Acta er för mjukvarupatent.

Sverige får ett antal stora frågor på sitt bord under ordförandeskapet.
ACTA och patent är två av dem.

ACTA går sin gilla gång där regeringar påstår sig vara för en full insyn för medborgarna men där väldigt lite av det visas i realiteten, så jag börjar tro att det är en smokescreen bestående av bara ord, få är egentligen beredda att släppa på sekretessen, men så länge de menar att de vill så håller sig allmänheten på mattan.



Sedan har vi patent, speciellt mjukvarupatent.

Jag fick detta mailet i min låda (kraftigt nedkortat), gissa vilket namn som poppar upp även här...



Sveriges mål ett patentsystem i EU


idg.se skriver om detta här
http://www.idg.se/2.1085/1.238229/sveriges-mal-ett-patentsystem-i-eu


----------

Det är ett dåligt tecken att Jonathan Zuck blir intervjuad.


http://www.google.se/search?q= "Jonathan+Zuck"+odf+ooxml

http://www.google.se/search?q="Jonathan+Zuck"+software+patents

Och som jag tror jag skrivit tidigre är Norström är också djupt
inblandad i diskussionerna (som alltså pågått länge).

-------

"There are two main concerns about the Community patent: the cost
burden on European industry making it unattractive; and the lack of
a fully thought-through enforcement system, in which users have
confidence to attract them to the system in the first place. The
European Court lacks the procedures and administrative infrastructure
to handle the fact-finding part of the inter-partes disputes at all,
and certainly not within 12 to 18 months, which is what is needed for
efficient and cost-effective patent enforcement.

 The EPLA provides a more attractive system. Developed in consultation
with legal practitioners and industry, it provides a system which has
wide-spread support. Since it will not be imposed on every EU member
state, it need not be sabotaged by political considerations. If, when
implemented, it can be shown to be successful, it will provide a model
for
a Community Patent litigation system in due course."

(Rowan Freeland, Simmons & Simmons in Patent World, May 2006 Issue)

Find out how best to prepare your company for the imminent changes and
receive insider insights from the leading experts in the field by
attending IBC's The Future of Patent Litigation in Europe Conference -
NOW
JUST TEN DAYS AWAY!
Visit http://ibc-legalconf.msgfocus.com/c/16POGMl6Ebg6jzWbE

"Leading experts of the IP-world providing first hand knowledge"
(Delegate 2005, LOVELLS)

-------

THE FUTURE OF PATENT LITIGATION IN Europe
30th June 2006 - The Crowne Plaza, London

IBC Legal Conferences
http://ibc-legalconf.msgfocus.com/c/16PPvf0YfO0EF4xLe

Law Society CPD 6.5 hours
Bar Council Accreditation 6.5 hours
******************************
***********

Chaired by:
Kevin Mooney, Partner, Simmons & Simmons (UK)

Key contributions from:
- Rt. Hon. Lord Justice Jacob, Court of Appeal (UK)
- Dr Klaus Grabinski, Presiding Judge at the District Court,
 Düsseldorf (Germany)
- Robert van Peursem, Vice-President, District Court of
 The Hague (Netherlands)

- Judge Tomas Norström, Stockholm City Court (Sweden)

PLUS ANOTHER TEN EXPERTS FROM ACROSS EUROPE, to view the full
list of speakers please visit
http://ibc-legalconf.msgfocus.com/c/16PPUtlU3CnVPOQy1



--~--~---------~--~----~------
------~-------~--~----~
You received this message because you are subscribed to the Google Groups "FRI-aktiv" group.
To post to this group, send email to [email protected]
To unsubscribe from this group, send email to [email protected]
-~----------~----~----~----~------~----~------~--~---




Alla som tror att det är en slump att han "lottades" fram som domare i TPB-rättegången räcker upp en hand....




Något som faktiskt har mer med mjukvarupatent än man kan tro är Toyotas patentsamling vad gäller hybridbilar.
Där samlar bilföretaget på sig patent på miljövänliga (hybrid) bilar i kommersiellt syfte, för att förhindra att  andra bilmärken ska hinna ifatt på området.
Ursäkta, men är inte omvandlingen från bensinslukande bilar till rena bilar lite viktigare än att ett företag ska få skaffa sig monopol?

Tänk vad företag skulle kunna göra med mjukvarupatent på området, få om ens någon mjukvara på miljöbilsområdet skulle undgå patentsökningar vilket skulle få hela miljöbil-industrin att gå i stå och länder som Kina och Indien skulle tvingas att fortsätta med bensinbilar eller betala skyhöga licensavgifter.
Något som vi redan vet sker med miljövänliga tåg och andra rälsgående fordon som skulle spara in på miljön i dessa länder.

Man måste få tjäna pengar som företag, men konkurrensfördelarna måste komma någon annanstans ifrån än patent som hindrar teknisk utveckling.



Pinged at Twingly, Intressant

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , ,

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0