Kötthövven söm strir öm vargkramere söm nöllåtter.

Lät bli i mina senaste inlägg att berätta att jag spenderat halva mitt liv i vargtrakter och visst kom det vanligaste och bland det mest korkade som någonsin uttalats i argumentationsväg fram till slut.




I det närmaste aldrig i tätbebyggt område?
Jo pyttsan!
Alla vargkramare som bor i stockholms innerstad och liknande lär ju troligen aldrig se varg i verkligheten.
Det är inte lika roligt när man som jag har vargspår på tomten (västra Dalarna) och inte vågar släppa ut barnen att leka och åka pulka på gården.
Den svenska vargstammen är dessutom inplanterad, så jag sörjer inte om den försvinner helt.

Boende






@Boende.

Det är idioter som du som sprider dessa amsagor och skitsnack som bär stor skuld i detta.

1. Bor du ute i skogarna i Västra Dalarna och är så rädd för rovdjur att du nekar dina barn att leka utomhus bor du på fel ställe.
Ja, jag vet att det inte fanns varg där mellan ca 1910 och 1980, men han skriver att han har små barn idag och det har definitivt funnits varg där i minst 20 år, så det har varit ett aktivt val att bo kvar "trots faran".

2. I Uppdrag Granskning för några år sedan DNA-kontrollerade de proverna som Tage Collberg (Ordförande i Svenskt Samarbetsforum i Rovdjursfrågor) hävdade kom från inplanterad varg och det visade sig vara totalt utan grund.

Och du.
Jag är uppvuxen i Ö.Deje i Värmland, gått utbildning i Malung (Västra Dalarna) och lumpen gjordes i Älvdalen (norra Dalarna).

Jag har träffat personer som dig i hela mitt liv och jag kan inte ens börja beskriva hur mycket jag beklagar er okunnighet.



PS.
Är det inte skumt att den varg som sägs ha slagit ett rådjur i Dalsland inte har spår av blod runt munnen
?
Nog för att det är kallt, men ett rådjur blöder och en varg som slagit den har blod runt munnen.
Så har inte den skjutna vargen.
Åteljakt nån?




AB, DN, SvD, AB2, SR, MyNewsdesk.
Livbåten, AFS, Apocalypse, Trollhare, vonkis, wedin, fröhjdpunkt.

Pinged at TwinglyIntressant
Läs även andra bloggares åsikter om , ,

Kommentarer
Postat av: Boende

Tillåt mig kommentera.



Ok, jag erkänner att jag inte visste bättre när det gäller inplanteringen. Så.



Men. Mitt hus har varit i familjens ägo i över 70 år och vargen har dykt upp de senaste 3 åren. Båda mina barn var födda då.

20 år är skitsnack och amsagor.



Och bor på fel ställe? Varför ska jag flytta på mig? Jag bodde faktiskt där innan "faran" dök upp.



Jag bor heller inte "i skogarna", men väl i utkanten av ett större samhälle.

Det finns för övrigt ett tiotal hus inom 50m, så det är knappast i skogen.



Det är tydligt att även om du kanske är uppvuxen i vargmarker, så har du tydligen inte barn. Då hade nog du också varit "rädd för rovdjur", inte för egen del, men för deras.



Jag har dessutom aldrig påstått att du är 08 eller något över huvud taget. Men jag vet (ja, just det, VET, att det finns många "vargkramare" här nere i Stockholm [där jag också bor stora delar av året], som aldrig sett en varg i verkligheten).

Jag känner flera stycken.

Och de är precis lika ignoranta som du påstår att jag är. :)



Jag hävdar fortfarande att jag inte vill ha varg på tomten, och anser fortfarande att de gott kan skjuta av en hel del vargar, då slipper jag dem iaf.



Och, nej, jag bryr mig inte ett skit om att de är utrotningshotade.



Vänligen,



Boende

2010-01-03 @ 21:43:54
Postat av: Heidi Hovbrender

Jag bor vid Bredfjälls reviret. Jag går i skgen med min hund utan rädsla därför att jag har KOLL på min hund. Under vår och sommar får hunden dessutom inte vistas lös i skog å mark om den inte går "som om den vore" kopplad. Jag är heller inte rädd för att gå i skogen och plocka bär med barnbarnen. Jag har stött på varg en gång dock inte här hemma utan vid bullaren. Då hadde jag min hund med mig och det var hunden som gjorde mig uppmärksam på att det stog en varg framför oss. Han/hon tittade på oss i typ 10-20 sek sedan sprang han in i skogen, Var han hotfull? Nej han var inte ens intreserad av mig och min hund. Såg på TV om ett äldre par som bodde mitt i ett vargrevir utan rädsla. Han hadde mött vargflocken med sin hund men så fort han tjoade så stack vargarna till skogs. Vad är ni rädda för? Jag är mera rädd för älg när jag är ute i skogen faktiskt.

Lite rimm å reson får det väll ändå vara. När vi går i skogen så är vi i djurens hem och år väll då visa lite respekt för dem sedan må det vara älg, rådjur lo eller varg. Har du varg i trädgården så gå ut med grytlocken och väsnas så skrämmer du snart bort dem.

2010-03-01 @ 21:04:04

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0