Not a penny to the creators,

AB presenterar fördelningen.

AB (local swedish newspaper)




Skadestånden:FINES

  Sony Music Entertainment (Sweden): 457 675 kronor

  Universal Music: 814 339 kronor

  Playground Music Scandinavia: 310 794 kronor

  Bonnier Amigo Music Group: 47 349 kronor

  EMI Music Sweden: 1 798 975 kronor

  Warner Music Sweden: 1 616 759 kronor

  Yellow Bird Films: 3 150 000 kronor

  Nordisk FIlm Valby A/S: 225 000 kronor

  Warner Bros Entertainment: 2 898 225 kronor

  Columbia Pictures Industries: 4 184 44 kronor

  Metro-Goldwyn-Mayer Pictures Inc: 1 394 831 kronor

  Mars Media Beteiligungs GmbH & Co Film Productions: 4 450 991 kronor

  Twentieth Century Fox Film Corporation: 10 867 460 kronor

 

Rättegångskostnaderna: COURT COSTS

  Sony Music Entertainment (Sweden): 468 000 kronor

  Universal Music: 156 000 kronor

  Playground Music Scandinavia: 156 000 kronor

  Bonnier Amigo Music Group: 102 000 kronor

  EMI Music Sweden: 264 000 kronor

  Warner Music Sweden: 54 000 kronor

  Yellow Bird Films: 484 920 kronor

  Nordisk Film Valby: 53 880 kronor

  Warner Bros Entertainment: 592 000 konror

  Columbia Pictures: 333 500 kronor

  Twentieth Century Fox Film Corporation: 333 500 kronor

  Mars Media Beteiligungs GmbH & Co Film Productions: 333 500 kronor

  Blizzard Entertainment Inc: 25 000 kronor

  Activision Publishing Inc: 12 500 kronor


 

If more than 25% of the benefit goes to the artists im Napoleon.

 

These cash goes straght to the lawyers.

I mean, why would the cash go to the artists all of a sudden???




Pinged at Twingly, Intressant
Läs även andra bloggares åsikter om , , ,

SvD1 SvD2 SvD3 SvD4 SvD5 SvD6 SvD7 DN1 DN2 DN3 Ex1 Ex2 Ex3 AB1 AB2 AB3 AB4 AB5 AB6


Kommentarer
Postat av: Anaïs

Du har just publicerat en dödslista.

2009-04-17 @ 21:01:48
URL: http://ledomainedanais.blogspot.com/
Postat av: Musikern

Hej, tack för listan!

Jag hoppas att du inser att det finns musiker som har spelat in för och förhoppningsvis också skall fortsätta spela in i framtiden för dessa bolag.

Vad skall de leva på om du inte vill betala ett skvatt för den musik du vill ha rätt att konsumera gratis.

Om du vore konsekvent skulle du i stället för att vägra betala hjälpa oss musiker att förhandla upp våra royalties och få bättre kontrakt.



Jag antar att du vet hur mycket tomaterna du köper i butik är värda när de plockas? Att distributionskedjan ALLTID kostar mycket. Är detta en anledning för dig att stjäla dem från grönsakshyllan? Självklart inte om du inte är anarkist eller expropriatör. I så fall har vi dessvärre inte mycket gemensamt...

2009-04-17 @ 21:58:23
Postat av: Egon

Det är helt sjukt alltså, och dessutom har de tydligen börjat gripa ännu flera fildelare nu

motpiratebaydagendainternetdog.html" rel="nofollow">http://www.svenskbladet.se/politik/index.php?alias=domenmotpiratebaydagendainternetdog.html

2009-04-17 @ 22:26:40
URL: http://www.svenskbladet.se
Postat av: Musikern

Till webmaster för denna blogg: Jag hoppas att ni gör allt ni kan för att polisanmäla personen bakom signaturen "Anaïs" här ovan. Dödshot och hot om våld mot personer eller företag (som har anställda människor) är straffbart och oacceptabelt i ett fredligt samhälle.

2009-04-17 @ 23:02:45
Postat av: Musikern

Till webmaster för denna blogg: Jag hoppas att ni gör allt ni kan för att polisanmäla personen bakom signaturen "Anaïs" här ovan. Dödshot och hot om våld mot personer eller företag (som har anställda människor) är straffbart och oacceptabelt i ett fredligt samhälle.

2009-04-17 @ 23:03:27
Postat av: Gregor Samsa

Musikern: Du är inte särskilt slug, right? Det är en ekonomisk "dödslista", dvs. den innehåller de bolag vars produkter ska köpbojkottas med förhoppningen att de dör = går i konkurs. Capisce?

2009-04-17 @ 23:38:58
Postat av: Musikern2

Musikern: Varför inte göra som jag och arbeta utifrån rådande förutsättningar (med tekniken/framtiden) istället för imaginära förutsättningar (mot tekniken/framtiden), surputteargument kanske hjälper dig att ventilera men de vänder knappast tiden tillbaks. En sak till - kontraktsförhandlingar i all ära, men vore det inte bättre att krypa ur bolagets knä och stå på egna ben?



i all välmening,



Amir

2009-04-18 @ 00:59:06
Postat av: scaber nestor

@musikern.



Berätta ditt namn så jag vet vem jag ska undvika att stötta.



Jag spenderade (fram tills årsskiftet 08/09) mellan 12.000 - 15.000 per år på kultur i form av böcker, konserter, musik, konst etc.





Så var snäll och lämpa inte över din idioti på mig.





2009-04-18 @ 03:06:36
URL: http://scabernestor.blogg.se/
Postat av: Musikern

Gregor Samsa: Det är alltid lätt att hävda att ord som officiellet har en betydelse i en annan jargong har en annan. Hotfullt och obehaglist mot dessa bolags anställda i vilket fall.



Muiskern2/Amir: Jag har både självproducerat och jobbat med andra bolag. Det är inte så lätt som många tror att göra allt själv. Produktion är faktiskt ett jobb och det krävs för det mesta ett kapital att investera. Alla har inte sådant kapital själva. I den här debatten tänker jag faktiskt inte bara på mig själv utan på andra musiker som jag vet lever på gränsen och som dessutom kan se fram emot en minimal pension, om de når dit.



Scaber nestor: Jag ser att du är en lugn och fin människa. Ditt svar var också en bra avslutning på ditt lysande inlägg i debatten.

2009-04-18 @ 04:14:00
Postat av: scaber nestor

@Musikern.



När det självkylande kylskåpet kom blev en massa is-sågare arbetslösa.





Att det är svårt att producera på 80-talsvis på 2000-talet (snart 2010-talet) förstår jag.

Den analoga eran var över i samma sekund som internet blev ett hushållsverktyg.



Det är faktiskt ganska lätt att konkurrera med gratis, erbjud en tjänst som gör det värt pengarna.



Det är därför jag tar tåget istället för att gå.

Men skulle tågbolagen försöka (hota med att) stämma mig varje gång jag faktiskt tar en promenad skulle detta bolag ganska fort upptäcka att jag inte kommer att utnyttja deras tjänster längre öht, trots att det är lättare.





Jag beklagar att musiker har det knapert, men den stora anledningen till det är inte fildelningen, det är de usla kontrakt som bolagen använder sig av.



Hade musikerna bara haft rimliga kontrakt så hade argumenten från skivbolagen inte varit så ihåliga.







Ps, ironi är bortkastat när den används av personer som inte vet hur man gör det på ett bra sätt.

2009-04-18 @ 09:22:28
URL: http://scabernestor.blogg.se/
Postat av: Gregor Samsa

@Musikern: Klart de ska vara oroliga! Det är fler än scaber nestor som tänker dra ner helt på eller åtminstone minimera inköpen radikalt. Själv så ligger mina inköpsnivåer vad gäller musik, film (bio, dvd/blu-ray) och spel på ungefär samma nivå som scaber nestor, dvs. kring 12.000-15.000 kr per år.



Huvuddelen av dessa pengar tänker jag nu lägga på annat. Nu är det så att jag mest troligt inte kan hålla mig helt (Starcraft 2 kommer ju!), men jag har bra koll på min ekonomi och för bok över alla inköp så jag kommer se till att max 2000 kr går till sådana inköp. Redan här har "nöjesindustrin" på endast två personer tappat ~20.000 kr. (Det blir rätt fort betydande belopp..)



Enligt samma princip så kommer jag givetvis inte längre ge bort böcker, film, musik m.m. i present/julklapp, så då kan vi nog lägga på några tusenlappar till i uteblivna intäkter.

2009-04-18 @ 12:28:54
Postat av: Olov

När man upptäckte att råolja kunde ersätta oljan från valar gick valjägarindustrin i sank. En industri som ingen speciellt kom att sakna av förståeliga skäl. Den ersattes iofs av petroleumindustrin som inte heller är direkt bra.. men utvecklingen går vidare.



Som så kallad upphovsrättshavare har jag ibland svårt att välja sida MEN jag tror inte på att börja jaga folk i rättegångar. Som du skriver, gör alternativen till gratis bättre.. iTunes och Spotify har väl inte visat sig vara dåliga idéer?



Man måste komma ihåg att skivbolagen luras när dom påstår att musikbranchen dör om fildelningen fortsätter. Det är inget fel på musikbranchen, bara den delen som heter "skivbolag" - eftersom "skivan" inte längre finns kan man förstå att dom känner sig hotade. Likt valjägarna är deras tid förbi. Dom behövs inte längre. Världen blev modernare.

2009-04-18 @ 14:14:46
Postat av: larserick

Jag ser att du Scaber mer o mer kör med engelska versioner också.

Då kanske detta är ngt för dig att kolla upp. Verkar intressant, men tar tid...

http://www.edri.org/campaigns/copyright

copyrightconsultation.pdf" rel="nofollow">http://www.edri.org/docs/edricopyrightconsultation.pdf



F.ö. är det underligt att det finns folk som "musikern" som inte är mera angelägen att vårda sina "kundrelationer".



Personligen gillar jag de gamla plastbitar som CDn är. Mera lätthanterliga än att leta på en hårddisk. Och bäst ljud är de i gamla vinylplattor, och jo, det görs enstaka sådana ännu.

Det måste finnas valfrihet.

Just det, frihet.

Förstår inte varför en viss industri ska tvinga fram extra förmåner för den. Och att en del artister är så lättlurade att de går på bolagens propaganda.

Det är ungefär som när Wanja L_W gick på det där med bonusar.... "Nyttiga idioter".



Nej, bättre avtal med bolagen är det artisterna skulle fixa i st f att göda direktörerna och deras advokater.

2009-04-18 @ 17:05:10
URL: http://lars-ericksblogg.blogspot.com/
Postat av: Anaïs

@Gregor Samsa: Tack. Jag orkade inte själv. Jag vill inte behöva utgå ifrån att folk är svagbegåvade.

Men i konsekvensens namn kanske jag borde polisanmälas. Att ekonomiskt hota ett storföretag hör uppenbarligen till de grövsta brott lagen känner.

2009-04-18 @ 18:29:40
URL: http://ledomainedanais.blogspot.com/
Postat av: petri

Jag är med och bojkottar ovannämnda bolag.



Per Gessle, Jan Guillou, Lisa Marklund och Abba är redan på listan.



Denna "Musikern" är nog bara ännu en artist som trodde för mycket om sig själv och nådde inte den framgången som han trodde sig vara berätiggad i.



Det är ju synd så vi hackar inte honom mer. Skulle dock bojkotta allt vad han har haft att göra med om jag visste vem han var. :)

2009-04-18 @ 19:56:48
Postat av: Gregor Samsa

Olov: Precis så! Det krävs tjänster som är bättre än gratis. Det handlar inte om att saker ska vara gratis. (Även om det finns vissa på "bägge sidor" som tror det..)



Spotify är lovande, men det finns ju ingen social aspekt där man kan tjöta med andra likasinnande eller rota i deras favoritlistor/utdelade mappar för att se om det finns något annat man kan tänkas gilla när personen ifråga har så "god smak" i övrigt.



Annat som måste lösas är ju t ex plattformsberoendet som finns för vissa tjänster, man ska inte vara tvungen att använda Windows/IE år 2009. Sen... priserna måste justeras iom att dupliceringskostnaden på sin höjd är några ören. Man ska inte behöva betala 99 kr för en digital version som ligger mellan vhs och DVD i kvalitet när samma DVD-film går att köpa fysiskt för 59 kr med allt vad som krävs för lagerhållning, miljöovänliga transporter m.m. (Exemplet gäller för The Last Samurai, CDON vs Film2Home, men det är enkelt att hitta andra.) Samma sak gäller för "hyrfilmslösningarna" som t ex SF Anytime, som är sämre men ändå håller samma pris som en lokal videobutik eller t.o.m. är dyrare. Folk går inte på den lätta..



iTunes har potential, men närmare 3 USD för ett ynka tv-avsnitt gör ju att det inte är aktuellt med särskilt många tv-kvällar i månaden.. Det måste gå att få något slags abonnemang. Ett "spotify" för tv-serier vore nåt. Men iTunes (TV) precis som Hulu är ju inte tillgängligt för oss, så hur ska man kunna göra rätt för sig på tv-fronten? HD-utbudet för digital-tv (i Sverige) är ju i stort sett obefintligt vad gäller tv-serier. Vänta på serier på Blu-ray känns inte aktuellt, då har man ju redan hunnit läsa eller höra något man inte vill veta.. De går dock fint att köpa när man väl sett serien.



Avslutningsvis gillar jag precis som larserick de här plastbitarna, även om de är ett gissel att förvara och tunga som f-n när man ska flytta. :-)

2009-04-18 @ 20:24:35
Postat av: Musikern

Till Scaber nestor med likasinnade:



Bojkott, hot om svartlistning, nedvärderande kommentarer i allmänhet är tyvärr ert tema i denna tråd... Destruktivitet, destruktivitet och åter destruktivitet! Er aggresiva begåvning är anmärkningsvärd... Allt detta i stället för att faktiskt försöka förstå hela bilden. Det kvarstår att ni är många som vill åt något gratis som ni faktiskt inte har automatisk rätt till. Att tidigare ha betalt innebär inte att man plötsligt befogar över en självutnämnd rättighet till 100 % rabatt.

Missnöje med kvaliteten i ett köpt album eller en film ger inte rättighet att plötsligt roffa åt sig andra produkter olagligt.



Somliga borde möjligen fundera över begreppet äganderätt.



Avslutningsvis kan jag säga att er avundsjuka är beklämmande. Detta från någon som kan och gör något som de flesta av er bara kan drömma om. Jag brukar vara hänsynsfull och inte nämna detta så tydligt men ni har tyvärr överskridit gränsen för att jag skall hålla igen om det.

För övrigt lämnade jag Sverige för länge sedan och är internationellt känd så era hot mot mig blir bara en spilld droppe i havet som ni kan få vara stolta över, om ni vill... Tack för besöket, hejdå!

2009-04-18 @ 20:55:11
Postat av: scaber nestor

@Musikern.



1. Äganderätt och Upphovsrätt är inte samma sak.





Jag antar att alla dessa år på Svensk skola där du blev undervisad i musik gratis, fick lära dig ditt yrke gratis, där du fick chansen att via kommunala musikskolor, gratis replokaler via kommunen etc nu gör att du betalar skatt här för att ge tillbaka till samhället vad samhället gett till dig....





Javisstja, du hade ju lämnat landet.



2009-04-18 @ 22:21:50
Postat av: Gregor Samsa

@Musikern: Man får väl gissa på att du sjunger eller pillar på något instrument då för skrivandet är iaf inte din starkaste sida. :-) Ej heller läsandet...



Vad jag kan se är det inte bara jag som verkar gilla plastbitar eller vill betala för sig. Spotify har iaf min uppskattning, var det destruktivt? Vem har sagt någonting om 100% rabatt? Det enda jag har skrivit är att det inte funkar att ta lika mycket eller mer för en digital produkt som är i sämre kvalitet än den analoga i butiken. Ser ingen annan här som skrivit annorlunda.



Vad gäller mina pengar så väljer jag själv hur jag ska spendera dem. Om de som jag är "kund" hos kallar mig tjuv, pöbel osv. så kanske det inte är så konstigt om jag väljer att lägga mina pengar på annat. I min ständigt växande skivsamling så finns ett gäng skivor som jag aldrig hade hört om det inte varit för fildelningens skull.



Ett exempel... Ett band plockade jag ner två låtar av omkring år 2000, jag föll som en fura direkt! Nu äger jag alla deras album (tror dock att jag har missat en EP) och har sett deras konserter 2 av 3 ggr som de har varit i Sverige. Den sista konserten lät jag bli eftersom de i ungefär samma veva uttalade sig väldigt kritiskt om fildelning och kallade folk tjuvar. Jojo, utan fildelning hade de inte fått en krona av mig.. och inte ska de få ett öre till heller hädanefter. (Tänker givetvis inte ladda ner något mer med dem heller, man ska ju vara principfast.)



Ser inget önskvärt i att vara en "internationellt känd artist". Vad finns där att drömma om? Men jag kan iaf klämma ur mig ett grattis om du har nått din dröm! Sånt är alltid kul! Det unnar jag fler personer, helst sådana som är lite mer ödmjuka och intelligenta. ;-)



Du gjorde dock en liten miss i samma veva.. Alla normala vet ju hur det ligger till med folk som måste slänga ur sig en titel eller någonting annat som säger hur pass lyckade och bättre än andra de är. De är oftast väldigt små människor.

2009-04-19 @ 02:44:18
Postat av: Winterbay

@gregor samsa: Den sociala aspekten som spotify saknar tycker jag finns väldigt fint hos Last.fm. Dock har deras icke-prenumerationstjänst nyligen blivit sämre om man inte bor i Storbritannien, Tyskland eller USA på grund av att de har svårt att sälja tillräckligt med annonser i andra länder än dessa tydligen.

Men annars är det en helt lysande tjänst som gjort att jag upptäckt massor med nya artister som jag inte hört annars. Jag har dessutom två skivor som jag aldrig hade köpt annars av sådana artister, bra musiker skall stöttas (och när de gör saker själv vet man ju att man inte ger bort pengarna till någon jobbig direktör...).



Jag kommer försöka dra ner på min konsumtion också eftersom pengar är det enda som dessa bolag förstår. Jag laddar inte hem av snålhet utan för att a) testa och b) få tag på saker som annars är omöjliga att få tag på.



Om det hade funnits en bra legal handel där man kunde fått tag på allt, inklusive gammal/udda musik hade jag definitivt använt den istället men nu finns det ingen sådan så vad gör man...

2009-04-19 @ 22:50:02
Postat av: Gregor Samsa

@Winterbay: Jao, jag har kikat lite på Last.fm, men som du säger har den blivit sämre. En mix av Spotify och Last.fm vore kanske en riktig vinnare. :-) Gillar Last.fms "genré-överblick" också.



Dina a) och b) gäller för mig också. Jag letade en EP med ett litet band och den var stört omöjlig att få tag på. Det tog mig ett halvår av frenetiskt letande att hitta den via fildelningsnätverk.. och ytterligare drygt 12 månader innan jag faktiskt fick tag på den via Bengans. Det tog mig alltså mer än 1,5 års letande innan jag hade skivan i min hand.. ska det va' så? Undrar hur många som faktiskt ger upp och skiter i det hela när det inte går att få tag på vissa produkter. Det är ju det som är nackdelen med fysiska produkter, ibland finns det ju inga kvar att köpa trots att man vill.

2009-04-19 @ 23:02:03

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0