Har du råd får du vård - Malmös sjuka sjukvård.

Om man har haft feber i mer än 3 dagar i rad ska man uppsöka läkare.

Så vi ringer vårdcentralen.
Det tar först över en timme att komma fram, sedan berättar de att det är fullt och rekommenderar privat sjukvård.

Hallå.

1. Feber i flera dagar.
2. Halsont och hosta.
3. Smärta i benen.

Det är antingen streptokocker eller influensa, i vilket fall som helst så ska man ha vård.
Jag kan inte få in i mitt huvud att vårdpersonal avvisar folk på det här viset.

Antingen har vi för få vårdcentraler i Malmö, eller också är de underbemannade eller också har vi en väldigt sjuk befolkning.
Nu har vi inte en väldigt sjuk befolkning, alltså är det något av de förstnämnda.


Jag minns när jag var liten, hade man feber åkte man in till vårdcentralen och fick se läkaren samma förmiddag.
Idag har detta blivit en fråga för plånboken.
Vill du ha läkarvård får du antingen vänta, med de risker det innebär för din hälsa, eller söka dig till en privat aktör.

Har du råd får du vård i Malmö.



Pinged at TwinglyIntressant
Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , ,

Kommentarer
Postat av: Hanna S

Varför alla borde ha privat vårdförsäkring. Man får vad man betalar för.

2010-05-03 @ 10:10:51
URL: http://gothbarbie.se
Postat av: scaber nestor

Det ska inte behövas.



Nånstans blöder det pengar i landstingen, giriga stafettläkare och pissedyra läkemedel kan inte stå ör allt.

Jag gissar att det är för att vårdpersonal tvingas göra administrativt arbete som de borde ha civilanställda för.

2010-05-03 @ 10:40:57
URL: http://scabernestor.blogg.se/
Postat av: manen

i Stockholm brukar jag få en tid om jag ringer, annars gäller 8-10 varje vardag(vet inte om den vårdcentral jag valt att tillhöra har öppet på helger) om man måste komma in "akut" el. liknande. Man debiteras efter besöket, eller så kan be och få ett inbetalningskort^^

2010-05-03 @ 14:28:40
URL: http://kulturskaparna.org
Postat av: Siobhan

Här i Malmö ringer man klockan 8 på morgonen, ofta kommer man inte ens in i en telefonkö. Man får ringa om och om igen tills man kommer in i kön. Sedan tar det ca en timme i telefonkö innan man får prata med någon som meddelar en att "tyvärr alla tider är redan slut, prova igen imorgon". Vill man träffa sin husläkare så gäller det att ringa vid rätt tillfälle. Var tredje månad släpper de alla tider och man kan boka en tid. Dessa tider bokas dock upp väldigt snabbt. Min dotter behöver se en ögonläkare och jag ringde ett par veckor sedan till min husläkare och han lyckades ge oss en tid den 19e maj. Förmodligen kommer vi få en remiss till en ögonläkare och få vänta ytterligare minst en månad. Man måste nog vara frisk för att orka med sjukvården här.

2010-05-03 @ 20:49:51

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0