Skillnaden mellan fredsbevarande och fredsframtvingande.

Om man är en fredsbevarande styrka, varför berättar pressofficer Henrik Klingberg detta till TT?


(via AB)


Det var vid Qushtepa, ett område där svenskarna i förra veckan genomförde en operation mot talibanerna, som vägbomben detonerade.

- Under operationen drev vi bort talibanerna i Qushtepa, säger pressofficer Henrik Klingberg till TT.




Skillnaden mellan fredsbevarande och fredsframtvingande är ibland  en gråzon, detta är en anfallsoperation och tillhör inte en gråzon.


Frågan är, varför genomförde Svenska styrkor en anfallsoperation mot Talibanerna såpass nära valet?
Min gissning är för att avskräcka Talibanerna från att anfalla under valdagen, oj vad bra det gick.....

Så, hur ska den Afghanska civilbefolkningen se skillnad mellan Svensk "fredsbevarande" styrka och den NATO-ledda invasionen nu igen?
 



(jag beklagar att texten ser lite konstig ut, det är skräpkod från AB jag inte blir av med)


Pinged at TwinglyIntressant 

ABAB2AB3AB4AB5. DN, Yle,
Läs även andra bloggares åsikter om , , , , ,


Kommentarer
Postat av: scaber

@ signaturen "fredsframtvingande soldat".



Din ton, ditt dryga sätt och din oförmåga att tänka kritiskt gör att jag raderat dina inlägg urskiljningslöst.



Grattis, första gången jag raderat kommentarer utan att hänvisa till juridiska betänkligheter el Goodwins lag.



Det som är än jävligare är att du (enligt din IP-adress) skriver inifrån riksdagshuset.



Skriv under eget namn ditt fega kräk.

2009-09-03 @ 04:30:45
Postat av: Johannes Forsblom

Det är omoraliskt av Carl Bildt att tala om för de svenska soldaterna att de ska dö i en kamp om president Obama gör verklighet av att dra tillbaka de amerikanska trupperna från Afghanistan innan nästa val.



Den främsta regeln för att utkämpa ett krig är att vinna det, men jag misstänker att det inte är Obamas avsikt. Vilket naturligtvis kommer att påverka den svenska styrkan i Afghanistan. Jag är rädd för att Obama kommer att dra tillbaka alla amerikanska trupper så snart som möjligt. Men vad kommer då att hända med det svenska engagemanget?



Själv tycker jag att vi måste ha en tidsram på minst 50 år för Afghanistan. Liksom var fallet med Tyskland efter det andra världskriget.



Du kan läsa mer om detta i min artikel "Krig och fred enligt Carl Bildt" på min blogg här:



http://darenpagatan.blogspot.com/2010/05/krig-och-fred-enlig-carl-bildt.html

2010-05-21 @ 23:42:11
URL: http://darenpagatan.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0