Google blir verkligen nästa offer för upphovsrättsindustrin.

När jag i samband med TPB-domen uttryckte "är google nästa?" så var det mest för att ironisera.
Men tror du inte upphovsrättsindustrin, denna gång genom nyhetsbyrån AP som representerar ca 1400 amerikanska tidningar, börjar gnälla om förlorade inkomster (annonsintäkter) för att google länkar till deras nyheter? Länk: DN.

Har denna industri helt tappat förankringen med verkligheten?
Om något så genererar Google mängder med trafik till dessa tidningar så varför inte tjäna en hacka på det?

Men, jag glömde, att länka till upphovsrättskyddat material är ju ett förlorat köp enligt branschen.


Så, nu får vi se, google var tydligen nästa ändå.

ironi blev verklighet.


Pinged at Twingly, Intressant

Läs även andra bloggares åsikter om , , , ,

Kommentarer
Postat av: Stefan

då kanske man förstår varför gammal media rapporterar så bristfälligt och enligt min åsikt ensidigt när det gäller attacken på nätet. De inser ju naturligtvis att skiv/filmbolagen har öppnat upp en glipa nu...

2009-04-19 @ 10:22:50
URL: http://www.sugbloggen.se
Postat av: Bill

Är det 'troll'-kommentarer på badlands Hyena, eller är det riktiga åsikter som folk kommer med där?

2009-04-19 @ 11:38:14
URL: http://billawesome.blogspot.com
Postat av: Scaber Nestor

Ibland hoppas jag att en del av dessa kommentarer på BH är misslyckade försök att ironisera.

Men tyvärr är det nog folk som inte kan avskilja ironi från verkliga åsikter.



Jag minns en avslutande mening jag skrev för några år sedan på helgon.net, jag var fullt övertygad om att det räckte med att sätta några punkter efter för att folk skulle inse att det var ironi.





Vilket var ett felaktigt antagande.



Lång tid efteråt avslutade jag mina ironiska avslutningar med ett förtydligande som löd:



... (tre punkter som markerar ironi)

2009-04-19 @ 12:19:20
Postat av: Jens O

En bra artikel om Google och AP, på webbplasen POLITICO: http://www.politico.com/news/stories/0409/21136.html



"Regardless of the AP’s intent, Singleton’s tough talk about those who “walk off with our work” fueled speculation

that search engines (Google) or news aggregators (The Huffington Post) are now in the AP’s crosshairs.

Singleton, talking of “misguided, unfounded legal theories,” even raised the possibility of litigation for those not

following the rules"



Att de inte kan förstå, att upplänkar till deras artiklar ökar trafiken till dem.

Det ska även vara samma problem i Danmark, där det inte får djuplänkas till artiklar (SSBD).

2009-04-19 @ 14:51:35
URL: http://www.odsvall.se/blog/
Postat av: larserick

Ja, DNs ledarsida under Wolodarski är beklämmande.

2009-04-19 @ 17:21:57
URL: http://lars-ericksblogg.blogspot.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0