S - G - T (Skjut Gräv Tig) blir S - V - L (Skjut Varg Lagligt)

Ser att SGT'arna har fått fäste i riksdagshuset.

Att över huvud taget överväga att hålla en vargstam på enbart 210 individer är bortom idioti.

Det existerar inte en enda oberoende rapport som på något vis påvisar att en stam, i det här fallet den norsk-svenska vargstammen, kan hållas livskraftig med så få individer.


Nu används ursäkten "Bara vargar med dåliga anlag ska skjutas".
Problemet är att vår vargstam är så decimerad att det redan nu finns ganska få som Inte har dåliga anlag, dessutom skjuts de friskare individerna bort av SGT'are så bara de med mindre bra anlag lyckas avla.

Förslaget att importera 20 friska individer österifrån gör visserligen att genbanken utökas, men det innebär också att det som nu blir jakt för en inbillad nödvändighets skull, blir sportjakt så småningom.

För nu när siffran 210 djur är satt kommer det att krävas något extraordinärt för att få den upp till en nivå som ens börjar bli rimlig.



Jag punktar upp det här så klart och tydligt jag kan.


1. Har du inte rovdjursstängsel så får du skylla dig själv.

2. Får du betalt för tagna och rivna djur, vad är då problemet?
2a. Tycker du inte du får tillräckligt betalt för rivna och tagna djur, se punkt 1.

3. Tar sig rovdjuren förbi ditt stängsel, Gör om - Gör Rätt.



Slutligen.

4.  Låter du dina djur gå fritt i vargtrakter är det bara att sluta gnälla, du har själv valt det sättet och då får man räkna med svinn, dessutom får du ersättning, se punkt2.



Uppdatering:
Jag tog inte med en punkt om de som använder sig av jakt med drevhund.


5. Du påstår dig bry dig om din hund, men släpper den fri i vargrevir?
Hycklare.


Kampen mot övervakningssamhället är det jag håller på med på ett politiskt plan, detta är mer personligt.
Hade jag känt till att ens möjligheten fanns att  riksdagen kunde rösta igenom detta hade jag rivit upp himmel och jord, men jag trodde ärligt talat inte att vi styrdes av så genuint dumma människor.
Inte dumma som i "det var dumt gjort", i det här fallet är det dumhet på ett rent intelligensmässigt plan.




Jag länkar också till och beklagar i förhand för läsningen på Second Opinion.
Att ens överväga publicering av en artikel som är skriven i intervjuform med de vinklade frågorna är på en så låg nivå att det aktivt skadar mitt tidigare väldigt höga förtroende för sajten.


Däremot vill jag verkligen att ni läser bloggaren Jane Maria Therese så ni själva får se vilken okunnighet och närmast imbecill själviskhet man står inför i dessa diskussioner:

Hon skriver:
"Jag är ingen direkt varghatare men jag tycker att de har blivit för många i våra skogar. Det är inte meningen att vi skall låta bli att jaga med våra hundar för att vi är rädda för att gråben skall sätta tänderna i dem.
Det finns faktiskt en anledning att vi i Sverige förr i tiden utrotade vargen, så varför plantera in den igen???
"








Innan ni spyr ut er oförskämdheter och idiotkommentarer om att sörlänningar ska hålla käft i vargfrågan så vill jag berätta detta för er.

Jag är uppvuxen i Ö.Deje i Värmland, gick en av mina utbildningar i Malung och lumpen avklarades i Älvdalen.
Så jag har bott i, lekt i, gått vilse i, hittat rätt igen i, festat i, sprungit de j*vla orienteringsrundorna i, studerat i, jagat i och även en gång mött varg i vargtrakter.
Kort sagt, jag har befunnit mig bokstavligen i vargmarker halva mitt liv.

Så vill du att dina kommentarer ska finnas kvar så håll dig saklig, jag har inget mot att du är passionerad, inte ens om du är arg, men håll dig ifrån de värsta dumheterna så ska detta gå bra.

Samma sak gäller vargkramare som bara sett varg på vykort.
Passionerad och arg fine, men över gränsen och det är borta.




Fler om ämnet:
Razz, Jinge,

DN-Debatt, VF, VK, DN1, AB1, AB2, AB3, NWT, DT, Vetenskapsradion, AB4.


Pinged at TwinglyIntressant
Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , ,

Kommentarer
Postat av: Nils Holmlöv

Jag är 08 och jägare och väldigt kluven. Det jag kan konstatera är att det här är en svår fråga att få enighet kring. Är 210 individer en livskraftig stam? Det tror jag inte ens de mest förhärdade varghatarna tycker. Samtidigt, i stora delar av landet är jakt en livsstil och att avstå från den eller få den kraftigt inskränkt är naturligtvis väldigt svårt att acceptera för de som jagat i 20-30-40 år. Och att ens försöka resonera med en hundägare som fått sin hund ihjälbiten av en varg är naturligtvis dömt att misslyckas.



Vargens existens är och förblir en emotionellt laddad fråga. Det omöjliggör en rationell debatt. Tidigare var det jägarna och hundägarna som kände sig överkörda, nu är det du och dina meningsfränder. Jag kan inte se en lösning ni båda kan vara nöjda med.

2009-10-22 @ 17:39:12
URL: http://nilsholmlov.wordpress.com
Postat av: scaber nestor

De som släpper sin hund lös i ett vargrevir har jag ingen önskan att resonera med, gör man det och sedan skyller på vargen har man en inneboende dumhet som borde gjort dem inkapabla att få jakticens.



Jakt i sig har jag aldrig haft problem med, det ligger hos den lilla klicken personer som anser att deras fritidsnöje går före ett rovdjur som bara följer sina instinkter.



2009-10-22 @ 17:53:45
Postat av: Beelzebjörn

'Det är inte meningen' i Jane Maria Therese-citatet, fick mig att haja till.



VEMS mening? Vilka hemliga insikter i tillvarons beskaffenhet finns att hämta här? Och varför påminner varghatarnas argumentation mig om SD?

2009-10-22 @ 20:52:12
URL: http://outad.blogspot.com/
Postat av: Ylva

Du säger att "jag trodde ärligt talat inte att vi styrdes av så genuint dumma människor", fast det borde du väl ha insett vid det här laget. Det är väl en hel del "Go´dag yxskaft" i argumentationen kring kontrollsamhället också. Kanske är det så skrämmande att inse vilka dumskallar som styr oss så vi inte riktigt törs tänka på det.

När det gäller rovdjurspolitiken är det inte bara dumhet och okunnighet utan mycket egennytta också, jägare (av den värsta sorten) är starkt överrepresenterade bland politiker och annat maktfolk. Alla politiker som orerar om den hemska "rovdjursbördan" är själva fanatiska jägare, och de får "äga frågan" i sitt parti. De tar alla oss lantisar som gisslan för sina egna syften.

2009-10-23 @ 12:21:36
URL: http://smutsigtmjol.se/
Postat av: Joshua_Tree

Liksom du har jag skrivit om varg och dumheter ett par gånger. Vid ett tillfälle letade jag upp lite statistik för att se hur många hundar som egentligen togs av varg. Enligt Agria djurförsäkringar dödades 16 hundar av varg mellan 1996 och 2000. Även om varje fall är en personlig tragedi för någon så låter det inte särskilt alarmerande. Men sen upptäckte jag att under samma år sköts 43 hundar av jägare... Jag vet vad jag är mest rädd för i skogen och det är inte vargen.



Lägger man därtill de mellan 800 och 1000 hundar som dör i trafiken varje år så får man en känsla av att det silas mygg och sväljs kamel.

2009-10-25 @ 22:09:11
URL: http://josh.scriptorium.se
Postat av: danne

Först.Bor inte i vargland. Det är i hela sverige det dör 800 hundar och 43 hundar som skjuts.Ska man jämföra bör det bara göras i dom län där det finns varg annars blir det väl ändå lite fel.

2009-11-09 @ 17:54:27
Postat av: scaber nestor

@danne.



Varghatarlobbyn använder rikssnitt vid sina undersökningar, ibland dras det tom in statistik från kontinenten och jämförs med länsstatistik i försök att låta vargen låta farligare än de är.



Därför är det en bra idé att i sverige hålla sig till rikssnitt för att få en så saklig debatt som möjligt.

2009-11-09 @ 18:00:21
URL: http://scabernestor.blogg.se/
Postat av: danne

Kan inte riktigt hålla med om att det blir sakligt att jämföra med nåt som inte finns i hela landet ,dra in från kontinenten håller jag med om är helt fel,

2009-11-09 @ 18:58:20
Postat av: Bea

Jag hatar inte varg, jag hatar vargpolitiken. Varför försvara vargen, just nu har ni det precis som ni vill. Läs mer här --->



http://bambelbiii.blogspot.com/

2009-11-23 @ 17:55:44
URL: http://bambelbiii.blogspot.com/
Postat av: Bea

Jo visst har du stora kunskaper, det tvivlar jag inte på men det är mycket du säger som inte håller.



1, vi valde inte att bosätta oss i ett område med varg revir. Det har växt fram under tiden



2, Jag kan inte bara flytta härifrån, och tro mig jag försöker verkligen. Men verkligheten ser inte ut så. Det är inte så lätt. Mamma, pappa och alla de andra som bor här och inte vill ha varg, ska de bara ta sitt pcik och pack om flytta? då kan vi ju evakuera värmland, hälsingland och dalarna, de ställen vi ska ha varg på. Människorna får flytta och vargen (och andra rovdjur) härja fitt. eeh?

3, bara för att påpeka detta, jag släpper inte mina hundar längre.

4, jag är uppväxt i Edsbyn Hälsingland och har bott tre år i Forshaga Värmland. Båda platser där det finns varg. Min far är inbiten jägare och jag själv tillbringar mycket tid i skog och mark.

5, som sagt gör vargen bara det den är gjord för att göra. Men vi människor då? Vi är väl också skapta för att skydda de vi bryr oss om. Det är väldigt noga det där med att vargen vaktar sitt revir. Vi gör samma sak och nej, våra gårdar, våra byar är INTE vargens revir. Det är VÅRT revir. Varför blir folk så arga när vi vill försvara det när det är helt normalt att vargen vill förssvara sitt?

2009-11-23 @ 20:23:25
URL: http://bambelbiii.blogspot.com/
Postat av: scaber nestor

1. Det var under en kort period som vargen var nästan utrotad, menar du att din familj lyckades bosätta sig i ett gammalt vargrevir just då?

Kolla med de äldre i området så kan de antagligen berätta gamla historier om när varg fanns i trakterna.



2. Det är inte det jag säger, det man ska göra om man bor på glesbygden i Värmland, Dalarna Hälsingland eller något annat landskap med varg är att respektera sin omgivning.

Vi kan anpassa oss, det kan inte vargen.



3. Bra :)



4. Jag är från Ö.Deje, inte långt från Forshaga, bott i Malung.



5. Klart vi har instinkter, men vi har också utvecklat en abstrakt tänkande hjärna, där vi kan se handling och konsekvens i ett längre perspektiv.

Att vakta sitt revir för en människa är inte samma som för ett rovdjur.



Försvara sin gård är inte samma som SGT, där man aktivt ger sig ut i markerna, med antingen köttutläggning eller aktiv spårning, jaga varg.



2009-11-24 @ 07:52:42

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0