Jag kommer aldrig att se ner på en städare.

Jag tänkte förekomma "pigdebatten" lite nu inför valrörelsen, för jag tror att det kan bli en ganska hätsk debatt.





Min mor jobbade som barnflicka (aka "piga") från 15 års ålder tills hon var klar med sjuksköterskeutbildningen och hon lät inte en jävel se ner på henne.

 

Det jag inte begriper mig på är att samma personer som påstår sig värna om jämställdhet och att kvinnodominerade arbetsplatser ska ha företräde i lönebildningen för att utjämna löneskillnaderna mellan könen, skriker också "piga" och använder ordet väldigt nedlåtande mot denna yrkesgrupp.

 

Japp, gissa vem som hyr in rengöringen av sin lägenhet från en städfirma?

Varför?

Jag är lika duktig på att städa som att balansera hjulen på bilen och laga datorn.

Visst fixar jag det, men lämnar hellre bort det till yrkesfolk så det blir rätt gjort.




Jag vet med mig att jag aldrig kommer att se ner på denna yrkesgruppen på det viset vissa sk "feminister" gör.

Jävla hyckleri att med ena hålet skrika om att kvinnodominerande arbetsplatser ska ha högre status när de med andra hålet (välj vilket själv) ser ner på just en kvinnodominerad yrkesgrupp.




Pinged at TwinglyIntressant

Läs även andra bloggares åsikter om , , , ,

Kommentarer
Postat av: farmorgun

Jag tycker mig se att tonen är hårdast kvinnor emellan och har funderat en del över det. Vi är många nu levande med likande erfarenheter, som du d v s haft en mor eller mormor/farmor som varit piga å ena sidan och å den andra haft föräldrar med ekonomi att anställa eller anlita en eller flera pigor. Jag vill minnas att Inga-Lisa Sangregorio var den som kunde se att skiljelinjen gick mellan de kvinnor, som såg sig själv i rollen som piga och de kvinnor, som såg sig i rollen som köpare av den tjänsten. Känslan av underläge i rollen som piga sitter djupt rotat i många kvinnor, vilket kan förklara tonläget i debatten. Då handlar det om jämlikhet - att var och en tar hand om sin en lort. Jämställdheten handlar om skattesubventionen och har väl att göra med jämförelsen med Rotavdrag för manliga sysslor.

2009-10-18 @ 16:43:03
URL: http://farmorgun.blogspot.com
Postat av: Michael

Nestor kan du göra mig en tjänst broder om du khar google konto?



JAg komemr inte in på min.



Det gäller denna blogg.



http://www.polisstat.com/2009/10/pfft-folkmord-ar-val-inget.html



JAg vill lämna detta meddelande.



Tala hur du vill men tänk på en sak.



Allt vi får se och får reda på är inte alltid den sanna bilden av hur saker och ting ser ut i verkligheten.



Exempelvis fick man aldrig reda på att Kriget mellan serber och bosnier startades av Tony Blair mm och välbetalda tjetjniska rebeller som bombade torg med granater och krypskyttar och fick serberna och tro att det var bosnierna.



Vi har viktigare saker och fokusera på nu.



Det fashistiska Lissabonavtalet och Det falska mötet i danmark nu som ska hållas där dokument ska skrivas under bakom ryggen på folket som vanligt.



Hälsa från Michael F Elddraken



Exponera Nwo och frimurarna



2009-10-22 @ 11:20:34
Postat av: scaber

Michael.



Du får skapa ett nytt googlekonto, jag undviker att skriva andras ord under eget namn.

2009-10-22 @ 16:26:06
URL: http://scabernestor.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0