näthatare och troll.

På kort tid har jag varit tvungen att radera några besökskommentarer pga innehållet är stötande,  gränsar till lagbrott eller går till personangrepp mot mig.

Detta har fått en av dem att bli lite purken och det dök upp ytterligare en kommentar som gjorde att jag valde att helt enkelt "banna" honom från kommentarsfältet.
Nej, jag har ingen funktion som gör att jag kan blockera vissa IP-adresser eller mailadresser, det jag gör är helt enkelt att radera denna persons kommentarer per automatik när de dyker upp i framtiden


Så i skenet av detta vill jag göra en förtydling.

Detta är min blogg, inte en anslagstavla.


Jag försöker inte styra diskussionerna som uppkommer genom att radera obekväma åsikter, detta tror jag de flesta kan hålla med om som följer min blogg någorlunda regelbundet.
Men jag måste dra gränsen någonstans för att diskussionerna ska förbli sakliga och inte gå för OT.

Med detta sagt är alla varmt välkomna att diksutera mina inlägg och teorier, mitt kommentarsfält är lika öppet som tidigare, det förhandsmodereras ingenting här, klarar du bara av att hålla dig från osakliga personangrepp och lagöverträdelser så behöver jag inte efterhandsmoderera.

mvh.
Scaber Nestor

Kommentarer
Postat av: Kålan

Ja, den personen dök upp hos mig också för att smutskasta dig, men jag har valt att inte publicera hans kommentar.

2008-11-13 @ 10:32:01
URL: http://argast.nu
Postat av: Kcir

Så om någon påpekar hur mycket felaktig information du har i en text, som den texten angående Låt Den Rätte Komma In där inte ett fakta var rätt, så föredrar du censur och om någon kallar dig patetisk så är det påhopp klassat som personangrepp som också förtjänar censur? Det verkar vara en fantastisk internet frihet du representerar.

2008-11-13 @ 21:58:41
Postat av: scaber nestor

Som jag skrev sedan i inlägget så tackade jag för rättningen men språket mot mig gjorde att jag valde att radera inlägget.



Hade personen enbart rättat mitt faktafel hade kommentaren fått vara kvar, men när den blandas med direkta personangrepp och oförskämdheter så väljer jag att moderera bort det.



Detta är min blogg, inte en näthatares anslagstavla.

2008-11-13 @ 22:18:53
URL: http://scabernestor.blogg.se/
Postat av: Kcir

Du förespråkar med andra ord censur när det gäller din privata egna blogg och att du finner ord som "patetisk" starka nog att klassas som personangrepp.

2008-11-13 @ 22:50:44
Postat av: scaber nestor

Nu använder du strawman för att få en poäng.



Jag efterhandsmodererar saker jag anser olämpligt, det är min fulla rätt att göra det och jag tänker göra det vid varje tillfälle en person går över gränsen.



En person som postar i kommentarsfältet har att välja på att föra diskussionen framåt, antingen genom att dela konstruktiv kritik, rätta de felaktigheter jag skriver samt ge positiv feedback.



Eller också kan man välja att gå över gränsen genom personangrepp, oförskämdheter eller skriva saker som kan betecknas som lagöverträdelser.





Valet ligger helt på den som skriver, men det andra alternativet innebär att personen riskerar att få sin kommentar raderad.

2008-11-13 @ 23:03:31
URL: http://scabernestor.blogg.se/
Postat av: Kcir

Strawman och Internet Troll verkar vara två populära ord att använda så fort ngn påpekar att censur tillämpas på många ställen, som t:ex på denna sida.

2008-11-13 @ 23:28:28
Postat av: scaber nestor

Strawman-argument är bla när man applicerar ett attribut, tex en åsikt, på motparten vilket tvingar motparten att först bemöta påståendet innan denne för fram sin åsikt.



Exempel på detta är när man påbörjar en mening med:



"Du anser alltså att"

"Du menar på fullt allvar att"



eller som i detta fallet



"Du förespråkar med andra ord"





Det roliga med din argumentation är att även din senaste kommentar är ett strawman-argument.



Du plockarfram ett allmänt påstående som är omöjligt att kontrollera sanningshalten i och överför det till ett specifikt objekt.

2008-11-13 @ 23:49:10
URL: http://scabernestor.blogg.se/
Postat av: Lars-Erick

Håll på dig, Scaber!

Alla råkar vi ut för både troll och strawman.



ÄRlig diskussion är en sak, men personlig smutskastning, oförskämdheter och likn, det ska man inte behöva tolerera på sin blogg.

Det tar ju bort fokus på frågorna man vill diskutera.

2008-11-14 @ 11:28:54
URL: http://lars-ericksblogg.blogspot.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0