Prövningen kan ske i efterhand, FRA-Lagen fortfarande massavlyssning?

SvD skriver detta som ska komma från Åkesson.

-När det är fara i dröjsmål så brukar man i sådana här sammanhang alltid ha en ventil, där man kan tillåta signalspaning om den godkänns i efterhand inom viss kortare tid, säger han till Ekot.

Vad är "fara vid dröjsmål" och vem bestämmer detta?
Vem bestämmer när denna "ventil" ska användas?
Ska man räkna "metodutveckling" som en ventil också?


Hur många hål har denna schweizerost-liknande lagen och hur många plåster ska vi acceptera?


Nu är SvD's rubrik lite missvisande då den ger sken av att även vanlig signalspaning kan ske med enbart en efterprövning, men i ärlighetens namn så är FRA inte direkt kända för att ha brytt sig om regler tidigare, så varför skulle det vara ett bekymmer nu?


Ovesäntligheters bloggpost vill jag föra fram, Mitt i Steget's likaså.

Mark Klamberg skrev efter min postning, så honom lägger jag till nu i efterhand.



Läs även andra bloggares åsikter om , , ,

Kommentarer
Postat av: Lars-Göran

Svenskbladet rapporterar om FRA-lagen



lageninyforbattradversion.html" rel="nofollow">http://www.svenskbladet.se/politik/index.php?alias=fralageninyforbattradversion.html

2008-11-10 @ 00:25:17
URL: http://www.svenskbladet.se
Postat av: Fredrik Lindbladh

FRA är en fara för demokratin. Hoppas du håller med mig. Jag förstår mig inte på regeringen som först påstår att fri nedladdning skall vara möjlig och sedan kommer man med detta chafs om FRA. Idioti, enligt min åsikt. Vågar jag tycka så, Kanske FRA finns närvarande????? Best Regards ......


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0