Vad i helvete har detta med liberalism att göra?

Nu vill några folkpartister lista våra främsta kulturyttringar.


Min första fråga är, ska inte detta avgöras av vad vi vill, inte vad några politiskt utsedda proffstyckare anser?

Min andra fråga är, vad i svarta helvete har detta med liberalism att göra?
Jag hade förstått det om det kommit från kristdemokraterna, de är ju ändå i branschen "åsiktskontroll".

Är det fler än jag som ställer sig väldigt frågande till tillägget "liberalerna" i partinamnet?


Uppdatering.
För att förklara vad jag menar vill jag göra en analogi mellan liberalism och kommunism.

Skillnaden mellan en kommunistisk tanke och en liberal tanke är att antingen presentera ett antal alternativ förutsättningslöst och låta folk komma fram till en egen slutsats (liberalism) eller lägga fram klara alternativ, numrerade och betygsatta enligt statliga direktiv (kommunism).

Om det är oklart, ställ en fråga.


Jag sätter inte in någon laddning i om staten ska sponsra kultur, jag ställer enkom frågan vad detta nygamla fp-förslaget har med liberalism att göra.


Pinged at TwinglyIntressant
Claeskrantz, Badlands Hyena, Christer Nylander,
Läs även andra bloggares åsikter om , , ,

Kommentarer
Postat av: Hanna S

Folkpartiet är inte liberala, helt enkelt. ;P

2009-10-06 @ 02:26:31
URL: http://gothbarbie.se
Postat av: Steve Lando

nej det har så ingenting med liberalism att skaffa, det är direkt antiliberalt. Man är bara äckligt sugna på att suga sverigedemokratiska kukar, alltså, fånga in lite blågula röster.

2009-10-06 @ 03:05:31
URL: http://stevelando.blogspot.com
Postat av: Dennis Nilsson

Volkpartiet har inget med liberlism att göra, snarare med brunskjortor.



De få liberaler som är kvar i Volkpartiet och tror sig kunna övertyga brunskjortorna i partiledningen att bli liberaler, får se sig om i himmlen efter det.



Då skriver jag detta som en f.d Folkpartist, när Folkpartiet var liberalt i ord och handling.

2009-10-06 @ 12:08:42
URL: http://dennisstartrek.blip.tv
Postat av: apocalypse nowish

Folkpartiet har aldrig varit liberalt överhuvudtaget. Möjligen kan man skönja vissa liberala drag, men det kan man i alla partier. Däremot har Folkpartiklarna varit socialliberaler, och är i stora delar det fortfarande. Att de tar till sig såna här väldigt konservativa och nationalistiska förslag tyder på en viss utveckling åt det bruna hållet precis som nämns här.

2009-10-06 @ 15:51:21
URL: http://thecautionaryrevelation.blogspot.com
Postat av: Lars-Erick F

Visst har fp varit liberalt, med betoning på socialliberalt. Men den tiden är förbi, tyvärr.



Nu är det Batong-Johan o co som anger tonen.

Säger en som fortfarande är social-liberal och därför inte längre folkpartist.

2009-10-06 @ 18:44:17
URL: http://lars-ericksblogg.blogspot.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0