Partiledardebatten, är jag ensam om att vilja ha fler än 2 alternativ?

Aftonbladet vill att man ska rösta antingen rött eller blått (vad hände med grönt?), ledarsidor pratar om att alliansen vann debatten för de var mer eniga och allt jag kan tänka är:

Ge mig fler än två alternativ.

Idag fiinns det tydligen bara det, antingen S+Mp (och kanske v) eller M+fp+c+kd.

Detta kommer att barka mot det amerikanska systemet med 2 alternativ som båda drar åt höger, vilket är stentrist.

Jag vill se debatter där 7 partiledare (eller fler) för fram sin egen politik, idag kunde de ha lämnat fp/c/kd hemma och bara låtit Reinfeldt föra talan för alla 4 allianspartier, den enda skillnaden mellan dem är äktenskapsfrågan och det är en fråga jag skiter i.



pingat på intressant.


Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , , ,




Fredrik Reinfeldt, ensamvargen?
Pyttsan, ett får i ulvakläder stämmer bättre överens med verkligheten.

Klamberg kör på och ställer frågor om polisens underättelseverksamhet.


Kommentarer
Postat av: handelsehorisont

Nej du är verkligen inte ensam, men det blir ju så här när Reinfelt lyckas trumma in att det bara finns en politisk fråga: REGERINGSDUGLIGHETEN. Det gör ju att alla politiska frågor desarmeras. Dessutom måste man tänka på att efter 2010 är det m+c+fp+sd eftersom kd kommer åka ur.

2008-10-13 @ 10:58:30
URL: http://handelsehorisont.blogspot.com
Postat av: Anders_S

Nej, du är inte ensam. Vi är flera som är mycket missnöjda me den uteckling vi ser inom den svenska politiken just nu.

2008-10-13 @ 11:53:03
URL: http://www.zaramis.nu/blog/
Postat av: satmaran

Scaber:

He, jag kände precis som du.

Är detta vad vi har att välja på?

skrämmande!

2008-10-13 @ 11:54:46
URL: http://satmaran.blogg.se/
Postat av: Alex

Bland allianspartierna så finns det i princip inga skillnader ö.h.t. Miljöpartiet skiljer sig pyttelite från allianspartierna men ställer upp på samma världsbild, samma problemformuleringar och samma lösningar. Skillnaden är ett par procent. Samma sak gäller tyvärr för Sahlins sossar.



Vänsterpartiet sticker ut lite mer, de är inte precis som alla andra. Men det är ju inga jättestora skillnader där heller.



Det är mycket riktigt hemskt. Vi rör oss inte ens mot ett tvåpartisystem utan mot ett renodlat enpartisystem där alla förväntas ställa upp på liberalismen eller brännmärkas.



http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=2728&a=836826

2008-10-13 @ 12:05:20
URL: http://stockholm.suf.cc
Postat av: Jan Wester

Du är absolut inte ensam. Ett stort problem är media. Upplägget av den här typen av debatter där man sätter de olika partierna på varsin sida och där man förväntar sig att det bara ska finnas två alternativ. Det ger upphov till en debatt där inga stora skillnader märks eftersom varje talare bara får minuter på sig att svara. Ja eller nej var de enda svar som godkändes på många frågor. Nej direktsänd varenda partiledartal är min åsikt. Folk måste få en chans att lära känna partierna!

2008-10-13 @ 18:29:58
Postat av: Fridolf

Nej, du är inte ensam. Jag hoppas på småpartierna utanför riksdagen. Här får du två alternativ till:

Piratpartiet och Aktiv demokrati.

2008-10-13 @ 21:53:47
Postat av: Lars-Erick

Vi är många som inte är nöjda.

Men - idag finns inte det eller de alternativ som har tillräcklig substans och heltäckande alternativ som åtminstone jag vill ha.



Jag kallar inte heller det för liberalism, det som vi ska acceptera hos de etablerade partierna, tvärtom faktiskt.

Liberalism står för demokrati och individens frihet (så långt den inte skadar andra) och socialt ansvar. Jag ser mycket lite av detta hos dagens partier - generellt sett.

2008-10-14 @ 10:47:53
URL: http://lars-ericksblogg.blogspot.com/
Postat av: Nicklas Eriksson

Nej Scaber, du är som flera andra konstaterat, inte ensam. Jag fasar för den dag vi bara har två partier, men det är dit vi är på väg med sjumilakliv. Den dagen slutar jag också att rösta.



2008-10-14 @ 14:03:49
URL: http://arbetarperspektiv.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0