Anonymitet kan tyda på både styrka och svaghet, sen har du de gångerna det handlar om ren dumhet.

Frekventa läsare av denna bloggen känner till att jag släpper igenom ganska mycket i mitt kommentarsfält, allt från rabiata PRO-israeler till varghatare, Sverigedemokrater, anarkokommunister och konspirationsteoretiker har kunnat skriva sina kommentarer så länge de hållit sig inom vissa gränser.


Men nu stötte jag på en ny sort i mitt kommentarsfält, en jag inte stött på sedan jag lämnade helgon.net.
Den dryga sorten som blandar gnäll, åsikter och spår av fakta.
Riktigt usel ton, på gränsen till personangrepp, men som håller sig precis på rätt sida gränsen av det som är lagligt.

Från början tänkte jag bara radera skiten, men sen upptäckte jag en sak som gjorde att det blev ett inlägg istället.


Vi tar det som kan besvaras av den mögen han skrev.
Observera att detta är utdrag från ca 4500 tecken.

Från signaturen "Fredsframtvingande soldat" med mailadressen [email protected] (adressen är äkta, men tillhör inte en svensk, därför har jag kryssat över delar av det)


Din tro på FN är berömvärd, och flera FN-organisationer som WFP och UNHCR gör enorma insatser runtom i världen. Men förled dig inte att tro att denna organistion är kapabel att leda militära insatser.

Fram tills FN kan göra det själva ska Sverige inte delta i dessa fredsframtvingande operationer, vi är inte medlemmar i NATO och ska så heler inte ställa oss under NATO-befäl, oavsett om FN ger ett efterhandsgodkännande.


Dagens konflikter är alltför tuffa för vinka-och-var-glad-insatser. På sina håll krävs det bly och volfram för att kunna få slut på eländet - eller tyckte du att det gick bra i Rwanda?

Idiotargument och argumentationsfel.
Rwanda tilläts hända pga passivitet, hade fredsbevarande styrkor satts in i tid hade situationen inte uppkommit.
Om någon vill veta min åsikt kan man fråga, applicera egenuppfunna åsikter och hävda dem är mina är korkat på gränsen till imbecillt. 


Och eftersom du motsätter dig vårt deltagande i ISAF så måste ju detta applicera även på deltagandet i KFOR och tidigare deltaganden i SFOR och IFOR.

Jag driver en konsekvent linje, FN-flagg eller inte alls.


Ideella principer är vackra att titta på men i verkligheten leder de till lidande när världens länder står handfallna inför konflikter. Det var ideella principer som fick Storbritannien att acceptera tyska aggressioner i Centraleuropa och det var ideella principer som fick världen att skicka soldater till ett sönderfallande Jugoslavien utan vettiga rules of engagement.


Detta skrevs som kommentar till det inlägg där jag beskrev att jag inte var mot Svenska utlandsinsatser, men de ska vara under FN-flagg och inget annat.
Uppenbarligen sticker det enormt mycket i ögonen på en del att jag inte gillar tanken på Sverige som krigförande land.


Efter detta blev det hänvisningar om att personer som mig skulle få Srebrenica att hända om och om igen, att jag var feg som föredrog konflikthantering av ett fredligare slag, dvs det som gjort Sverige berömt och sett till att vi med trovärdigheten i behåll kunnat ställa oss mellan stridande parter och skälla på båda för deras krigsbrott, något vi snart inte kan göra längre eftersom vi lyder under samma överbefälhavare som (misstänkta) krigsbrottslingar.




Så varför skrev jag trots allt ett inlägg om detta?

Jo,  jag vet inte varför men jag tyckte jag kände igen IP-numret, tänkte ifall det kom nerifrån KFOR i Afghanistan, har fått kommentarer av dem tidigare, en del bra och en del mindre bra, men aldrig något som liknar detta.
Jag gjorde dock en who:is och fick upp detta.


inetnum:        195.67.88.208 - 195.67.88.223
netname:        SE-RIKSDAGEN
descr:          Riksdagen
org:            ORG-RA116-RIPE
country:        SE
admin-c:        PO948-RIPE
tech-c:         PO948-RIPE
status:         ASSIGNED PA
mnt-by:         TELIANET-LIR
source:         RIPE # Filtered

organisation:   ORG-RA116-RIPE
org-name:       Riksdagen
address:        Riddarhustorget 7
address:        10012 STOCKHOLM





Ok, en person inifrån riksdagshuset skriver anonymt i kommentarsfältet hos mig?

Är det en tjänsteman?
Är det en riksdagspolitiker?
Är det en städare som loggat in sig?

Vem kan det vara.
Jag vet inte, men man får fram lite fakta runt personen om man letar i kommentarerna som skrevs.


För det första skrevs kommentarerna mellan 20:17 och 21:11 igår kväll.
Sedan skriver personen att han tillhörde UNMIL i Liberia.

I den svenska bataljonen tjänstgjorde ca 230 man + 4 stabsofficerare.
Hur många av dem kan befinna sig i riksdagshuset kvällstid?

Var det en vakt eller hade försvarsutskottet ett sent möte igår?



Hursomhelst

Att lämna anonyma kommentarer är helt OK för min del, men om det är så att det visar sig vara en riksdagsledamot som tagit en kvällsvirre och sedan gett sig ut i bloggsfären så har vi en hycklare av rang.
Först rösta igenom övervakning av befolkningen (FRA), sedan dra igenom datalagrinsdirektiv, IPRED och vad nu Stockholmsprogrammet kommer att fyllas med.
(För jag tror inte det är en vänsterpartist eller en MP'are, tveksam till att det är en sosse, de jobbar nästan aldrig sent)

Och sedan skriva en kommentar....... anonymt....... utan att dölja sin IP?

Skrattretande dumt.



Pinged at TwinglyIntressant

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , , , , , , ,

Kommentarer
Postat av: Mia Mårtensson

Love u lots! Du e bäst!

2009-09-03 @ 08:12:40
Postat av: Kristoffer Nolgren

Går det att få ut listor på vilka som var på riksdagen denna sena timme? Offentlighetsprincipen jag är sjukt nyfiken!

2009-09-03 @ 08:53:15
URL: http://Blog.caresumers.se
Postat av: Smen

Hehehe, kanske Tolgfors som sitter och upprättar ett analogt kartotek i väntan på att FRA ska få lov att börja. Isåfall tror jag han arkiverade dig under S som i samhällsfarlig, då du ju uppenbarligen inte delar hans syn på saker.

2009-09-03 @ 12:13:16
Postat av: AM/PM

Lysande Sickan !



Jag tror hårt på den där kvällsvirren ... haha

2009-09-03 @ 13:13:07
Postat av: xor

Nu svettas nog den där personen som skrev kommentaren, och med all rätta. Kanske borde hXn ta sig en funderare över FRA/Datalagringsdirektivet, hade blogosfären varit lika klåfingrig på att spåra upp riksdagsledamöter som regeringens ledamöter är på att vilja spåra medborgare (med Datalagringsdirektiv och FRA), hade hXn blivit avslöjad.



Fast vi är ju snällare än så :)

2009-09-03 @ 13:21:22
URL: http://xorbot.blogspot.com
Postat av: apocalypse nowish

Detta är knappast något nytt. Har haft folk från Svenska militären, polisen och diverse säkerhetstjänster (Bl.a FBI) på besök med diverse kommentarer. Och de är riktigt usla på att dölja sig. Inte undra på att de vill stänga ner nätet, de fattar ju inte ens hur man använder det eller är anonym.



Kul iaf, men kanske lite väl avslöjande. Själv brukar jag sitta på de där så man kan locka fram fler kommentarer och inte tala om att man vet. De stackars riksdagsmännen etc. är ju så utsatta än då de små liven... :))

Postat av: scaber nestor

Kan meddela att personen skrivit igen, vid 11:30-rycket.

Uppenbarligen har han (?) inte läst detta inlägget....

2009-09-03 @ 14:47:59
URL: http://scabernestor.blogg.se/
Postat av: Nils2

Bland de moderata riksdagsmännen finns en flitigt bloggande officer. Vem vet, kanske är han? (tycker nästan att man kan känna igen debattstilen)

2009-09-04 @ 10:23:00
URL: http://nils2.wordpress.com
Postat av: Thomas Tvivlaren

Grymt inlägg och jag håller helt och fullt med dig i sakfrågan! Blev ju nästan lite politisk spänning av det här dessutom... Finns kanske flera som bevistats av människan? Ett tips är att kolla loggningar av Riksdagen på Creeper.

2009-09-04 @ 12:25:39
URL: http://www.thomastvivlaren.se
Postat av: Professorn

Praktexempel, tror jag är det enda ordet jag kan komma att tänka på som gör det här rättvisa :)

2009-09-04 @ 13:13:56
Postat av: Veronica Svärd

Intressant... och håller helt med dig i frågan om FN-flagg. Men krigsivrare är inte sena att attackera.

2009-09-06 @ 22:01:24
URL: http://veronicasvard.wordpress.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0