Plats 8211 på protestlistan emot IPRED + Jag antar att Islam är inräknat i äktenskapsbalken?

Protestlistan mot fildelarlagen/piratjägarlagen blev nu ett namn längre.


Det finns redan så mycket skrivet att jag hänvisar till ställen där all information ni behöver finns.

Min åsikt är ganska kort och koncis.

Mördare får fortfarande äga vapen.
Bankrånare får fortfarande använda banktjänster.
Våldtäktsmän får gå på krogen.

Varför ska då en fildelare stängas av från internet?


Daniel Westman's promemoria om fildelning
.
FarmorGun
Johan Linander (c) skriver på Newsmill.
MinaModerataKarameller.
PiratJannes sammanställning är klockren.
Emma "Opassande" om att stjäla ett människohuvud.



Vad gäller bråket om att gifta sig i kyrkan och att få använda ordet äktenskap även ska gälla homosexuella.
Nu vill Hägglund ge upp Kyrkans vigselrätt för att få ensamrätt till ordet äktenskap.

Jag förutsätter att Regeringen också inkluderar att homosexuella ska få gifta sig i en Moské.
Och jag förutsätter också att samma personer som argumenterar för att homosexuella självklart ska få gifta sig i kyrkan, oavsett vad Svenska Kyrkan säger om det, också säger exakt samma sak om att få gifta sig i en Moské, oavsett vad Islamska rådet har att säga om det.

Min åsikt är att eftersom stat och religion är skilda åt ska staten inte blanda sig i vilka som ska få och som inte ska få gifta sig i en kristen/islamistisk/whatever lokal.

Men äktenskapsbalken ska bli köns- och mängdneutral, även om det krävs att man byter namn på den.





pingat på intressant

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , , ,

Kommentarer
Postat av: Lars-Erick

Staten ska inte besluta vad som ska accepteras av en religion. Stat o kyrka är skilda.



Staten/samhället ska stå för den "vigsel-registrering" som behövs för att förhållandet ska omfattas av statens lagar och regler.



Därtill kan den som så vill gå till det samfund man vill och få den välsignelse eller den ceremoni som resp samfund erbjuder, på det samfundets villkor, givetvis.



SKA staten, vilket Gud (Allah, Jahve etc) förbjude, ålägga religiösa samfund regler för hur samfundet ska utforma sin tro, så ska det givetvis vara samma regler för alla, för kristna, för muslimer, buddister, judar och alla andra. Vilket visar hur absurd dagens diskussion är...



Är det någon som minns ordet "religionsfrihet", det innebär att man ska få utöva sin religion utan statens inblandning. Eller avstå från religionsutövning.



Det rimliga för partier i Arrogansen som förespråkar religionsfrihet att ge upp talet om att tvinga samfund till ställningstaganden som inte stämmer med deras uppfattning.

Inse att stat och kyrka är skilda.

2008-11-02 @ 11:25:01
URL: http://lars-ericksblogg.blogspot.com/
Postat av: Jens O

Lagstiftningen bör vara neutral, men lagstiftning måste med nödvändighet finnas.

Vad som är och inte är att betrakta, som ett juridiskt äktenskap. Det går inte till att släppa helt fritt, upp till de olika samfunden. Just därför att vi lever i ett multisamfundssamhälle.



Vi ska leva och vara verksamma, inom samma gränser.

Både inom landsgränsen, som till det legala rummet.

2008-11-03 @ 05:29:36
URL: http://www.odsvall.se/blog/
Postat av: Bjorn

http://dagestanmetoden.blogspot.com/2008/11/det-blir-inget-sverige-med-bgktenskap.html

2008-11-03 @ 13:11:19
Postat av: urban cat

Jag e lessen grabben, men jag fick en "utmaning" & dum som jag var antog jag den & därför skickar jag den vidare till dej!



Så kan det gå när man e favorit hos mej;D

2008-11-03 @ 18:59:21
URL: http://projektpariktigt.blogspot.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0