Piraternas mardröm "Fågångsdokument" :D

Via Teflonminne hittar jag den här fråganden här ledaren i Barometern.se (oskarshamn-tidningen.

Ledaren:

Ny teknik kommer så småningom göra en miljon fildelande och i lagens mening brottslingar till icke kriminella. På torsdagen lade regeringen fram ett reviderat förslag till antipiratlag och genast gick moderata ungdomsförbundet ut och rasade mot regeringens förslag.


Den reviderade lagen gör att de som har skapat musik, film, litteratur, dataspel och datorprogram får bättre möjligheter att ingripa mot olaglig fildelning via Internet. Integritetskränkande anser motståndarna mot piratlagen.


Men vaddå, integritet? Den debatten borde föras på så många plan, det handlar om kameraövervakning, pku-register, samkörning av register via olika myndigheter, gps-navigering och övervakning, fartkameror som fotograferar bilförare, FRA-lagen som lite slarvigt kallats massavlyssning, datoriserad journalföring inom landstinget med möjlighet till samkörning.


Storebror ser oss överallt. Det är bara frågan vilken ledning ett sådant samhälle har, auktoritärt och diktatoriskt eller demokratiskt. Vi lever i en god demokratisk anda och så lär det förbli. Då är det inte mer än rätt att lagöverträdare spåras och får betala för det som är förbjudet, som exempelvis att masskopiera en musikers verk.


Men ännu bättre är det när det i framtiden tar stopp via smart ny teknik.



Frågan:

Jag läste er ledare "Ny teknik kommer med tiden att stoppa piraterna."


Det står dock inte ett ord om vad för teknik det är som ledarskribenterna då syftar på? Är det bara en spekulation om kommande teknologi, eller något ni vet är under utveckling? Jag skulle väldigt gärna vilja informera mig mera om detta och vore tacksam om ni kan berätta var jag kan få veta mer.


Jimmy Karlsson


Svaret:

Sannolikt kommer digitala fågångsdokument som bara kan kopieras ett begränsat antal gånger att utvecklas. Därmed kommer piratkopieringen minska i betydelse.


RED

 

Jag gissar att detta fågångsdokument sparas på modermodemet (hjärtat i datorn).

Letas lättast upp genom ett trafikstråk via signalbäraren.

 

 

I övrigt anser jag att Oskarshamnstidningens journalister bör gå en snabbkurs om de demokratiska principerna, Sveriges grundlagar och mänskliga rättigheter.

Alternativt gå om journalisthögskolan, för det måste vara kriminellt beteende hos en tidning att bara svälja statsapparatens propaganda på det viset.



pingat på intressant

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , ,

Kommentarer
Postat av: Kalle Vedin

Oj.. När publicerades Modermodemet-bilden? Jag hoppas inte att det var nyligen.. Heh.



Det skulle inte förvåna mig om väldigt många av alliansens politiker har samma förståelse för datorer. De är ju faktiskt gammla gubbar och gummor mestadels. Min mormor som jobbade väldigt länge med datorer refererar till allt förutom skärmen och tangentbordet som "Hårddisken." Att modemen slutades att användas i andra hälften av 90-talet, för nästan 10 år sedan, har ingen skillnad. (Okej, jag har förståss ett modem i min laptop som jag skriver det här på, men det är ju för att det var den billigaste skiten jag kunde hitta, samt att min dator är Hård och Besynnerlig.)

2008-12-26 @ 17:42:24
URL: http://xorbot.blogspot.com
Postat av: smen

Meningen: "Vi lever i en god demokratisk anda och så lär det förbli." är ju rätt skrämmande. Att ledarskribenten tycker att tredje statsmakten gör ett så ypperligt jobb med att försvara demokratin, att vi helt kan ju upp vår integritet, är ju bara anmärkningsvärt.

2008-12-26 @ 21:57:56
Postat av: scaber nestor

Modermodemet-bilden är från 1999, iaf enligt susning.



2008-12-27 @ 08:22:25
URL: http://scabernestor.blogg.se/?tmp=261514
Postat av: Petter Ericson

Tekniken som kan begränsa kopiering i datorn kräver en hel del begränsningar i hårdvaran, som exempelvis att varje komponent är kryptografiskt signerad autentiserad och autentiserad mot alla enheter den kommunicerar med.



Tekniken kallas för Trusted Computing (tidigare Palladium, mfl namn), och drivs av bland andra microsoft, Intel, AMD, med flera teknikjättar.



Info finns på wikipedia: Computing" rel="nofollow">http://en.wikipedia.org/wiki/TrustedComputing



Tekniken är starkt kritiserad av främst Free Software Foundation, och näraliggande organisationer.



Jag har tänkt blogga om skiten någon gång när det inte ligger trettioelva andra saker på horisonten, men i grunden så gäller frågan vem som skall kontrollera din dator.

2008-12-28 @ 01:17:30

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0