Fredrik Reinfeldt, den tyste starke typen eller bara tyst?

Vid varje större kris i regeringskansliet är det en person som alltid verkar vara totalt frånvarande, låt mig ge några exempel.



2007 - Det är kris i försvarsdepartementet, Odenberg avgår.
Fredrik Reinfeldt är tyst.

2007 - Ulrika Schenström hånglar med reporter när hon har jour.
Fredrik Reinfeldt är tyst tills han tvingas uttala sig i en utfrågning.

2008 - FRA-lagstiftningen skapar ett folkligt uppror, skådespel i plenisalen och mobbing i partigrupperna.
Fredrik Reinfeldt är tyst.

2008 - Georgienkonflikten inträffar, Carl Bildt jämför Ryssland med Nazi-Tyskland och orsakar en diplomatisk kris.
Fredrik Reinfeldt är tyst.

2008 - Frankrikes President vill koncentrera makten genom att bara tillåta stora Euroländer att vara ordförandeländer.
Fredrik Reinfeldt är tyst.

Och i ärllighetens namn, under finanskrisen, hur ofta har ni sett Fredrik Reinfeldt i TV-rutan?


Fler än jag som ser ett mönster?

Jag har inget mot moderaterna som parti, jag har tom röstat på dom (1994-1998) men jag anser att det minsta man kan begära av sin partiledare är att han uttalar sig i samband med kriser.

Men jag förstår att det är en taktik, så länge Fredrik inte syns i samband med dåliga händelser är det inte hans ansikte man ser framför sig när man diskuterar i fikarummen eller vid köksbordet, som ni kanske kommer ihåg såg han Sverige-Ryssland i EM där han lät sig fotograferas med glada supportrar.

Dålig händelse - Reinfeldt borta.
Bra händelse - Reinfeldts nuna är där.


Tänk på det, när ni tänker FRA, vem ser ni framför er?
Ingvar Åkesson, Sten Tolgfors, Fredrik Federley?

Visst ser jag Reinfeldt också, men inte först...



Och ja, jag vet att han har fått frågor från journalister som han svarat vagt på i vissa av ovanstående exempel, men de flesta svaren är så vaga att jag räknar det som tystnad.



Nu kanske nu frågar er varför jag inte kritiserar Mona Sahlin på samma vis, det har jag redan gjort i tidigare blogginlägg, annars är hennes tystnad inget problem, snarare avsaknaden av det.

Jag såg Snacka med Nyheter med Lars Ohly, det är kris inom svensk humor när en partiledare är den roligaste personen i ett humorprogram.



pingat på intressant

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , ,

Kommentarer
Postat av: Bjorn

Kapa några 100 000 sossepack



Kapa några 100 000 sossepack

Det är det enda som kan rädda Sverige långsiktigt - både nu födda och ofödda.

Bränn ner deras välsammankomster

Bäst hade ju varit att UFO helt enkelt hade strålat sönder deras huvuden så de dött av svår hjärnförlamning (tumörer i deras sosseskalle)

1 miljon

Även ”ledande företrädare” = allt mot dessa (från bilar till uppsägning och försäkringar/pension)

Dvs döda packet (man har ju många gånger tänkt tanken - ju fler 1000-tals desto bättre)

En lite uppoffring för det storas välmående och förbättring

Det är det enda sättet att vinna långsiktigt



http://dagestanmetoden.blogspot.com/

2008-11-01 @ 14:13:08
Postat av: Mike

Lol bra artikelnamn.



En tysthet skapad på hemlisar och svek mot folket.

2008-11-01 @ 14:22:53
Postat av: scaber nestor

Björn, jag återtog publiceringen av ditt inlägg då det gick över gränsen.



Jag är för en fri debatt, men jag vill heller inte riskera att få min blogg avstängd för att de som kommenterar inte kan hålla sig inom lagens råmärken.



2008-11-01 @ 17:43:43
URL: http://scabernestor.blogg.se/
Postat av: Johan Westerholm

Var det denna länk du sökte?



http://www.gt.se/nyheter/fra-lagen/1.1239761/fra-sokte-efter-sovjetiska-agenter

2008-11-01 @ 21:04:54
URL: http://www.mitt-i-steget.blogspot.com
Postat av: AR

Läste din kommentar hos Mark.

Länkar till en artikel GP, som förhoppningsvis bringar klarhet...

http://www.gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp?d=913&a=436304



2008-11-01 @ 21:15:42
Postat av: Mike

Lagen är ett vapen mot folket och den vilsna dårens religion som inte kan skilja mellan rätt och fel.



Hur löser man konflikt.



Jo man börjar med att INTE CENSURERA debattörerna

som oftas och som alla vid detta laget fattar "utom stofil gubbarna som sätter reglerna" är att dom forum och moderatorer som använder sig av censur har oftast något att gömma.



Liksom allt annat i vårat sk moderna samhälle så ska även en It dialog föras med dubbelmoral och det ska vara LAG.



Det är fakta så är det bara.



Well you know what i say.



F IT.(Hårt dessutom och bakifrån hahahaha)



Lagen säger släng dig i sjön eller rada upp dig till tåget till gaskammarn , har lagen rätt då ochså?



Just kidding nästan.



Vet vad du menar men tyvär så gillar stofilerna och hålla sanningen mm undanröjd.



Att folk aldrig aldrig lär sig....



LITA ALDRIG ALDRIG ALDRIG PÅ STATEN.



Något som dem gammla nazarna fick lära sig den hårda vägen.



I en demokrati är det medborgarens plikt att kontrolera staten inte tvärtom



2008-11-01 @ 22:08:55
Postat av: Scaber Nestor

@ Johan & AR.



Det är saker jag har koll på.



Det jag letar efter handlar specifikt om att FRA inte spanade på civil trafik innan 1994 då SÄPOs egen signalspaning fördes över till FRA.

2008-11-02 @ 03:42:50
URL: http://scabernestor.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0