Hur mycket kommer du INTE att spendera på "kultur" i jul pga IPRED-Lagen?

Eftersom facebookgruppen "Stoppa Ipred" fyllt 60.000 medlemmar och gruppen "Mediebojkott 2008" har växt till 800 medlemmar alldeles nyss så kan det vara på tiden att gå igenom hur mycket vi brukar lägga ut runt jul på "kultur", dvs skivor, böcker, filmer och andra kulturyttringar.

Jag gör det enkelt för mig och skriver upp de saker från julklappslistorna jag fått i mailen som jag vanligtvis köper och som jag nu byter ut mot annat

Jag har 6 st syskonbarn, ett gäng kusiner, syskon med sambo/maka samt Mamma & Pappa.

Ljudböcker i form av sagoböcker 3st = 400:-
2st CD-skivor = 380:-
CD/MP3-spelare = 800:-
5st böcker (hårdpärm) = 1300:-
Biobiljett 2st = 200:-

Sammanlagd summa ~ 3100kr

Jag hade planerat att köpa denna julklappen till mig själv, men av förklarliga skäl avstår jag.
http://cdon.se/film/prison_break_-_s%C3%A4song_1-3_(16_disc)-4053763

Vilket gör att summan blir strax under 4000kr.

Varsågod och fyll på så gör vi en sammanställning efter jul.

Detta inlägg finns också som diskussionstrådar på ovanstående facebook-grupper.



Rekommenderad läsning:

Kurvigheter undrar när Brommaplanet kommer för att hämta fildelare.
Opassande berättar att IPRED-Lagen inte är så tandlös ändå.
Anders Widén drar paralleller till 1979 års "discoavgift" som dansbandsbranchen ville införa.

Media:
DN, SvD, SydSv, IDG, SvD2, AB, AB2,

Bloggosfären.
 Frihet, fildelning & feminism, Mårtensson, HAX, Det progressiva USA, Gate 303, Johan Ronström, Anders har en åsikt omMiniMaliteter, Christian Engström (pp), Argast Nu.



pingat på intressant

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , ,

Kommentarer
Postat av: Kålan

Jag har märkt att det blir vissa svårigheter för mig att göra en fullkomlig bojkott. TV-avgiften betalas kvartalsvis och sedan är det andra problem, som tex. avgift på tomma CD och DVD-skivor. Tomma skivor kan jag avstå men TV-avgiften betalas ett kvartal i förskott.

2008-12-06 @ 20:54:55
URL: http://argast.nu
Postat av: scaber nestor

Oki, men frågan gällde vilken "kultur" du planerat att köpa in (tex julklapp) men nu inte blir av.

2008-12-06 @ 20:57:52
URL: http://scabernestor.blogg.se/?tmp=06194634
Postat av: Thommie

Cd-skivor för 190:-/st. Det låter lite som i lite väl dyraste lagret. Man behöver ju faktiskt inte handla skivorna på Åhlens. Kollade CDONs topplista, där var kostade de max 149:-, för enkelskivor. Vad jag vill säga är att skivor inte är så dyra som det oftast påstås.

2008-12-06 @ 21:26:01
Postat av: scaber nestor

Den ena var en dubbel-cd, därav den höga summan på två skivor.



Spelar egentligen inte någon roll vad en CD-skiva kostar, det är en antikvitet som jag inte längre har intresse av att köpa annat än som julklapp.

2008-12-06 @ 21:30:08
URL: http://scabernestor.blogg.se/?tmp=06194634
Postat av: Mary

Jag har två barnbarn som jag brukar ösa böcker, CD och annan kultur över. För det är viktigt. Tyckte jag, innan "artisterna" talade om för mig hur-vad och när jag kan handla deras alster. Sorry, i fortsättnignen skriver jag mina egna böcker, sjunger mina egna sånger, gör mina egna filmer. Hur svårt kan det vara? Jag har ju en modern mobiltelefon med alla finesser och bra kamera. Så himla mycket sämre än mycket skit som produceras kan det nog inte bli. Så i jul blir det mormors film, mormors saga osv osv...



;-) Några tusen mindre i artistfickorna och några tusen mer i mina egna. Det blir bra det här...

Postat av: Joshua_Tree

Jag hade inte tänkt köpa så mycket kultur i julklapparna ändå, men eventuellt en skiva till syster och en till faderskapet. Så blir det nu inte. Däremot finns det en annan kulturprodukt jag förmodligen kommer attköpa, men det beror enbart för att skaparna såvitt jag bedömt anpassar sig till den nya tiden och står på vår sida.

2008-12-11 @ 17:51:12
URL: http://www.scriptorium.se/josh

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0