Det lilla loket borde fortsatt få vara ett litet lok.

SAAB kan liknas lite grand vid barnberättelserna om "det lilla loket som kunde".
Det drog sina lass och emellanåt så gick den över sin förmåga, som sig bör för att göra berättelsen spännande.




Skillnaden är att det lilla loket fortsatte vara ett litet lok, det blev aldrig ett stort lok som skulle dra massor av vagnar, fler vagnar än vad det var designat för.
Kanske för att i sagornas värld finns få kvartalskapitalister, och dom som finns porträtteras som sig bör, gnidna elaka jävlar som förlorar i slutänden.




I verkligheten tvingade de ett litet lok att göra ett stort lok's arbete, vilket vi nu får se resultatet av.
Kort sagt, skulden ligger hos ägarna, de har använt SAAB som ett skatteavdrag i 15 år för att driva upp sina egna bonusar.


Visst är det konstigt (egentligen inte, men för diskussionens skull antar vi det) att i en brinnande lågkonjunktur med bolag som går i miljardförluster, så finns det alltid pengar över till rejäla bonuspaket till en liten utvald elit i företagsledningar och ägarkonsortium?



Så, man kan inte skylla på regeringen i det här fallet, här tycker jag att de gjort rätt för en gångs skull.
Staten ska inte lägga in pengar i ett bottenlöst hål, det är trots allt våra egna pengar.

Nu får vi se vad regeringen har för plan, 8000 arbetslösa industriarbetare hos SAAB och dess underleverantörer, sedan har du fik och restauranger, klädaffärer och andra butiker, som inte räknas in i statistiken, men som drabbas indirekt av nedläggningen.

De ska konkurrera med andra arbetslösa, med svårt sjuka, med utförsäkrade, parallellt med de som har jobb men som söker sig nya utmaningar.


Där kommer regeringen att misslyckas, för de agerar fortfarande som Sverige är i en högkonjunktur.
Det kommer att behövas extraordinära åtgärder för att vända skutan, med pengar som regeringen slösat bort på skattesänkningar.


Men vad ska göras för de anställda på SAAB?
Det är en del som är nära pensionen och där anser iaf jag att GM ska avtalspensionera merparten.
Bidrag till att starta eget, bidrag för att ge de som vill studera på högskola/universitet.

Men.
Ny industri måste ta över där den gamla misslyckades.

Men vad har vi för alternativ?
Elbilar är redan en enormt växande bransch, så det är bara för kommunerna att kontakta de elbilstillverkare som jagar plats och personal och erbjuda dem förmånliga villkor.

Det är inte en ultimat lösning, men det är en del av lösningen.


AB, AB2, Bilbloggen, E24, AB3, DN, DN2, DN3, SvD, SvD2, SvD3.

Pinged at TwinglyIntressant
Läs även andra bloggares åsikter om , , ,

Kommentarer
Postat av: Patrik

Krösus sork, en gammal goding från seriernas värld som i människornas värld tvärtom skördar stora framgångar. Åtmonstone inom kapitalets väggar. Vilken egotripp det måste vara. Undra om den känslan är lika stark som kärleken...

2009-12-18 @ 20:05:25
Postat av: Rune

Kom ihåg varvsstödet, 35 miljarder kr för att hålla varven under armarna i ca 10år och dom gick i konkurs ändå. Det hade varit lite billigare att ge varje varvsarbetare (32 000 personer) 10 miljoner var (mer än 30 Mil i dagens penningvärde)



http://www.fokus.se/2008/11/ett-varnande-exempel/

2009-12-18 @ 20:06:34

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0