SBL, är alla hemma?

Det är mycket trevligt att först efter att jag skrivit till gammelmedia om ditt klavertramp, DÅ förklarar du vad du menar.
En efterkonstruktion tillsammans med lite retoriskt skitsnack enligt min åsikt, men ändå ett försök till förklaring.

Det försök till metafor du använder är helt enkelt inte sant.
När personer över hela spektrat av politiska åsikter står sida vid sida i denna frågan kan man inte jämföra det med en liten homogen massa som "stureplanselit" gör gällande.

Du avslutar denna idioti till förklaring med.

"Slutligen skriver du att jag "skriver" det du citerar i Dagens Media. Om du tittar på artikeln så ser du att det är fråga om en intervju. Och det kan ju vara bra för dig att veta att intervjuer aldrig återger exakt det den citerade har sagt, utan är ett kondensat."

Detta är riktigt patetiskt, om du inte hinner radera min kommentar på din sida kan alla se att jag skriver:
"Har du verkligen sagt detta i Dagens Media?"
Och när en tidning citerar, så citerar dom.

Hade detta varit ett kondensat hade dom skrivit citatet så här.
"Att övervaka folk på detta sätt i jakten på terrorister har ett brett folkligt stöd.[...] Men här har regeringen retat upp en annan grupp, någon slags Stureplanselit [...] som är väldigt ideologiskt driven."

 För de som läser detta betyder [...] att de har hoppat över text.

Tror du verkligen att jag är så dum i huvudet att jag inte ser skillnaden mellan ett direkt citat och en kondensering?


Nej.
Du bildade dig en snabb uppfattning om vilka bloggsverige är och avfärdade samtliga som "ett slags stureplanselit", lika snabbt som du avfärdade mig som "en fjant" i ditt första svar till mig.

Du avfärdar ungdomsförbunden och gammelmedias åsikter med en axelryckning
" Att mäta opinion från "gammelmedia" och "politiska ungdomsförbund tror jag är mycket vanskligt." är orden du använder.

De 100.000 personer som uttalat sig är de personer som gått in på aftonbladet, Expressen, SvD etc och lagt en röst på vad man anser om FRA-lagen, runt 90% sade nej i Samtliga undersökningar och det sammanlagda antalet som lade sin röst uppgår till närmare 200.000, dra bort 50% som röstar på samtliga tidningar så har du siffran 100.000.
Lite logik och kritiskt tänkande får man använda, testa det vetja...

Att avfärda en så massiv opinion med orden "fjant" och " en slags stureplanselit" gör att min åsikt om dig, som från början stod väldigt högt efter att ha hört dig debattera i morgonsoffor och F&F, numera är klart devalverad.


Du sket fullständigt i min fråga till dig.
Du sket fullständigt i den största bloggbävningen som skett i detta landet.

Det finns gott om fjantar i detta landet, jag räknar dig till en av dom.

Kommentarer
Postat av: Stig-Björn Ljunggren

Opinionen har jag en stor respekt för och sympatiserar med. Däremot noterar jag att den dragit med sig en del slödder som alla politiska rörelser drar till sig från början. Jag antar också att några av dessa är provokatörer som ska försöka misskreditera opinionten mot FRA-lagen.....men du är nog bara en vanlig fjant.



Slutligen: opinionsmätningar är inte detsamma som nätomröstningar, det begriper du säkert. Och min profetia är att de kommande opionionsmätningarna inte kommer att ge speciellt stort utslag av det som hänt. Men det återstår att se....



Metaforen "en slags Stureplanselit" är inte nedsättande, för mig är just "Stureplan" en metafor för det post-partistiska, för de politiska mavericks som är en av spetsarna i förvandlingen av vårt samhälle. Och som med FRA-protesterna visat att de har politsika muskler. Och utgör en intressant kontrast till de traditionella folkrörelserna.

Dessutom är det denna politiska potential som Fredrick Federly och andra siktat på - och som de nu fått som fiender.



Du bör försöka ta reda på lite mer om hur medierna jobbar när de samlar "talstreck". Det verkar du inte veta något alls om. Det är också därför du fått besvär när du ger dig in i hetluften. Grundregeln är att medierna ALDRIG skriver som det är, utan de använder sig av verklighten - händelser såväl som personer - som råmaterial till sin egen dramaturgiska framställning. De är en upplevelseindustriell verksamhet, inte en spegel av verkligheten. Det har vi fått en bra illustration av under EM - först bygger de helt ur luften upp bilden av ett stort svenskt lag mot fantastiska segar, den tar de heder och ära av att deras uppblåsta bild inte klarar empirin.



Men att försöka undervisa dig om detta är väl kanske bortkastad tid. Ta reda på lite mer, lugna ner dig, beämpa rättshaveristen inom dig och mogna lite. Så kanske det blir bra till slut. Lycka till!

2008-06-20 @ 10:48:10
URL: http://www.opinion2002.nu

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0