Nu till nästa rysare, PERSONKRYSSEN :)

Japp, kl 08.00 börjar valmyndigheten att räkna personkryssen.

Ska bli intressant att se vilka av nätverkets kandidater som kryssats upp.
Vissa kan man nästan se som självklara att de kommer in, som centerpartiets Lena Ek och Miljöpartiets Carl Schlyter.

Även om EvaBritt Svensson verkar få vänsterpartiets enda mandat så vet man aldrig hur stor inverkan Erik Josefsson's personvalskampanj har haft på vänsterröstarna, han ska upp från 16'e plats.
Om han inte får en plats i Bryssel vore det nästan galenskap att inte ta in honom i staben runt EvaBritt, hans kunskap runt telekompaketet är ovärderlig.

Spännande är också om piratpartiets Amelia Andersdotter lyckats kryssa sig förbi CE, inte helt omöjligt. Mattias Bjärnemalm har också fått en del kryss, men även han själv tror att det blir svårt att kryssa sig förbi partiets två "superstars".
En positiv sak borde vara att medlemmarna slipper bekosta Ricks lön framöver, med 94.000:- +omkostnader per MEP där en del går till partiet kanske Rick kan få lön av partiet så han slipper stå med mössan och k*ken i hand och be om allmosor från medlemmarna?


Med 2 Socialdemokrater, Anna Hedh och Ardalan Shekarabi kommer även där personrösterna att spela roll, Anna på 5'e plats och Ardalan på plats 8 måste båda få gott om kryss för att komma in, Anna för att hålla folk bakom sig och Ardalan för att hoppa upp några placeringar.
Jag har gott mod.

Folkpartiets Anders Ekberg och Annika Beijbom tävlar om de två återstående platserna bakom Marit Paulsson och där är väl chansen större för Annika att bli inkryssad även om jag hoppas på båda :)

Bakom tidigare nämnda Carl Schlyter har vi 2 spännande miljöpartister, Max Andersson och Zaida Catalán, Båda har drivit en högst framgångsrik personvalskampanj och har goda möjligheter att kryssa sig förbi några personer i kön :)

Moderaternas ende representant (f.ö även den konservativa partigruppens enda kampanj nätverket stöttade) Christofer Fjellner kommer in, han är populär hos moderater, han borde hoppa upp på andraplatsen. risken där är Maria Corazza "jag måste blondera mig för att se svensk ut" Bildt kryssas förbi, men Fjellners medverkan är ganska ohotad bakom Hökmark.



Sedan de som inte får mandat i Europaparlamentet.

Liv Öberg Nilsson plockar nog andraplatsen efter Gudrun i feministiskt initiativ, imponerande valspurt där :)

Johan Olson lägger sig nog som god 4-5 efter Wibe, Lundgren och Goudin i junilistans interna liga.
Tyvärr räckte inte jl till i detta valet, trots att det svider så är 3,6% en framgång enligt mig och de slår trots allt både Fi och Sd, jag tror få hade räknat med att de ens skulle ha en chans med tanke på hur media har ignorerat europapolitiken i 4 år och 11 månader.
Se bara på valvakan, endast svt hade bevakning, inget i de andra kanalerna.




Nu till lite mer personliga nyheter.
För en begränsad krets har det varit känt att jag inte längre är talesperson för nätverket Svart Måndag och har inte varit det sedan nästan en vecka, likaså har jag avsagt mig posten som ordförande för föreningen Svart Måndag.
Jag ville vänta tills efter valet med att gå ut med det så att ingen skugga skulle falla över nätverkets stöd till enskilda kandidaters personvalskampanjer.
Även om jag vet att det kan se konstigt ut att hoppa av så tätt inpå våra EUvalsdebatter så gav situationen mig inget val.

Fram tills nästa årsmöte, ordinarie eller extrainkallat, kommer Amanda Brihed att fungera som ordförande för föreningen, talesperson för nätverket är oklart i dagens läge men det är upp till nätverket att klura ut, ett nätverk som jag inte längre är en del av.

Nu kommer jag ägna några veckor åt att fundera på om jag öht vill ägna mig åt politik på den nivån igen.



Fler om EU-valet.
svd, svd2, svd3, SydSv, HD, DN, svd4, AB, AB2, Expr, Expr2, Expr3, DN2, DN3, AB3.
HAX, Farmor Gun, Jodsvall, Klamberg, MMK, Xorbot, Svensson, Jytte, Jinge.

Pinged at Twingly, Intressant

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , , , , , , ,

Kommentarer
Postat av: Max Andersson (mp)

En rättelse: Jag var inte GU:s kandidat i det här valet, och även om jag blir oerhört glad över varje människa som kryssar mig, så har jag själv bedrivit en aktiv kampanj där jag uppmanat människor att kryssa för Carl Schlyter.

2009-06-08 @ 11:48:34
URL: http://maxandersson.blogspot.com
Postat av: scaber nestor

Ok, ändrat.

2009-06-08 @ 12:04:02

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0