Allting går att visa med statistik.
Skivbolagsbranschen gick ut med starka siffror häromdagen, de menar att de ökat försäljningen med 14% de första 5 månaderna och att detta skulle bland annat bero på Ipred-lagen.
Så jag tänkte förstöra det.
De första 5 månaderna innebär jan-maj, alltså efter julhandeln.
Julhandeln är för nästan all exemplarsförsäljning, oavsett om det är vykort, skjortor eller cd-skivor, årets försäljningshögtid.
Det som sker efter julhandeln är att försäljningen dippar ganska kraftigt, för att sedan långsamt återhämta sig.
Så, det som skivbolagen försöker få till en försäljningsuccé är bara en fullt normal försäljningskurva. från Januaridroppet till sommarförsäljningen.
När ni läser nyheter som dessa, läs noggrannt och leta efter det som de inte berättar.
tex, ett jämförelseindex.
Hur såg försäljningen ut året innan?
Har totalförsäljningen ökat eller sjunkit?
Är uträkningen på ett eller 5 år?
Framför allt, visar de upp riktiga siffror eller bara utsagor från speciellt utalda handlare?
Kom ihåg att man kan bevisa allting med kreativ statistik, det handlar bara om hur man ställer frågan och hur man presenterar svaret.
Pinged at Twingly, Intressant
Sydsv, Stenudd, ellashaw,
Läs även andra bloggares åsikter om skivförsäljning, ipred, fildelning, försäljning, cd
Så jag tänkte förstöra det.
De första 5 månaderna innebär jan-maj, alltså efter julhandeln.
Julhandeln är för nästan all exemplarsförsäljning, oavsett om det är vykort, skjortor eller cd-skivor, årets försäljningshögtid.
Det som sker efter julhandeln är att försäljningen dippar ganska kraftigt, för att sedan långsamt återhämta sig.
Så, det som skivbolagen försöker få till en försäljningsuccé är bara en fullt normal försäljningskurva. från Januaridroppet till sommarförsäljningen.
När ni läser nyheter som dessa, läs noggrannt och leta efter det som de inte berättar.
tex, ett jämförelseindex.
Hur såg försäljningen ut året innan?
Har totalförsäljningen ökat eller sjunkit?
Är uträkningen på ett eller 5 år?
Framför allt, visar de upp riktiga siffror eller bara utsagor från speciellt utalda handlare?
Kom ihåg att man kan bevisa allting med kreativ statistik, det handlar bara om hur man ställer frågan och hur man presenterar svaret.
Pinged at Twingly, Intressant
Sydsv, Stenudd, ellashaw,
Läs även andra bloggares åsikter om skivförsäljning, ipred, fildelning, försäljning, cd
Kommentarer
Postat av: Jens O
Helt riktigt. Lita aldrig på overifierad statistik, utan en pressentation av källmaterialet.
Postat av: Joshua_Tree
Nån verklig effekt av Ipred lär man inte kunna uppmäta förrän efter att lagen varit i kraft något år så att man kan lägga årskurvorna, med alla naturliga variationer, bredvid varandra. Personligen köpte jag en bunt skivor precis innan Ipred trädde i kraft, eftersom jag inte tänker köpa några fler skivor så länge lagen finns.
Postat av: Markus "LAKE" Berglund
Såklart! Jag tänkte ju att de jämförde med siffrorna från föregående år, men så dumma är de nog inte.
Tack för HUD:en!
Postat av: Mikael Hedberg
Intressant ämne... jag blev lite inspirerad och grävde vidare om var siffrorna kommer ifrån:
http://www.skivadlime.se/2009/06/skivforsaljningen-av-nerladdade-bensinstations-cd-okar-med-massor-av-procent/
Trackback