Dalarna fyllt sin kvot och även överskjutit, inte oväntat.

Läser i AB efter en kommentar till mitt tidigare inlägg att det råder vilda västern ute i skogarna.
I Dalarna har de redan fyllt sin kvot och skadeskjutit ett antal, vilket i princip gör att Sverigekvoten är fylld redan efter några timmars jakt.


Frågan är hur många av jägarna som struntar i jaktstoppet och skyller på trasiga mobiltelefoner och komradio.
Jag tror att många stoppar, men sen har du klicken jägare som redan tidigare skiter i jaktlagar...

Verkar som mina och många andras farhågor om jakten besannades redan första dagen, många fler än de tillåtna blir dödade och ett stort mörkertal pga skadeskjutna individer som kryper undan och dör utan att eterspårarna hittar den.

Den stora vargslakten 2010 kommer historieböckerna att beskriva denna horribla händelse som.




AB, DN, SvD.
Jinge, röda berget, Jan Rume, annarkia.

Pinged at TwinglyIntressant
Läs även andra bloggares åsikter om , ,

Kommentarer
Postat av: apocalypse nowish

Kan du eller någon förklara vad det roliga är i att skjuta försvarslösa och harmlösa djur?



Mycket märklig sysselsättning tycker jag.

Postat av: scaber nestor

Försvarslösa i denna jakten, men knappast harmlösa.



Det är ett rovdjur vi pratar om som pga tjuvjakt nu är starkt inavlad och inte ansedd så skygg som den borde vara, även om den fortarande i det närmaste aldrig befinner sig i tätbebyggt område.



2010-01-02 @ 16:02:06
URL: http://scabernestor.blogg.se/
Postat av: apocalypse nowish

Genom hela världshistorien finns det ett enda dokumenterat fall där varg anfallit en människa. Det finns några till som inte är bevisade.



Oavsett vilket spelar det mindre roll. Älgar är mycket farligare och de jagas också. Vad jag funderar över är hur kul det kan vara att jaga något som inte har en chans. Hur är det roligt att sitta och vänta på något djur som vandrar förbi så man kan skjuta det? Känns bara så menlöst och trist. Jag undrar vad jägarna får ut av det hela.

Postat av: Anonym

Du kanske har rätt, men kan det inte va mer seriöst att du väntar med anklagelserna innan du vet fakta, och det kommer nog att ta några dagar innan vi vet.

Jag tror inte att det kommer att bli lika lätt om jägarna får licensjakt nästa år, för då kommer vargarna att hålla sig undan bättre, för vargar brukar lära sig snabbt, och då kanske vargarna också kommer att ha ett mera naturligt beteende och bli mer skygga för mänskligheten, och då anser jag att både vargen och människan har vunnit.

tack för ordet

2010-01-02 @ 16:52:25
Postat av: meta

Usch. Jag är sorgsen i själen i dag.

2010-01-02 @ 17:10:26
URL: http://metamorfos.blogspot.com/
Postat av: Mikael

Detta är obegripligt. Hur kan man tillåta att så många får gå ut och jaga varg. Hade man haft ett antal välutbildad och duktiga jägare som gjort jobbet hade jag kanske kunnat acceptera en viss avskjutning. Men detta är ju totalt sinnesförvirrat. Det kommer ju bara bli en enda stor pr-förlust för jägarkåren. Det är en sorgens dag som bara bekräftar att det är nöjesmordet som är syftet med jakten inte förstålsen för naturen. Det är hotet att förlora villebråd som styr dessa mordiska individer. Man kan bli irriterad för mindre. Det är en tragisk verksamhet vi nu ser som ett antal väletablerade själar ligger bakom påhejad av en viss del av lokalbefolkningen i de trakter där vargen blivit vanlig. Inte någons sans utan bara trampa på. Hur i hela friden kan man lyckas att skadskjuta så många djur??? Hur kan man som jagare ge sig ut i skogen och skjuta så dåligt att man skadskjuter så många djur??? Detta är ju djurplågeri på hög nivå. Grundkurs 1 skjut inte förän du är helt säker på att träffa rätt. Var det sådan panik att man måste skjuta på alla djur man ser. Vem är ansvarig för denna typ av anskrämligt beteende?

MVH

Micke

2010-01-02 @ 18:04:02
Postat av: Wolf

Jag har själv jaktlicenser men helt tappat lusten att jaga pga alla de idioterna som tyvärr tycks dela mitt intresse. Att skjuta av varg i en så liten vargstam som Sveriges är ett underbetyg åt samtliga inblandade.

2010-01-02 @ 18:15:16
Postat av: Lars-Erick F

Det är väl som så att jägarna (många av dem) ser vargen som en konkurrent om bytet. Vargen är ett rovdjur. Liksom människan, som dock har effektivare vapen.

2010-01-02 @ 18:32:38
URL: http://lars-ericksblogg.blogspot.com/
Postat av: Anonym

apocalypse nowish



Vet du något om vad vargen gör och inte

Klart jägarna tog chansen när dom kan.



Mvh

Räven



Komihåg!

Politiker dödar inte jägarna

2010-01-02 @ 20:32:38
Postat av: Dennis

Det är tråkigt att inte jägarna vågar posera med namn och bild. Vad sägs om en allmän jakt på jägare till sommaren?

2010-01-02 @ 20:39:09
URL: http://hycklare.blogg.se/
Postat av: scaber nestor

@Anonym



1. Om vargen skjuts efter att ha blivit spårade med motorfordon mitt ute i skogen, hur ska de då lära sig att hålla sig borta från bebyggelse?



2. Varför skjuts de vargar som befinner sig mitt ute i urskogen och inte selektivt bland de som går nära bebyggelse?



@Dennis.

Vi ska visa oss från människans bättre sida, inte imitera de som inte klarar av att leva med naturen.

2010-01-02 @ 21:59:19
Postat av: Boende

I det närmaste aldrig i tätbebyggt område?

Jo pyttsan!

Alla vargkramare som bor i stockholms innerstad och liknande lär ju troligen aldrig se varg i verkligheten.

Det är inte lika roligt när man som jag har vargspår på tomten (västra Dalarna) och inte vågar släppa ut barnen att leka och åka pulka på gården.

Den svenska vargstammen är dessutom inplanterad, så jag sörjer inte om den försvinner helt.



Boende

2010-01-02 @ 22:32:56
Postat av: scaber nestor

@Boende.



Det är idioter som du som sprider dessa amsagor och skitsnack som bär stor skuld i detta.



I Uppdrag Granskning för några år sedan DNA-kontrollerade de proverna som jägarförbundet hävdade kom från inplanterad varg och det visade sig vara totalt utan grund.



Jag är uppvuxen i Ö.Deje i Värmland, gått utbildning i Malung (Dalarna) och lumpen gjordes i Älvdalen.



Jag har träffat personer som dig i hela mitt liv och jag kan inte ens beskriva hur mycket jag beklagar er okunnighet.

2010-01-02 @ 22:59:18
Postat av: Joshua_Tree

Hela dagen har jag känt mig som bedövad och bedrövad av det här. Jag har frivilligt avstått att ens surfa in på tidningarnas förstasidor, än mindre läst rapporteringarna. Jag vet att jag helt enkelt kommer att bli alldeles för arg och ledsen.



Tack för att du håller ut. Och att jag är tyst beror inte på att jag inte bryr mig.

2010-01-03 @ 00:01:52
URL: http://josh.scriptorium.se
Postat av: Svempa

Här ovan har påståtts att vargar inte anfaller människor: "Genom hela världshistorien finns det ett enda dokumenterat fall där varg anfallit en människa."



Detta är givetvis ett löjeväckande och helt felaktigt påstående. Tusentals människor har dödats av vargar under de senaste århundradena, de flesta har varit kvinnor och barn. Under 2009 dödades minst tre människor i östra Europa. Dokumentation av detta är lätt att finna via t ex Google.



I Sverige var det däremot länge sedan (mer än 100 år) som någon människa föll offer för vargar. Den främsta anledningen är att de svenska vargarna är få, och att de relativt lätt hittar annat byte. Vidare kan tänkas att den nordiska vargstammen är mindre aggressiv än den östeuropeiska eller t ex indiska, man vet ju att den nordamerikanska vargstammen är lågaggressiv så det varierar en hel del geografiskt.



Men en sak är säker, med ökat antal vargar ökar också risken att en människa blir attackerad och/eller dödad. Och det är också klart att det är barn som är mest utsatta för risk.

2010-01-03 @ 18:42:34
Postat av: scaber nestor

@Svempa.

Det är 190 år sedan Gösingevargen tog människor och detta pga att vargen växte upp på en gård.



Vad gäller vargattacker i Indien. där de flesta dödsfallen sker så beror det på en rad olika saker, bland annat usla skydd, öppna soptippar och antalet oskygg varg är enormt.



I Sverige har vi möjlighet att använda korrekt skydd och när vargen når ett acceptabelt antal, också tillåta skyddsjakt.



Det har funnits minimala skydd, bland annat för de invandrade individerna.

Annars har det varit fritt skottfält för jägarna att skjuta, oavsett om den varit genetiskt svag eller frisk.



Hade man viljat rensa ut de genetiskt svaga individerna hade man anordnat det på så vis att specialutbildade jägare spårat upp dem var och en.

Istället skickar man ut 12.000 jägare efter 27 ospecificerade vargar.

2010-01-03 @ 21:00:21
Postat av: Anonym

Kul att följa denna tråd.

Även den okunnige kanske man ska lyssna på



Mycket Fakta har ni tagit fram men är det någon av er som verkligen spårat varg/vargar träffat på någon?



Mvh

Räven

2010-01-03 @ 22:19:32
Postat av: Sören

Jag blir lite förvånad (eller inte) då Nestorn baserar alla sina uttalanden på eget tyckande och spekulation och i samma andetag kallar debatt motståndare för luft?

2010-01-04 @ 16:22:47
Postat av: scaber nestor

@ Sören.



Jag behöver bara hänvisa till mitt svar till Svempa för att bevisa felaktigheten i ditt påstående.



Sedan behöver man bara läsa innehållet och följa länkarna som jag backar upp dem med för ytterligare kontrollerbara fakta.



Sören.

Om du vill befästa mig med det du försöker, lämna exempel och starta upp en diskussion istället för att göra det så här enkelt för mig.

2010-01-04 @ 16:38:34

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0