För bankerna är det "business as usual" för inte en jävel skippar sin bonus.

Svenska banker och dess chefer kommer med stor sannolikhet att pusha oss in i nästa finanskris innan den nuvarande ens är över.

Det blev ett satans liv om förre Nordea-chefens pension då han kan plocka ut 150 millar fram till han fyller 85.
Och man skulle kunna tro att med finanskrasch och bankaktier som dyker fortare och djupare än titanic att de nya cheferna tar det lite lugnare.

Men nejdå, rövhålen fortsätter som tidigare med samma sorts avtal, den nye chefen får samma sorts pension som hans föregångare, 150 millar.
Enligt Nordeas pressekreterare är det "branchstandard", att den standarden orsakat en global finanskris verkar gå dessa personer rakt över huvudet.

Jag tror inte det räcker med att byta ut styrelser, jag tror inte ens att det räcker med att byta ut högre chefer.

Jag tror man måste byta ut alla som har mer ansvar än kassapersonalen, för samtliga som tagit ett kliv uppåt i hierarkin gör det med siktet instyällt på feta bonusar och rejält tilltagna pensionsfallskärmar.



Men det jävligaste av allt är att i de styrelser som godkänt dessa überbonuspaket sitter företrädare för LO och olika politiska partier.

Så jag ser ingen förändring i sikte, när regering och riksdag beslutar om stödpaket till bankerna så ger de i praktiken pengarna till sig själva och med politiskt tillsatta nämndemän i Tingsrätterna så är risken för att åka dit på det lika med 0.


Jan Adam anmäler sig som frivillig som nästa VD för Nordea, för mig räcker det med en styrelseplats, (jag är inte så girig.)
JJ.N förstår varför bankerna tar så hutlöst betalt när ett fåtal personer anser sig vara värda så mycket pengar.



pingat på intressant

Läs även andra bloggares åsikter om , , , ,




För övrigt anser jag att FRA-Lagarna ska rivas upp.

Kommentarer
Postat av: Lars-Erick

Konstigt, en sån höjdare (haha) borde man i alla fall känna till namnet på. Innan han började plocka ut pengar.

OM en anonym snubbe har "rätt" till sån pension, hur ska det då vara för de som i alla fall ngn ggn figurerat i media?

Man blir alldeles matt.

2008-11-13 @ 19:08:54
URL: http://lars-ericksblogg.blogspot.com/
Postat av: whatthefuckdotcom

Dessa fallskärmar och bonusförmåner är ju hutlösa... det måste ju bli bra dyrt för bolagen också tycker man, att betala någon som inte längre jobbar där. Det är skandalöst! Det finns lediga jobb på McDs ;)



Om ipred; Aha, jag är inte ett dugg insatt i det där, jag hoppades på att någon skulle förklara... jag var för ointresserad för att läsa ;) Tack för förklaringen och Nu förstår jag om folk är upprörda, för så ska det ju inte vara.

2008-11-13 @ 20:05:06
URL: http://whatthefuckdotcom.blogg.se/
Postat av: Jan-Adam

Då regerar vi Nordea togäthär!



Sedan är man ju inte säker på vad han kommer få för pensionscash dendär mr C, men hursomhelst blir det för mycket cash för att kunna gömmas i hans madrass. Om det nuvarande 114 mille höjs eller sänks beror helt på huruvida ekonomin förändras och därmed är det fortfarande inte helklart om det kommer bli 150 mille när Clausen, eller Knasen som jag säger, pensioneras.



Som sagt! 114 mille är ingen liten slant det heller. Fatta vad frikostig man skulle kunna bli och sjänka summor som idag är stora (jag lånade ut en femhundring förut) och se det som ett struntbelopp.

2008-11-14 @ 18:06:20
URL: http://janadam.blogg.se/
Postat av: Axel Humlesjö

Hej!



Ring mig gärna.

070-9453903



/AXEL

SVT Debatt



2008-11-17 @ 14:57:24
URL: http://svt.se/debatt
Postat av: Jörgen Sahibzada

Jag är jäkligt glad att jag inte har med den banken att göra. Hur finansierar de egentligen allt detta.

Är det hit alla pensionsparares pengar går.



Min bank är väl inte ett skit bättre.

Fan alla borde gå till banken och avsluta sina konton och ta ut sina pengar. Endast de med rent mjöl i påsen borde vara de som överlever.



2008-11-17 @ 20:53:04

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0