Jonas Nordgrens enmansprotest på väg mot att bli storpolitik?

Jonas Norgren har som bekant sedan 2 veckor tillbaka bedrivit en enmansmanifestation mot övervakningssamhället, han postar lägesrapporter lite titt som tätt på facebookgruppen "Jag besöker Jonas Nordgren under trapprotesten." Några av dessa rapporter har jag publicerat här, här och här.

Nu har det gått några dagar så jag publicerar ett gäng på en gång.


(Jonas Nordgren)

9:e januari:
Var varmare än tidigare. Lite för varmt med mössa, lite för kallt utan.
jag fick även denna dag en rad besök och sittningen avslutades med en intervju för radio Västmanland, som väl gick hyfsat bra. Jag ser det som träning i mediavana. Intervjun kommer att sändas på måndag eller tisdag mellan kl 15:00 och 17:30 samt finnas tillgänglig för nedladdning.

Jag har funderat mycket på argumentet att det inte är någon som är intresserad av mina och dina personuppgifter, åsikter och handlingsmönster. Så kan det ju vara, men det är bara ett argument mot motståndet. Jag har fortfarande inte hört några övertygande, trovärdiga argument FÖR nyttan med övervakningen. Varför är det nödvändigt att backa på demkratiska principer och mänskliga rättigheter?



10 januari.
Jag gjorde en halvtimmes telefonintervju för Västmanlands Läns Tidning igår och utgår ifrån att det blir en artikel om mig i tidningen imorgon måndagen den 12:e januari. (artikel här)



12:e Januari:
Back on the street. Ni har väl tröttnat på att läsa om vilka jag träffar varje dag... hur som helst - var är min skylt? Är den på gång? Delegera aldrig något till nån som du inte har direkt kontakt med. Jag borde fixa nåt själv - med kartong, spritpenna och snöre. Men istället sitter jag här och klagar på att jag inte har nån skylt. Så blir det när man får höra 30 ggr per dag att man borde ha en skylt. Jag behöver en skylt. Nog om det.
Tidningen ETC intervjuar mig imorgon bitti. De andra intervjuerna har jag bara tagit som de kommit, men nu ska jag vara noga med att få med det viktigaste - trafikdata och terroristfrågan. Det vore fruktansvärt om oskyldiga människor skulle fängslas och torteras på grund av uppgifter insamlade i Sverige.



13:e Januari:
"Den som har rent mjöl i påsen har inget att dölja!"
Jag småpratar med en ordningsvakt (nyanställd, trevlig kille) en stund under den där förhatliga sista timmen, då solen gått ned och människorna raskt passerar i mörkret utan att stanna.

Jag har hört det några gånger nu. Men tänk dig att du får ett nytt jobb och din chef säjer "vi behöver väl inte skriva något anställningsavtal - du kan ju lita på att jag betalar ut den lön du ska ha". Enligt mig är du en idiot om du inte kräver ett anställningsavtal, oavsett hur mycket du litar på chefen. Det är din rätt och man vet aldrig vad framtiden bär med sig.

Rätten till ett privatliv är inskrivet i FN:s deklaration om de mänskliga rättigheterna. Mitt och många andras sociala liv utspelas till stor del på nätet. De uppgifterna ska inte överföras till någon statlig myndighet, så länge jag inte är misstänkt för något brott. Det är inget jag borde behöva bråka om.




Det som föranleder rubriken är dock detta, för att förutom piratpartister, privatpersoner samt enstaka riksdagsledamöter (Karl Sigfrid den 8 januari) så börjar nu officiella representanter dyka upp och hälsa på.
Här har vi Magnus Andersson (cuf-ordförande) som genomför en intervju.





Se nu till att tipsa gammelmedia om detta och fortsätt blogga om det så det verkligen tas upp i den allmänna debatten.



Fler som skriver om Jonas Nordgren och övervakningssamhället.
Mikael Wikman, HAX, Alla Smutsiga Detaljer, Annarkia, Satmaran.

Gammelmedia:
IDG, IDG2, IDG3,



Pingat på intressant och Twingly.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , , , , ,

Kommentarer
Postat av: Calandrella

Hej, jag skrev ett inlägg om Jonas på min blogg.

2009-01-16 @ 16:51:14
URL: http://calandrella.wordpress.com/
Postat av: Michael Gajditza

Hej!



Notera att Sten Tolgfors just har startat en blogg som kan bli ett intressant forum framöver för diverse diskussion och markering av att FRA frågan i högsta grad lever.



Här är adressen:

http://tolgfors.wordpress.com/

2009-01-17 @ 07:06:24
URL: http://blogg.aftonbladet.se/21909
Postat av: Ingen speciell

Michael Gajditza: "Notera att Sten Tolgfors just har startat en blogg som kan bli ett intressant forum framöver för diverse diskussion och markering av att FRA frågan i högsta grad lever."



Tveksamt, med tanke på att den är låst för kommentarer.

2009-01-19 @ 10:21:40

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0