Reinfeldt avgår hellre än söker stöd hos SD. kan vi gå vidare nu?

Tidvis har det varit en ganska småaktig debatt om vem som bäst på att inte samregera med SD, båda "blocken" har anklagat den andre för att vara oklar och det har gått så långt att man tom har ansett att gå i samma demonstrationståg att vara ett politiskt samarbete.

Som jag skrev på en blogg jag nu inte hittar tillbaka till:

Förra året samlades alla riksdagspartier och/eller dess ungdomsförbund + PP, Syndikalister, Feministiskt initiativ och ett flertal andra mindre partier på alla sidor av spektrat i ett flertal demonstrationståg mot FRA-lagen.

Där gick även en del Sverigedemokrater, så ska man se detta som ett samarbete så har alla samarbetat med SD.


Men nu tror jag det klaraste beskedet hittills har uttalats.
Fredrik Reinfeldt avgår hellre än söker aktivt stöd av SD för att regera vidare.


Så, kan vi gå vidare nu?
Det måste finnas bättre saker att diskutera.

Som regeringsalternativ?
Debatten har varit låst alltför länge runt Alliansen vs de Rödgröna

Själv ser jag gärna en allians mellan mittenpartierna.

Mp 10-12% 
Fp 10%
C 6-8%
PP 6-8%


Visserligen en minoritetsregering, men jag är säker på att de kan spela ut M och S mot varandra :)


Fler som skriver:
Expr, SvD, AB, SvD2, PB, KvP.


Pinged at TwinglyIntressant
Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , , , , ,

Kommentarer
Postat av: AH

En minoritetsregering av den typen du talar om är ingen omöjlighet. Och det skulle vara ytterst intressant om det skulle slå ut på det viset % sett :)



Men jag har en känsla av att centern kommer att åka ut ur regeringsställning nästa val. Om min vänkrets är något att gå efter iaf.



Nästa val känns lite som OS motsvarighet i politiken :P Spännande minst sagt.

2009-10-24 @ 02:28:19

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0