Helt horribelt, helt jävla horribelt.

De avlivade alla vargarna i vargbesättningen på Skånes Djurpark i Höör för att djurparken misslyckats med att spika igen ett hägn.

Helt horribelt, helt jävla horribelt.


Om några i gruppen fått tanken att ta sig ut, då tar man bort dem ur gruppen.

Jag hoppas verkligen att de vid presskonferensen kl 13.00 kan påvisa att samtliga vargar var med i flyktförsöket, annars blir det inga fler besök på den parken.

Panik av det slaget som djurparkens ägre och skötare uppvisat är inte förenligt med djurskötsel.
Rädda de andra djuren som är i omedelbar fara, sätt ut vakter i hägnet tills nytt rovdjurssäkert staket är på plats för att ersätta det gamla staketet de haft hittills.
Sen utvärdera situationen.

Kommer man fram till att fler behöver avlivas så ska det ske i offentlighetens ljus, inte under panikartade former.



Uppdatering.

Enligt uppgifter i press och från djurparken så var Alfa-tiken en av de som rymde.
Vilket gör beslutet något mer förståeligt.

Men fler frågor hopar sig nu.

1. Hur kan det finnas så många hål i ett staket?
2. Varför lät man inte återstående vargar skapa en ny hierarki?
3. Varghonan var inte direkt purung och nån gång skulle hon bli utmanad, ska de döda hela flocken varje gång det uppstår konflikter?




AB, SydSv,
Pinged at TwinglyIntressant
Läs även andra bloggares åsikter om , , ,

Kommentarer
Postat av: Nils Dacke

Du borde istället ifrågasätta varför man håller vargar i bur. Betydligt värre enligt mig än en förtida död.

2010-01-10 @ 12:20:21
URL: http://dackecountry.blogspot.com
Postat av: scaber nestor

@Dacke.



Det är påfallande ofta jag får reda på vad jag borde och inte borde av dig.



Detta är min blogg och jag måste stå för det jag skriver och jag har inte tillräcklig information om djurparksvargar för att uttala mig.



Så skriv du i din blogg så skriver jag i min.



2010-01-10 @ 13:05:54
Postat av: Madde

Håller med dig.

2010-01-10 @ 13:47:22
Postat av: Henke

Jag hoppas du bojkottar oavsett vad de kommer fram till, det här är ännu ett exempel på hur jäkla dum i huvudet människan kan vara, de kunde fånga in dom levande och fört dom till säker plats istället för o leka minirambo o panga vilt.



2010-01-10 @ 14:08:00
Postat av: Pelle

Så om en i personalen på detta Skånes Djurpark missköter sitt arbete så sparkas samtliga ha ha ... Nä , tror ta mig fan att hela denna djurpark fått total hjärnblödning.Stackars djur rent ut sagt.

2010-01-10 @ 15:47:28
Postat av: Lasse

http://www.skanesdjurpark.se/om_oss/documents/100110_varg.pdf



Här har du djurparkens pressrelease om det inträffade.



Eftersom jag har bekanta som arbetar som djurvårdare så inser jag att ta ett sånt beslut som gjordes i skåne inte är lätt för dom som har levt med djuren i hela deras liv.



Tyvärr så är det vanligt när människor utan vare sig egna erfarenheter eller någon som helst kunskap börjar skrika hur "det här är ännu ett exempel på hur jäkla dum i huvudet människan kan vara, de kunde fånga in dom levande och fört dom till säker plats istället för o leka minirambo o panga vilt."



Sådana gaphalsar behöver inte djuren för dom förstör för dom riktiga djurvännerna.

2010-01-10 @ 18:11:26
Postat av: Scaber Nestor

@Lasse.



Jag trampar alltid på någons tår, oavsett hur mycket jag lindar in mina inlägg, därför lindar jag sällan in mina inlägg.



De svåraste besluten är alltid de som bör ifrågasättas, att dina bekanta tar illa upp av att folk ifrågasätter att en hel besättning avlivas är inget jag kan göra åt.



Hade djurparken gått ut med information om vad som hänt, när det hänt och vilka djur i flocken det gällde tidigare hade många frågor inte behövt ställas.



Men det är fortfarande befogat, anser jag, hur man kunde missa flera hål i stängslet.

Att ett redan trasigt staket bara lagades utan att man kontrollerade resten av stängslet.

Varför man inte skjöt av de vargar som problemet gällde och lät flocken, under uppsikt, få skapa ny hierarki.



2010-01-10 @ 20:14:22
Postat av: Lasse

Vargar är intelligenta djur som har lätt att lära sig nya färdigheter och när dom har upptäckt att det finns "grönare gräs på andra sidan" blir det nästintill hopplöst att hålla dom kvar.



Tyvärr så är Disneyfieringen total hos en liten men väldigt högljudd grupp vars ogenomtänkta utbrott med i flera fall mordhot mot alla som inte tycker som dom innebär att tillochmed dom riktiga djurvännerna avfärdar den gruppen som stadsbarn uppvuxna med Walt Disney och totalt ointresserade föräldrar som eventuellt hade kunnat visat på att naturen inte är som dom tecknade filmerna.



min personliga erfarenhet är hör och häpna att den största djurvännen jag har träffat faktiskt var jägare trots min skepsis till en början.



Den tid han lägger ner med viltvård tex anlägger viltåkrar och stödutfodrar men även lägger ner mycket tid med att oavlönad göra eftersök vid trafikolyckor för att djuren ska lida så lite som möjligt, som han själv säger " naturen är tillräckligt grym, vi ska inte öka lidandet"



Ibland är det bättre att ta bort djuret än att det ska lida för den framtid den står inför.



Det skulle vara trevligt om fler kunde läsa på lite mer och även skaffa sig egen erfarenhet, kanske genom att tala med "dom andra" istället för att gapa och skrika okvädningsord och mordhot i tid och otid.



Vem vet , ni kanske också skulle upptäcka att "dom" kanske faktiskt gör mer för hela faunan än vad ni gör...



Sedan om du verkligen hade läst pressreleasen så hade du sett att din sista fråga redan var provad.

2010-01-10 @ 21:40:30
Postat av: scaber nestor

@Lasse.



Om du vill kommentera på den här bloggen, se då till att kommentera antingen det jag skriver, eller det någon i kommentarsfältet har gett uttryck för.



Inga hot mot jägare har framförts på den här bloggen och de försök i kommentarsfältet har jag raderat så fort jag hunnit se dom.



Jag tvivlar också att du på något vis kan hitta inlägg här som motsvarar den "Disneyfieringen" du beskriver.



Vad gäller den sista frågan så tänker jag faktiskt hänvisa till de politiska motståndare jag har i den här frågan.

Eftersom de påstår i press, i sin egen tidning och i egna utredningar, att en flock anpassar sig efter en stunds orolighet och ett nytt alfa-djur träder fram.



Så, vem har rätt.

Skånes Djurpark eller Jägarförbundet?



Om Ni har rätt, varför hör vi inte ett knyst om det i den debatt som förts de senaste veckorna.

Om De har rätt, varför följer ni inte deras direktiv?



2010-01-10 @ 23:32:45
Postat av: Anna

Scaber nestor



Jag skulle vilja se den vargflock enbart bestående av ettåriga valpar som väljer ut ett nytt alfapar?



Och jag skulle vilja se den djurpark som för skojs skull skjuter ihjäl hela sin vargflock när det är dess stolthet?



Ta en sväng till Skånes djurpark, titta på hur parken och hägnen är uppbyggda, titta på storleken på kronhjorts och rådjursflockarna och förstå det hopplösa i situationen.

2010-01-11 @ 00:29:26
Postat av: Torgny

1. Kontrollera alltid verkligheten innan du kommenterar, skriver eller fantiserar om något i din blogg.

2. Den återstånde delen av flocken bildar inte en ny hierarki om alfaparet splitras. Då splitras flocken.

Lämplig läsning för alla: Människan och hunden - Konrad Lorenz ISBN: 91-1-970852-1.

Lämplig läsning i frågan: http://www.skanesdjurpark.se/info/varg.shtml

2010-01-11 @ 10:24:11
Postat av: Kristian

Gå med i gruppen "Stäng Skånes Djurpark" på Facebook om du känner att du vill skona andra djur från samma öde.



http://www.facebook.com/group.php?v=wall&ref=nf&gid=242845501450

Postat av: scaber nestor

@Torgny.



Som du ser så har jag uppdaterat inlägget efterhand ny information har tillkommit.



Borde jag ha inväntat presskonferensen?

Ja.

Men nu gjorde jag inte det.

Det är ett kast jag får stå och något jag ska bättra mig på för framtida inlägg.



Tvärs mot vad många tror så har jag aldrig utgett mig för att vara vare sig opartisk eller expert.



Jag har begått ett misstag i att vara för snabb och lite för hård.



Men frågorna jag ställer är fortarande legitima.

2010-01-11 @ 17:19:05
URL: http://scabernestor.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0