Vargfrågan börjar likna Israels palestinapolitik.

Kan du inte ta kål på dem alla, flytta dem från sina revir.

Visst börjar det likna Israels palestinapolitik, med undanflykten att det är för vargens bästa ska den flyttas från sina naturliga revir och man kan ana sig till att det inte blir till några vidsträckta jaktmarker.

Låt mig plocka ut en mening ur pressmeddelandet.

"För att nå målet med en liten, men frisk vargstam, kan det bli nödvändigt att flytta vargar inom Sverige"


Här slår man fast att vargstammen ska vara liten och med tanke på hur retoriken har gått de senaste 25 åren  handlar det inte om några 500 djur, snarare vill de behålla de under 200 djur.

Sedan skriver de "frisk" och det låter bra, men frisk är inte samma sak som livsduglig på sikt och det är just därför det ordet används.


Men det jävligaste i meningen är ändå det som antyds men som inte skrivs rakt ut. (obs, min tolkning)
Vargen ska samlas i reservat och de som ger sig av kommer att skjutas, antagligen kommer det att kallas "skyddsjakt".

Ungefär som de palestinier som gav sig av utanför sitt utomhusfängelse i vintras.

DD, JJ,



Innan ni spyr ut er oförskämdheter och idiotkommentarer om att sörlänningar ska hålla käft i vargfrågan så vill jag berätta detta för er.

Jag är uppvuxen i Ö.Deje i Värmland, gick en av mina utbildningar i Malung och lumpen avklarades i Älvdalen.
Så jag har bott i, lekt i, gått vilse i, hittat rätt igen i, festat i, sprungit de j*vla orienteringsrundorna i, studerat i, jagat i och även en gång mött varg i vargtrakter.
Kort sagt, jag har befunnit mig bokstavligen i vargmarker halva mitt liv.

Så vill du att dina kommentarer ska finnas kvar så håll dig saklig, jag har inget mot att du är passionerad, inte ens om du är arg, men håll dig ifrån de värsta dumheterna så ska detta gå bra.

Samma sak gäller vargkramare som bara sett varg på vykort.
Passionerad och arg fine, men över gränsen och det är borta.



Pinged at Twingly, Intressant

Läs även andra bloggares åsikter om , , ,

Kommentarer
Postat av: Beelzebjörn

"Vargkramare som bara sett varg på vykort"...?



Gäller det folk som har åsikter om Israels palestinapolitik också? "Har du inte varit där ska du inte yttra dig", typ?



Trodde inte det.



Den här lagstiftningen är helt enkelt åt helvete, och visar på en arrogant och olycklig inställning till den natur vi faktiskt har en enorm tur att förvalta i glesbefolkade Sverige. Man har fattat beslut baserat på folks rädsla och jägarnas intressen.



Vad gäller boskap som rivs... Ja, det är trist, men min övertygelse är att bönderna bör kompenseras på annat sätt, och att tamdjur ska skyddas så gott det går, med inhägnader och dylikt.



Jag är 'sörlänning', stadsbo men inte helt ovan vid att vara ute i skog och mark. Att vi FÅR vandra fritt ute i naturen, betyder inte att naturen är skyldig oss att vara säker. Den är inte en nöjespark, bara för att vi har allemansrätten, och funkar den ekologiska balansen inte med jaktkvoterna, är det jaktkvoterna som ska anpassas - inte vargstammen.



Personligen släpper jag hellre ut mina (hypotetiska) barn i vargtät skog, än på Stureplan, men det är jag. Jag är faktiskt mer orolig för att skadas av jägare ute i skogen, än av rovdjur.



En parallell: vi har håbrandshaj (Lamna Nasus) på västkusten. Liksom vargen, är det ett stort rovdjur (upp till 250 kg), som inte har människa på sin meny, men teoretiskt kan göra slarvsylta av en människa utan besvär. De är inte kustnära, och det är svårt att bevisa - liksom med varg - om attacker mot människor förekommer, men visst händer det att de här djuren närmar sig stränder.



Tjugo steg ut i vattnet, och du är i vildmarken, på botten av näringskedjan. Tänk över saken ett tag... Risken är liten även i tropiska vatten, men jag skulle inte säga att den är obefintlig, särskilt inte med allt mer utfiskade vatten - det börjar bli ont om mat därute. ;)

2009-04-03 @ 01:27:31
Postat av: scaber nestor

Beelzebjörn.



Läs det i dess helhet är du snäll, plocka inte ut en enstaka mening och ge den en egen betydelse som du sen applicerar på mig.



Jag berättar vad jag menar, har du problem med det så ställer du en fråga om det.



Men lägg inte ord och åsikter i min mun jag vare sig skrivit eller menat.

2009-04-03 @ 01:56:28
URL: http://scabernestor.blogg.se/
Postat av: scaber nestor

Jag trodde det framkom att både initialkommentaren om "sörlänningar ska.." och "vargkramare som..." är metaforer för de personer som utan tillstymmelse till fakta uttalar sig inte bara tvärsäkert utan också använder en usel ton när de gör det.





Har använt mig av den tidigare.



Tyvärr uteblir debatten nästan helt, speciellt från varghatare, när de upptäcker att jag faktiskt har fakta i ryggen när jag uttalar mig OCH är uppvuxen mitt ute i salladen.

2009-04-03 @ 02:10:11
URL: http://scabernestor.blogg.se/
Postat av: Beelzebjörn

Då vet jag ;)

2009-04-03 @ 02:40:08
Postat av: Magnus Malmsten

Hej förespråkare och motståndare. Gå in på den utmärkta sidan www.vargfakta.se och läs på lite om vargen.



2011-10-12 @ 18:32:51

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0