RT Anders Widén, RT Kulturbloggen, RT Tuggarna // Poliser med dålig uppfattning om de rättigheter man har i en demokratisk rättstat.

Lyssna och titta riktigt noga.
Filmen hackar lite eftersom den är återskapad efter en hårddiskdump(?), läs mer hos tuggarna som jag länkar till nedan.

RT gärna.




Tuggarna:

På väg hem från kontoret igår hände något otrevligt som ändå slutade med något roligt. På väg genom spärrarna på Hornstulls tunnelbanestation ser jag hur två vuxna män trycker upp två 12-14-åriga pojkar i ett hörn bakom biljettbåset. Det visar sig vara de poliser som "extrajobbar som skattefinansierade biljettkontrollanter", som Copyriot tidigare skrivit om.

Eftersom jag länge arbetat politiskt med kollektivtrafiken och dessutom arbetar för en nättidskrift som flera gånger skrivit om traffikfrågor, kostnader och kontrollsystemet i tunnelbanan (t.ex. här och här) blev jag intresserad och tog snabbt upp min kameramobil. Jag har flera gånger tidigare både fotat och filmat i tunnelbanan (senast med TV4 Nyhetskanalen) och vet att den räknas som en allmän plats.

 

[...]


Så på behörigt avstånd (för att inte störa poliserna i deras arbete) tog jag jag tre snabba bilder med min kamera. Poliserna undrar vad fan jag håller på med och jag förklarar att jag inte fotograferar de båda ungdomarna utan bara de två poliserna. Jag frågar om de är poliser men de svarar avböjande och istället undrar den första polisen varför jag tar foton och jag förklarar att jag skriver om kollektivtrafik och kontrollsystem. Då bryter helvetet lös.

[...]

 

Men, historien är ännu inte slut. Så fort jag märkte att poliserna började fota mig och jävlas så satte jag snabbt på film-funktionen på min kameramobil. Det mesta tyder på att mobilen fortsatte filma och ta upp ljud under hela händelsen. Men denna fil gick inte att återskapa från telefonens hårddisk. Istället skickade jag den korrupta videofilen till några duktiga tjejer och killar i USA (Spanien visade det sig - min anm).




Kulturbloggen.

Ett starkt vittnesmål om hur grisiga en del människor blir när de får lite makt över andra, berättar Jesper om i bloggen Tuggarna. Jesper driver en nättidning och har registrerat den så han är ansvarig utgivare. Han har koll på vad som är tillåtet att fotografera i Sverige. Häromdagen när han var i Hornstulls tunnelbanestation såg han två polismän som hade tryckt upp två pojkar i 14-15-årsåldern mot en vägg. Han tog fram sin mobiltelefon och tog några bilder.

[...]

Jesper berättar att polismännen inte ger sig. De hotar att de ska gripa honom och anmäla honom för ofredande mot polis om han inte raderar bilderna.

Det finns två poliser inom svenska poliskåren som helt klart inte fått utbildning i vilka rättigheter medborgare har i en demokratisk rättstat.


 


 

Anders Widén.

"Nu är vi många som på olika nivåer slåss för att inte endast bevara vår integritet utan också för att få behålla vår värdighet som människor i en öppen demokrati.

Det handlar om hur poliser bemöter demonstranter.
Det handlar om vilken lagstiftning våra politiker inför som rör total avlyssning och insamling av all data om oss, som i fallet FRA-lagen, datalagringdirektivet - och så vidare.

Det handlar om under vilka regler och vem som betalar civilklädda snutar som lånas ut till privata (eller kommunala) transportföretag för att muddra ungdomar.

Nedansstående rätt trasiga film efter att polisen förstört den eftersom den hade bevismaterial mot dem på sig, hittade jag på bloggen "Tuggarna".

Filmen och postningen visar hur två civilklädda poliser går över alla gränser, hotar och dessutom alltså förstör bevismaterial.



Vilket krig håller inte den så kallade vuxna generationen och politikerna och lagstiftarna på att starta? Hur fullständigt kontraproduktiv är man inte i sin nit att skapa ordning och kontroll?"

Istället föder man det motsatta. Vi känner rättmätig vrede.

Men framför allt:
Vi saknar allt förtroende.

SvD, DN, AB.
Pinged at TwinglyIntressant
Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , ,

Kommentarer
Postat av: Lars-Erick F

Min kommentar, med länkar,



finns här:

http://lars-ericksblogg.blogspot.com/2010/02/apropa-polisverksamhet.html



2010-02-12 @ 12:26:25
URL: http://lars-ericksblogg.blogspot.com/
Postat av: manen

sickna jävla nötter! det är nästan som man skäms för Stockholmspolisen D:

2010-02-12 @ 13:43:56
URL: http://8thsymphony.com
Postat av: Patrik

Poliser är också människor. S.k. skitstövlar finns inom alla områden. Synd bara att Poliser är så pass tandlösa att dom inte ens kan tillrättavisa sina egna.

2010-02-12 @ 17:06:32
Postat av: Esse

Toppen på ett isberg. Samtidigt som "gummiparagrafer" som LOB och delar av narkotikabrottlagstiftningen ger polisen carte blanche i ingripanden mot enskilda så är kulturen inom polisväsendet genomrutten.



Vem vill bli polis i dag? Polisyrket har blivit ett lågstatusyrke, dåligt betalt och usla arbetstider/förhållanden. Rekryteringsunderlaget blir därefter. Emotionellt underutvecklade, omogna och i grunden osäkra snubbar som snabbt utvecklar ett flockbeteende med "kollegorna" som blir viktigare än allt annat, inklusive att själva följa de lagar de är satta att se till att medborgarna följer. Fy fan.

2010-02-12 @ 23:03:23

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0