Vad är det som driver ett par till självdestruktivitet?

Har under några veckor agerat psykolog åt en gammal vän som sitter fast i ett uselt förhållande.
Det jävliga i kråksången är att jag minns dem båda som ett riktigt fint par, men som nu några år senare har fövandlats till något som mer liknar mental misshandel.

Presenterar man sin sambo sedan 15 år och mor till ens barn som "nån jag sätter på" för arbetskamraterna?
Hon har bara pengar från försäkringskassan och när de är slut "får hon skylla sig själv" och kräver att hon ställer upp med hälften av räkningspengarna, trots att hon inte har inkomst pga sjukdom?
Anser det respektlöst när hon inte vill ha sex när barnen är vakna?


Jag får inte in detta i min sinnesvärld, jag förstår verkligen inte.
För henne ser jag trots allt viss logik, när man är sjukskriven och utan inkomst, huset står på honom och ungarna är i skolåldern så är det inte lätt att ta det beslutet, trots att det är rätt beslut att ta.

Men vad drev honom till detta?
Varför är han kvar, trots att han uppenbarligen inte har känslor för henne.
Jag vet att han innerst inne är en bra grabb, så denna 180-gradersvändning är för mig obegriplig..

Men vad driver ett par att bli så självdestruktiva?



Kommentarer
Postat av: karibien

Kanske är det så att du svarade på din fråga själv.



Hon vet nog också att han innerst inne är en bra grabb. Och han vet att hon innerst inne är en bra kvinna. De hoppas nog hitta tillbaka till den kärnan, den som de fortfarande älskar.



Lägg därtill att kvinnor och män i dåliga förhållanden ofta tar på sig skulden själv. Och urskuldar den andre. "Det är inte konstigt att han är på dåligt humör, nu när det är så mycket på jobbet, och så borde jag inte ha sagt sådär".



Blotta tanken på att avsluta ett långvarigt förhållande för med sig så mycket känslor att man kan blunda för svårigheterna i förhållandet. Rädslan för att bli ensam. Besvikelsen över att detta inte var den stora kärleken och att man inte kommer att bli gamla tillsammans.



Kanske kan hon kontakta familjerådgivningen i kommunen, dit kan man gå ensam om man inte får med sig partnern. Kanske har kommunen också en familjerättslig enhet som kan hjälpa till med frågor och avtal om boende och umgänge med barnen om det kommer dithän. http://www.lawline.se/ kan ge juridiska råd, t.ex. om huset, finns det juridikstudenter i stan kan de ha rådgivning, det kan finnas gratis juridisk rådgivning för kvinnor etc. Om din vän bestämmer sig för att bryta förhållandet bör hon se till att få med sig vad hon har rätt till. Det är tufft nog att stå ensam efteråt, utan att dessutom stå på bar backe.



Och du, fortsätt vara en bra vän. Såna är värda sin vikt i guld när man går igenom svåra saker!



/k

2009-08-29 @ 12:30:01
URL: http://karibien.typepad.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0