Julkampanj, seminariedagar och årsmöten.

Först och främst:

Julkampanjen "inga plattor under granen"



Att byta ut plastbitarna mot riktiga upplevelser verkar ha satt lite skruv.
På bara ett dygn har 8-10 bloggar hoppat på tåget och jag ser inte att intresset har minskat för det.

Så jag tänkte ge er en digital kram och länka tillbaka till er.
Men först något som en person i kommentarsfältet nämnde.

Det finns trots allt många artister som ställer sig utanför upphovsrättsindustrins klor och kränger sin egen musik.
Pure Volume har du ett bra urval av artister, nya som lite äldre som söker en scen.

Sen får vi inte glömma att det finns filmare, som personerna bakom "Nasty old people", som bekostar sina egna filmer och sprider dem via Pirate Bay och se på fan om de inte drar in lite pengar också via paypal-knappen :)
Så ladda ner den och skänk några tior till skaparna i Jul :)

Det finns många fler exempel, så jaga fatt i dom och länka till dom i era egna bloggar eller här i kommentarsfältet.

Lite länk-kärlek.
OlofB[eta] som drog igång det.

Yami och Pandorna
, Farmor Gun, DNMR, Sagor från Livbåten, Amanda Brihed, NSM-Sverige, JensO, Opassande.

Har jag missat nån är det bara att berätta det så länkar jag upp dem också.



Seminariedagarna:




Från söndag till torsdag 13-17 december är det seminariedagar om övervakningssamhället.

Söndag: Eva-Britt Svensson & Annika Beijbom (aka ffp): Stockholmsprogrammet.

Måndag: Niklas Starow (aka jag). Workshop om ACTA.

Tisdag: Anna Troberg: IPRED.

Onsdag: Mikael Nilsson (aka MiNi): FRA. Obs! Mikael har inte svarat 100% Ja ännu – men 99% :)

Torsdag: Christoffer Kullenberg (aka Intensifier): Datalagringsdirektivet.



Läs mer på http://13-17.se.




Årsmöte:


Nätverket Svart Måndag har haft ett extrainkallat årsmöte.



Detta med anledning av att Amanda Brihed kandiderar till riksdagen och det blir svårt att fortsätta hävda vår partipolitiskt neutrala ställning med en ordförande som folkpartistisk riksdagskandidat.

Sedan ska organisationen skiktas upp mellan det lösa nätverket som utgör basen, kärntruppen som består av oss aktivister som anordnar demonstrationer, skriver artiklar och är en allmän nagel i ögat på övervakningsivrarna i Svart Måndag's namn, samt då styrelsen i föreningen svart måndag, den juridiska personen som vi måste ha för att kunna ha en ekonomi.

På detta valdes jag till valberedare och jag är hedrad över uppdraget.

Så jag vill be er som är intresserade av att kandidera till Svart Måndags styrelse inför föreningsåret 2010 att kontakta mig här.

Vi ska bredda styrelsen från de 7 som finns idag till 10-15 personer, jag har några jag tänker kontakta under veckorna innan jul, men vi behöver se att några av medlemmarna som är organisatoriskt lagda att träda fram och hjälpa till.



Det var nog allt, för nu iaf.


Fler som skriver om ovanstående ämnen.
Webhackande, HAX, ProjO, Felten, Anna Troberg, Enligt min Humla.
DN, IDG, SvD, Arbetaren.

Pinged at TwinglyIntressant

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , ,

Kommentarer
Postat av: Petter Ericson

Med anledning av att jag har fått mina skivor från http://www.sellaband.com kan jag passa på att tipsa om den sidan som ett intressant alternativt finansieringssätt för CD-skivor.



I princip fungerar det så här:



Artist som vill göra skiva registrerar sig på sidan, och lägger samtidigt upp ~3 låtar för fri nedladdning, tillsammans med en profil och lite planer och sådant. Artisten gör sen reklam för sin sellaband-sida på spelningar, sin blogg och andra kontaktpunkter med fans. Fans som känner sig peppade/manade kan registera sig på sellaband och köpa en eller flera andelar i den kommande skivan och nätverka vidare så att fler får höra talas om artisten.



När tillräckligt många andelar har sålts så kopplar sellaband ihop artist med producent, studio etc. och artisten sätter igång med inspelning av en skiva. Varje andel ger dig en CD, och artisten kan ge extraprylar (eller andel i vinsten från fler försäljningar av skivor) beroende på hur många andelar du är med på.



Med skivan färdig kan artisten trycka fler för självkostnadspris att ha med på spelningar, och man kan även köpa skivor på sellabands hemsida (där de delar med sig av en relativt stor del av vinsten till artisten).



Jag tycker det är ett klart bra exempel på en ny affärsmodell som skulle fungera helt oavsett utvecklingar i immaterialrätten.



Så: Ge bort CD-andelar tycker jag är en klart kul idé till julklapp :)

2009-12-10 @ 18:34:21
Postat av: scaber nestor

@Petter

Intressant, väldigt intressant.

2009-12-10 @ 18:45:33
URL: http://scabernestor.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0