Tro det eller ej, men nu ska ungdomar tvingas skuldsätta sig istället för att få lön.


Jag fick läsa både en och två gånger extra, men detta är vad Svenskt Näringsliv's vd Urban Bäckström föreslår.

Urban säger i DN.

Praktikplatser borde finnas även i företag som säger upp personal. Studenter kunde använda sitt studielån för att få en lärlingsplats.


Läs igen.

Praktikplatser borde finnas även i företag som säger upp personal. Studenter kunde använda sitt studielån för att få en lärlingsplats.


Lägg till att SN vill luckra upp (läs-avskaffa) LAS, så i praktiken vill SN göra det tillåtet för företag att ge folk sparken för att ersätta dem med praktikanter.
Och som om det inte vore nog så skulle ett lärlingssystem byggas upp med studenter som ska tvingas skuldsätta sig istället för att få lön.


Har du en förälder i 55-årsåldern så kan jag garantera att den med Urban Bäckströms förslag kommer att tvingas bli låglönearbetare för att inte bli av med jobbet.
För med Lissabonfördraget får Fackföreningarna inte längre se sådant som stridsåtgärder.


Skamlöst av Svensk Näringsliv, men detta är vad som förväntas av dom, arbetarfientliga förslag som går ut på att ett fåtal ska tjäna så mycket som möjligt med så lite ansvar som möjligt.


Att LO-topparna kunde godkänna Lissabonfördraget som sparkar undan fötterna för hela arbetarrättsrörelsen är helt jävla sinnessjukt.
Att förändra det blir svårt, jag vet att jag har en tendens i att när någon kräver att bli ryggkliad för att göra sitt jävla jobb att jag stryper fanskapet istället.

Men förhoppningsvis blir det som på jobbet och den lokala fackstyrelsen.
När jag väl började vända på saker och ting och ifrågasätta så blev det en jävla fart på några.

Konsten är inte att göra, det är att få folk att inse att jag kan....




Jag avslutar med att citera Utredarna.

"I dagarna har sedan Folkpartiet bestämt sig för att driva försämringar av lagen om anställningskydd för att det ska minska arbetslösheten bland unga. Jag vet faktiskt inte riktigt vad jag tycker mest illa om av dessa. Den ideologiskt drivna men kontraproduktiva utbudspolitiken - eller den av djup okunnighet framdrivna högersvängen inom Folkpartiet.

Det räcker med att titta på utvecklingen i USA den senaste tiden för att se att båda utgångspunkterna är felaktiga.



  • Arbetslösheten bland unga amerikaner är skyhög. Nästan 30 procent av tonåringarna är arbetslösa. bland svarta är tonårsarbetslösheten nästan 50 procent. Anser Folkpartiet (och Svenskt Näringsliv också för den delen) att detta också beror på att de amerikanska ungdomslönerna är för höga eller att anställningskyddet är för starkt?"



Pinged at TwinglyIntressant

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , ,

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0