själv olämplig som förälder.

2010-02-20 @ 15:47:06
Postat av: scaber nestor

Jag tar det kort.



@Mattias.



1. Avstå samlag är inte att säga nej när man väl hamnar i säng, de är att inte försätta sig i den situationen du pratar om.



2. Jag påstår ingenstans att kvinnan är utan ansvar, det är du som lägger in dina värderingar i min text.

Det jag skriver är att kvinnan har sista ordet i graviditetsfrågan.



3. Ja, reversiv sterilitet kan leda till beståndig, likaså kan p-piller leda till blodproppar som i sin tur kan leda till döden, abort leda till att kvinnan blir steril etc.

Varör ska bara kvinnan ta dessa risker?



4. Att kalla mina åsikter för att fria till mina kvinnliga läsare och att jag genomarbetat min blogg att passa bara vissa är korkat på gränsen till imbecillt.



Jag beklagar att du hamnat i den situation du beskriver, men det är inte mitt fel.



2010-02-20 @ 16:10:33
URL: http://scabernestor.blogg.se/
Postat av: Siobhan

Många män gillar att vifta abort-flaggan utan någon som helst förståelse för hur traumatiskt en abort faktiskt kan vara för en kvinna. Visst, stor del av befolkningen anser att en människa inte är en människa förrän h*n föds, MEN större delen av världens befolkning anser faktiskt att livet startar vid befruktningen. Så de flesta människor anser alltså att abort är att ta en annan människas liv vilket INTE är ett lätt beslut.



Personligen tycker jag det är hög tid att BÅDE män och kvinnor lär sig att det finns KONSEKVENSER av sex. Visst, sex är skönt..sex är underbart...MEN är man inte beredd att ta konsekvensen av det (dvs antingen graviditet eller abort) så borde man helt enkelt avstå. Och OM man nu blir "vrålkåt" på den "sexiga" tjejen och man går får långt och hon blir gravid...ja då får man helt enkelt bita i det sura äpplet och acceptera konsekvenserna av SITT EGET handlande.



Jag förstår fullständigt hur jobbigt det är att bli förälder mot sin egen vilja. Jag blev det själv. Jag bodde på Irland och blev gravid trots preventinmedel och var inte det minsta sugen på att bli mamma. Men jag är en vuxen människa och jag valde själv att ha en sexuell relation och jag visste att inget preventinmedel är 100%...så jag gjorde det bästa av situationen och bestämde mig för att försöka vara en så bra mamma som möjligt. Visst det var oehört jobbigt, sanslöst jobbigt...men jag tycker inte "synd" om mig själv eftersom jag faktiskt valde att ha sex och jag visste om vad som kunde hända.



Och för alla er som anser att det är "synd" om barnet som får födas oönskat...vad är alternativet? Abort? Är det verkligen mer humant att barnet inte får leva alls än att barnet får en chans till ett bra liv med föräldrar som kanske inte önskade att få barn MEN som försöker göra sitt bästa?

2010-02-20 @ 16:23:14
Postat av: Eva Gustavsson

Klart inte män ska kunna bestämma att kvinnan ska göra abort, men det finns ju inget som egentligen säger att det måste vara så att pappan ska behöva ha något ekonomiskt ansvar för barn som föds och som han inte önskar. Vill han verkligen inte ha barnet så borde han kunna avsäga sig vårdnaden till mamman. Så får hon ta hela ansvaret för barnet om hon nu så gärna vill ha barn mot pappans önskan.

2010-02-20 @ 17:37:30
Postat av: Siobhan

Varför ska mannen inte ha ekonomiskt ansvar? Han VALDE att ha sex och därmed VALDE han också att riskera att bli pappa. Klart han ska stå ansvarig för detta VALET.

2010-02-20 @ 17:50:18
Postat av: Siobhan

...och ofta handlar det inte om att kvinnan gärna VILL ha barn. Utan kvinnan försöker göra det mest osjälviska, vilket är att ta hand om livet som hon varit med om att skapa. Jag tycker absolut inte att det är att be om för mycket då man begär att mannen gör detsamma. Tvärtom kommer männen ofta mycket "lindrigare" undan, de behöver bara bistå ekonomiskt...och ofta inte ens det. Medans kvinnan får stå med hela bördan att uppfostra ett barn på egen hand samtidigt som samhället tittar på dem med sneda ögon.

2010-02-20 @ 17:56:11
Postat av: Helena

En man som blir pappa mot sin vilja måste få en chans att säga ifrån sig allt ansvar gällande underhåll, umgänge och arv om han vill. Då först blir det lite mer rättvist, en liten tröst i den vidriga situationen som de kan hamna i.

2010-02-20 @ 18:00:00
URL: http://helenadiesel.blogg.se/
Postat av: scaber nestor

Finns det exempel där män har blivit lurade med fraser som "klart jag har piller".

Säkerligen, tveksamt dock att det handlar om speiellt många.

Jag har hittills bara sett den kommentaren från folk som känner nån som känner nån och därför kan jag inte se det som annat än ytterlighetsfall eller i värsta fall en skröna, och dessa kan aldrig få sättas som norm.



Men de som vill får visa, genom verifierbara exempel, att jag har fel på den punkten.

2010-02-20 @ 18:00:28
URL: http://scabernestor.blogg.se/
Postat av: scaber nestor

@Helena.



Varför ska en person slippa undan det ekonomiska ansvaret bara för att "han vill ju inte"?



2010-02-20 @ 18:03:36
URL: http://scabernestor.blogg.se/
Postat av: Helena

Därför att han inte har något att säga till om när det gäller om ett misstag ska födas eller inte. Jag är helt med på att man inte ska tvinga kvinnor till abort, men man ska ej heller tvinga män till att behöva stå och betala 18-21 år för någonting som de absolut inte vill ha, träffa eller veta av. Dessutom, varför i hela världen ska ungen ärva mannen om de inte har haft något att göra med varandra. Det är så fel som det kan bli. Det är många som inte vill veta av en oönskad unge och istället för ofrivillig pappa ser de sig som en ofrivillig spermadonator.

2010-02-20 @ 18:15:18
Postat av: scaber nestor

@Helena



Så du anser inte att han tar den risken vid samlagstillfället?



Kan man ha ångerrätt?

2010-02-20 @ 18:16:52
URL: http://scabernestor.blogg.se/
Postat av: Ylva S

@Siobhan



"Personligen tycker jag det är hög tid att BÅDE män och kvinnor lär sig att det finns KONSEKVENSER av sex. Visst, sex är skönt..sex är underbart...MEN är man inte beredd att ta konsekvensen av det (dvs antingen graviditet eller abort) så borde man helt enkelt avstå."



Håller inte med om abortbiten där. Jag tycker att det är att nedvärdera kvinnor att tillåta abort. Abort bygger på en dålig kvinnosyn där kvinnor inte ses som kapabla att själva ta ansvar för att skydda sig när de har sex.

2010-02-20 @ 18:40:30
Postat av: MiMzan

Jag har personligen aldrig förstått att killar vågar lämna ansvaret för preventivmedel helt till tjejen (då tänker jag så klart på p-piller). Även om man litar på varandra och flickan i fråga aldrig någonsin skulle fundera på att låta bli pillren med flit så kan man ju glömma. Gudarna ska veta att det har hänt mig... Ingen är perfekt.



Vad gäller abort så råder det inga som helst tvivel om att en abort alltid är traumatisk, oavsett omständigheterna. Generellt gäller att ingen kan döma någon annan då man aldrig kan sätta sig själv helt i någon annans situation. Vad man väljer att göra vid en graviditet är högst personligt och rör bara de två potentiella föräldrarna.



Mer specifikt skulle jag vilja säga att ingen någonsin borde bli pressad att göra abort. Visserligen påverkar graviditeten båda parter, men en man kan alltid välja att distansera sig. Det kan aldrig kvinnan göra. Barnet finns i hennes mage och eftersom jag aldrig varit gravid kan jag inte föreställa mig den känslan. Att en man skulle kunna verkar därför absurt.



Jag är 32 år nu och blev jag gravid skulle jag inte göra abort, oavsett vem som var pappan. Det är jag noga med att vara öppen med i en relation och det tycker jag är viktigt. Då är korten på bordet och känns det inte bra för killen ifråga så hittar han nog dörren själv.

2010-02-20 @ 20:11:49
URL: http://mimzan.nelliots.se
Postat av: Nemokrati

Man undrar lite - Mattias, hur gammal är du? Och vad är det du vill ha sagt - att när du blir "vrålkåt" så blir det som det blir och då skall du helst inte ha något ansvar. Det blir liksom för jobbigt för dig att tillhandahålla ens en vanlig kondom. Det var det mest erbarmliga inlägg jag nånsin läst. Och vilka tillfälliga känslor - stackars den tjejen kan inte ha vart kul.

2010-02-20 @ 20:52:12
URL: http://komigenuva.wordpress.com
Postat av: Anonym

@Ylva S



Hade tänkt hålla mig till att rent allmänt ge min syn på saken men sen såg jag det här:



"Håller inte med om abortbiten där. Jag tycker att det är att nedvärdera kvinnor att tillåta abort. Abort bygger på en dålig kvinnosyn där kvinnor inte ses som kapabla att själva ta ansvar för att skydda sig när de har sex."



Jösses! Det tycks mig som om det är Ylva som har en sned kvinnosyn. Rätten till fri abort bygger på kvinnans förmåga att själv besluta vad som är bäst för henne och hennes ofödda barn. Att ta ifrån kvinnor rätten till abort vore att ta ifrån dem rätten till sina egna kroppar och DET, mina damer och herrar, är vad jag skulle kalla att nedvärdera kvinnor.

2010-02-20 @ 21:12:33
Postat av: MiMzan

Förlåt Niklas, lite snabb i fingrarna där. Inlägget ovan till Ylva S är mitt.

2010-02-20 @ 21:14:09
URL: http://mimzan.nelliots.se
Postat av: Fredrik

Sterilisering låter lite överdrivet. Bättre att skippa fittsex och bara köra analt istället. Då är det ingen större risk att hon blir på smällen

2010-02-20 @ 23:37:35
Postat av: Tornevall

Jag kan inte riktigt tycka synd om folk som själva gör en sån här sak möjlig genom att INTE tänka före händelsen... Faktiskt...

2010-02-21 @ 11:54:43
URL: http://blog.tornevall.net
Postat av: Hanna S

Fredrik: +1

2010-02-21 @ 16:37:47
URL: http://gothbarbie.se
Postat av: Sofia.

När man läser om sådant här, då blir man glad att man är homosexuell. ;)

2010-02-21 @ 21:19:41
Postat av: Helena

Ja han kan ha ångerrätt, det har ju kvinnorna med tanke på att de kan göra abort om det vill. Varför ska det då inte finnas ett alternativ för killarna?

2010-02-21 @ 21:49:42
URL: http://helenadiesel.blogg.se/
Postat av: Johanna Sjödin

Pappan har ett ansvar inför barnet. Vad pappan tycker om mamman eller om pappan inte ville veta av sitt barn är inte relevant.



Vill ni verkligen ändra på det några av er som kommenterar här?

2010-02-21 @ 22:18:14
URL: http://johannasjodin.blogg.se/
Postat av: scaber nestor

@Helena.



Det finns alternativ för killar, de har det innan samlaget, inte efter.



Dumhet må vara en förklaring till att ha sex utan att tänka på konsekvenserna, men det är ingen ursäkt för att slippa ansvar.

2010-02-21 @ 22:22:49
Postat av: Linda E

@Johanna

Det stämmer ju inte alls att pappan skulle ha något speciellt ansvar inför barnet. Om till exempel kvinnan han har sex med är gift med en annan man så är det ingen som begär att den biologiska pappan ska ta något ansvar. Samma sak om en kvinna åker utomlands och inseminerar sig. Vem begär då att pappan ska ta ansvar inför barnet?



Sanningen är att det endast är i de fall då mamman vill att pappan ska ta ansvar (dvs betala underhåll) som det stämmer att pappan förväntas ta ansvar. Det är alltså inte utifrån ett barnperspektiv som pappan förväntas ta ansvar, utan från ett mammaperspektiv. Allt för många kvinnor har en taskig manssyn och är enbart intresserade av mannens sperma och hans pengar.

2010-02-22 @ 10:19:47
Postat av: Helena

Men varför ska inte killarna kunna ha alternativ efter samlaget när kvinnorna har det? Det är orättvist. Det är helt fel. Det måste bli ändring på det. Kvinnor som skaffar barn för sin egen skull skall försörja dem själv! Det är deras ansvar. Klart att det är lämpligt för dem att ha en karl som står och betalar, men det är inte rätt. Om man inte finns i ungens liv då ska man heller inte behöva betala.

2010-02-22 @ 16:27:30
Postat av: scaber nestor

@Helena



Ge mig kontrollerbara verifierbara uppgiter på att normen är att flertalet "oväntade" graviditeter består av kvinnor som lurar män att bli pappor, då finns det viss bäring i ditt argument.



Fram tills dess håller jag det som en sällsynt företeelse som inte ska sättas som normalallet, vilket din logik kräver.

2010-02-22 @ 17:28:27
Postat av: Siobhan

Jag förstår inte varför alla verkar anta att kvinnor som väljer att behålla barnet då de blir oplanerat gravida VILL ha barn? Tror ni verkligen att valet att göra abort är så simpelt? MÅNGA kvinnor väljer inte att behålla för att de så hemskt gärna vill ha barn...utan de behåller för att de helt enkelt inte vill utsätta sig för en abort med alla dess risker (både emotionella och fysiska) Dessutom så anser fortfarande större delen av världens befolkning att ett barn blir till vid befruktningen, och att begära att en kvinna ska abortera då är helt enkelt grymt.



Jag börjar faktiskt bli jäkligt irriterad på dessa felaktiga antagande om att kvinnor som väljer att behålla sina barn mot faderns vilja är skojjare som lurar till sig sperma för att tillfredställa sin egen barnlängtan. För det är bara så otroligt fel, och jag talar av egen erfarenhet!

2010-02-22 @ 19:20:37
Postat av: Helena

Det spelar egentligen ingen roll om det är kvinnor som lurar till sig en graviditet eller om det har hänt en olycka och preventivmedlet inte funkade eller att inget sådant användes. Så länge kvinnor har ett val så ska även männen ha det. Kvinnor kan välja att göra abort, då ska männen kunna välja att göra en juridisk abort. Det är en fruktansvärd sak att bli pappa mot sin vilja, det är inget man bara finner sig i.

2010-02-22 @ 20:25:34
Postat av: Andreas

Det vore väl lämpligt om alla här kunde göra sin bakläxa och läsa vad artikeln handlar om. Killen försökte ta sitt ansvar och flyttade till och med in med mamman. Han träffar sonen varannan vecka. Probemet var att han inte fick något stöd. Aborter och oönskade graviditeter är inga lätta frågor och det är långt ifrån enkelt att hantera mentalt utan någon hjälp, utan att ha någon att prata med. I vår värld antar vi alltid att det är kvinnan som behöver hjälp att tackla sina problem. Män är enbart gärningsmän och behöver ingen hjälp alls. De ska vi bara döma. Killen blev dömd från början, från vänner och hjälporganisationer. Det är just det som är det snedvridna. Om man inte vet hur man ska hantera den stora omställningen som det faktiskt handlar om, har man som man inte rätt till hjälp då?



Ingen ska kräva av någon att göra abort. Det vore helt sjukt. Däremot handlar det inte enbart om kvinnans kropp. Det är inte därför abortlagen är en självklarhet. Det är inte hennes liv man tar. Med det argumentet borde vi även införa självmordskliniker. Abortlagen är en självklarhet just på grund av att det finns fall där den potentiella mamman är ensam och övergiven, utan någon pappa i närheten, för att olagliga aborter sker ändå och med risk för att mamman dör. Finns det en pappa med i bilden som vill och kan ta hand om barnet istället så ska han ha rätt till barnet, just för att det är barnets bästa i så fall. Om man följer de argument som finns här så ska ju kvinnan vara beredd på det eftersom även hon borde veta vad sex innebär, och kan hon inte ta hand om barnet så är det hon som ska betala underhåll. Men så kan vi naturligtvis inte resonera i vår värld där kvinnan är det ständiga offret.



Jag tycker definitivt att man ska ta sitt ansvar både som man och som kvinna men ge då män samma som kvinnor villkor att klara av att ta det ansvaret. Som notis kan jag tillägga att jag faktiskt känner till ett fall där kvinnan ljugit om preventivmedel. I det fallet är jag definitivt tacksam för det i och med att det gav liv till en person som står väldigt nära, men det gör det inte rätt. Jag tror definitivt att det finns många fall, men det är inte direkt någonting man pratar om, och knappast något media vill ta upp. I vår värld kan ju kvinnor bara vara offer som sagt.

2010-02-22 @ 22:09:36
Postat av: scaber nestor

@Andreas

Mitt inlägg gäller i huvudsak artikeln "Det är ett övergrepp att tvinga en man att bli pappa" av Malin Wallin.



@Helena.

Vad är det du inte förstår?

Mannens val sker innan samlaget, inte efter.



2010-02-22 @ 23:07:13
Postat av: Helena

Vad är det du inte förstår? Kvinnor har ett val efter samlaget, mannen ska oxå ha det, fast på ett annat sätt.



Jag lever med en kille som är ofrivillig spermadonator, han har absolut inget med ungen att göra och vill aldrig ha det heller. Det är för j-vligt att han ska behöva betala underhåll och att ungen ska ärva honom.

2010-02-23 @ 09:35:26
Postat av: scaber nestor

@Helena.



Jaha, det är där skon klämmer.



Din sambo gjorde en korkad sak och vill helst slippa ansvaret för det och du håller med.



Tråkigt att er ekonomi blir lidande, men det är detta man får ta om man låter bli att skydda sig.

2010-02-23 @ 13:03:59
Postat av: Helena

Ekonomin blir inte lidande, men det är irriterande.



Iaf så kommer ungen att växa upp utan en pappa, kul för den.



2010-02-23 @ 19:14:12
Postat av: Andreas

@scaber nestor



Mitt inlägg håller lika mycket ändå. Det handlar ju om att mannen enbart har ansvar på kvinnans villkor.



Men vad än viktigare är: kan du ta och byta ut din captcha-variant? Det är bedrövligt att behöva hålla på och gissa sig till vad det står varje gång :-)

2010-02-23 @ 20:11:59
Postat av: Johanna Sjödin

Helena:



Ungar kommer växa upp utan pappa också med det system du föreslår.



Jag tycker att man ska få genomgå en juridisk abort när barnet är fem år (eller ännu äldre) om man kommer på att man inte tycker om det, för ingen vill väl ha en förälder som inte tycker om en?

2010-02-23 @ 21:18:06
URL: http://johannasjodin.blogg.se/
Postat av: Siobhan

Roligare att växa upp utan pappa än att inte få möjligheten att växa upp alls. Eller Helena kanske anser att alla barn utan en eller två föräldrar inte har någon möjlighet till ett lyckligt liv?



Hur som helst så är det inte mammans eller barnets fel att h*n kommer växa upp utan pappa..utan det är pappan som vägrar ta ansvar för SITT handlande. Kanske bra trots allt att barnet inte har denna "förebilden" i sitt liv?

2010-02-23 @ 23:16:54
Postat av: MiMzan

@Helena S



Jag vet inte... Du slår mig som en ganska cynisk individ. Har du barn själv? Som jag skrivit innan kan nog ingen som inte varit gravid föreställa sig hur det känns att veta att man har en liten människa växande i sin mage. Det tycks mig att det skulle vara en överväldigande känsla som trumfar både rationella resonemang, rädsla och självtvivel.



Att du kallar din sambons barn för "ungen" gör mig lättad över att det barnet slipper konfronteras med er två och er bitterhet över barnets existens. Glöm aldrig att barnet är oskyldigt.



Personligen skulle jag inte göra abort. När jag var 20 hade jag gjort det, men inte nu (jag är 32). Om pappan inte ville veta av barnet hade jag låtit honom gå. Vem behöver en bitter och kärlekslös far? Pengarna har inte så stor betydelse.



Jag har säkert sagt det förut, men jag undrar fortfarande. Varför är det så svårt att förstå att en abort är traumatisk och något som man aldrig slutar tänka på? Att pappan inte vill ha barnet kan inte anses som ett alena fullgott själ att utsätta sig för en abort om man känner att man inte vill det. Visst, det är orättvist att killar ibland blir pappor mot sin vilja, men det är ganska orättvist att bara kvinnor kan bli gravid och att bara kvinnor måste leva med en abort.

2010-02-25 @ 11:28:02
URL: http://mimzan.nelliots.se
Postat av: Andreas

En kille kan väl också vara tvungen att leva med en abort. Det finns faktiskt killar som har känslor, hur svårt det än är att tro.

2010-03-02 @ 22:52:01
Postat av: Beatrice ♥

Jag rent av avskyr dessa själviska kvinnor som utnyttjar män för sin egen skull. Fy fan.

2010-04-21 @ 20:11:14
URL: http://beabus87.blogg.se/
Postat av: scaber nestor

@beatrice.



har du läst inlägget och kommentarerna?

2010-04-21 @ 23:34:04

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0