Näst efter Volvo och Skånetrafiken måste SJ vara Sveriges sämst skötta företag.
Sveriges sämst skötta bolag är (imho):
VOLVO
Många sätter likhetstecken mellan Volvos varsel och lågkonjunkturen.
Nope, Om man har en orderingång på 0 innan nedgången var ett faktum så spelar konjunktur ingen roll.
Volvo varslar av 2 anledningar.
1. De gör fel sorts bilar.
2. De bilar som görs är dåliga.
Lägg till en inkompetent ledning med fantasilöner så är saken självklar.
Inga bilföretag överlever i det långa loppet om de lyckas med konststycket att kombinera dessa tre.
Men med tanke på att skivbolagsmoguler får speciallagstiftning så kanske vi får en ärtsoppelag på volvobilar framöver.
Varför ska det lilla faktumet "vi vill inte ha det ni säljer" vara ett hinder i vägen?
Naturskyddsföreningens blogg tar upp volvo.
Magnus Orerar sågar biobränslebilarna som volvo producerar.
God tvåa är:
Skånetrafiken
Skånetrafiken höjer biljettpriserna, glömmer valutasäkra sina ordrar på nya tåg, tågens toalettdörrar går sönder och nu går de ut med att folk inte ska åka tåg så mycket.
För att inte tala om det genomkorkade beslutet att alla resor ska bli spårbara, ner på individnivå ska alla resor kunna kollas av.
Mikael Ståldahl berättar om en miljöpartist som vill begränsa kollektivtrafiken.
Ljungberg bloggar även han.
Och på tredje plats:
SJ.
Deras nya biljettsystem där de säljer billiga biljetter tidigt har överutnyttjats av privata intressen som köpt upp många av 95-kronorsbiljetterna och säljer dem dyrt några dagar innan avgång.
Svaret på det?
Alla biljetter ska bli personliga!
1. Vad är det för fel med att helt enkelt ha fasta priser?
2. Är att FRA'a biljettsystemet rätt väg att gå i dessa tider?
Jag slutade flyga när flygplatserna införde de retarderade kontrollsystemen, om SJ inför ett system där mina resor blir registrerade och spårbara tar jag helt enkelt bussen.
Det enda maktmedel jag har är min åsikt via min blogg och att jag väljer att sluta köpa resor av de företag som anser sig ha rätten att registrera mig.
Förhoppningsvis är det fler än jag som reagerar.
Morrhoppan reagerar iaf på priserna.
Spelbloggen är också konfunderad över biljettsystemet.
Bubblare.
Samtliga Johan Staël von Holsteins bolag.
pingat på intressant.
Läs även andra bloggares åsikter om Volvo, Skånetrafiken, SJ, Johan Staël von Holstein, biljett, FRA, bilar
För övrigt anser jag att FRA-lagstiftningen ska rivas upp.
VOLVO
Många sätter likhetstecken mellan Volvos varsel och lågkonjunkturen.
Nope, Om man har en orderingång på 0 innan nedgången var ett faktum så spelar konjunktur ingen roll.
Volvo varslar av 2 anledningar.
1. De gör fel sorts bilar.
2. De bilar som görs är dåliga.
Lägg till en inkompetent ledning med fantasilöner så är saken självklar.
Inga bilföretag överlever i det långa loppet om de lyckas med konststycket att kombinera dessa tre.
Men med tanke på att skivbolagsmoguler får speciallagstiftning så kanske vi får en ärtsoppelag på volvobilar framöver.
Varför ska det lilla faktumet "vi vill inte ha det ni säljer" vara ett hinder i vägen?
Naturskyddsföreningens blogg tar upp volvo.
Magnus Orerar sågar biobränslebilarna som volvo producerar.
God tvåa är:
Skånetrafiken
Skånetrafiken höjer biljettpriserna, glömmer valutasäkra sina ordrar på nya tåg, tågens toalettdörrar går sönder och nu går de ut med att folk inte ska åka tåg så mycket.
För att inte tala om det genomkorkade beslutet att alla resor ska bli spårbara, ner på individnivå ska alla resor kunna kollas av.
Mikael Ståldahl berättar om en miljöpartist som vill begränsa kollektivtrafiken.
Ljungberg bloggar även han.
Och på tredje plats:
SJ.
Deras nya biljettsystem där de säljer billiga biljetter tidigt har överutnyttjats av privata intressen som köpt upp många av 95-kronorsbiljetterna och säljer dem dyrt några dagar innan avgång.
Svaret på det?
Alla biljetter ska bli personliga!
1. Vad är det för fel med att helt enkelt ha fasta priser?
2. Är att FRA'a biljettsystemet rätt väg att gå i dessa tider?
Jag slutade flyga när flygplatserna införde de retarderade kontrollsystemen, om SJ inför ett system där mina resor blir registrerade och spårbara tar jag helt enkelt bussen.
Det enda maktmedel jag har är min åsikt via min blogg och att jag väljer att sluta köpa resor av de företag som anser sig ha rätten att registrera mig.
Förhoppningsvis är det fler än jag som reagerar.
Morrhoppan reagerar iaf på priserna.
Spelbloggen är också konfunderad över biljettsystemet.
Bubblare.
Samtliga Johan Staël von Holsteins bolag.
pingat på intressant.
Läs även andra bloggares åsikter om Volvo, Skånetrafiken, SJ, Johan Staël von Holstein, biljett, FRA, bilar
För övrigt anser jag att FRA-lagstiftningen ska rivas upp.
Kommentarer
Trackback