Rick och Anna, man kan inte ringa in röster i riksdagsvalet - 182.000:- till telefoner är inte OK.

Det bubblar återigen inom PP, denna gången är det uppgiften om att partistyrelsen har gett godkännande till inköp av telefoner och abonnemang till sig själva för 182.000:-

Det diskuteras friskt i forumet, bland annat så sägs det att man ska se det i sken av att abonnemangen går över 24 månader och att det alltså handlar om knappt 40.000:- fram tills valet.

Jo, men man ska inte sälja skinnet innan björnen är skjuten, ni är inte i riksdagen än, ni uppbär inte partistöd än och Ung Pirat's pengar ska (imo) gå till dem, inte moderpartiet.

Pengarna som ska betala för abonnemangen är pengar som också ska räcka till bland annat valsedlar, något som Rick var ute och bad om extra stöd för från pp's sympatisörer.
Känns lite konstigt att i efterhand se Rick be om 200.000:- till valsedlar samtidigt som det beslutas om att köpa in saker till 12 personer för 182.000kr.

Vi vet också sedan tidigare att Christians villkorade "lån" till styrelsen på 500.000:- är indraget, vilket gör att valkampanjen redan nu är kraftigt åderlåten.
"Skivad Limes" Mikael Hedberg och hans 500 bäckar små-kampanj som skulle ta den kostnaden har stannat på strax under 100.000:- och jag tvivlar på att de som varit med hittills ser positivt på idén att allt detta ska gå till några få personers påstådda behov.



Skärpning nu, ni kom in i EU-parlamentet utan dessa abonnemang och jag kan garantera att de inte hjälper er in i Riksdagen.


Men å andra sidan är det försent.
Beställningen är redan skickad.


-----------------


****** TELEFONI STATUS ******
22/3 - Offertförfrågan skickad till Dialect, 30/3 påstötning skickad, 1/4 fortfarande ingen respons, 6/4 fortfarande inget
31/3 - Offertförfrågan skickad till Telenor mobilftg @telenor.com
  • Offert inkom 1/4 från Karl-Johan Stranne offert.ftg @telenor.com
31/3 - Offertförfrågan skickad  till Tele2
  • Offert inkom samma dag från emelie-irmelin.johansson @tele2.com
31/3 - Kontakt med Telias kundtjänst som kontaktar säljare som kontaktar mig...
  • 6/4 Kontaktad av Telias säljare. Offertförfrågan skickad till calle.johansson @teliasonera.com
  • 6/4 Offert inkom från Telia
1/4 - Offertförfrågan skickad till Tre Foretagskundservice @tre.se
  • Svar samma dag med info om att offerten lämnats till säljare
  • Offert inkom 7/4 från Tre Patrik.Sagby @tre.se
  • 8/4 beställning skickad till Tre


----------------------


Grattis donatorer som ger av era privata pengar, speciellt de som gör det trots att ni knappt har inkomst så ni klarar er själva.

Men ingen fara.
Rick skriver nog snart igen och ber om mer pengar......




Pinged at TwinglyIntressant
Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , , , , ,

Kommentarer
Postat av: Nanna

Intressant blogg.

2010-04-12 @ 02:04:10
URL: http://youcanrunbutyoucanthide.blogg.se/
Postat av: maloki

Mjuff.... :s ingen kommentar :P har inte deltagit i diskussionerna..

2010-04-12 @ 02:12:25
URL: http://mlokit.wordpress.com
Postat av: LIGIZT

Hmm? Tycker INTE det behövs mer konstigheter gällande PP nu inför valet ;-(, jag tar för givet att utförligare information kommer av de som detta inlägg berör. Abbkostnader kan jag förstå men nya lurar är väl ändå jäkla onödigt såvida behovet ej är kritiskt anser jag? Nåbarheten är särdeles viktig men det är även transparansen gällande behov o ekonomiska krav med tanke på våra valsedelskostnader o mål att få mandat i valet:-/

2010-04-12 @ 03:06:45
URL: http://www.piratpartiet.se
Postat av: Rick Falkvinge (PP)

Hej!



Det är en naturlig och nödvändig uppskalning av verksamheten nu inför valet. I dagsläget består vår telefonlösning av ett 08-nummer som går till en telefonsvarare. Det är helt enkelt inte tillräckligt om man har ambitioner på att vara ett riksdagsparti mellan nu och valet.



En person i partiledningen har i dagsläget inte ens telefon. Och flera av dem spenderar över tusen kronor i månaden -- privat -- på telefonräkningar som faktiskt är för partiets räkning. Då är det inget annat än hederligt att partiet står för det.



Det fungerar inte heller i längden att reportrar ringer till t.ex. mig och jag säger "då är det partisekreteraren du ska prata med, ring det här numret i stället". Jag behöver kunna koppla över direkt för att det inte ska se ut som Kalle Anka.

2010-04-12 @ 07:52:48
URL: http://rickfalkvinge.se
Postat av: Rick Falkvinge (PP)

Visst ja, jag kanske skulle lägga till att det här har varit inplanerat i budgeten sedan augusti förra året, och att den lösning vi fått håller sig 30% lägre än budget.

2010-04-12 @ 07:53:32
URL: http://rickfalkvinge.se
Postat av: scaber nestor

@Rick.



Vad man budgeterar för och vad man har pengar till är två olika saker.



Det spelar ingen roll om man får något 30% billigare om man betalar med andras pengar, för trots de pengar som kommer in via CE så är privata donationer allt ni har.



Det kampanjas högt och lågt och era medlemmar lägger in pengar som de egentligen inte har råd med för att de tror på din skapelse.



Då är det synnerligen oförskämt att ta detta innan valet och innan ni uppbär patistöd, hur bekvämt det än må vara att slippa ta samtal ämnat för partisekreteraren.

2010-04-12 @ 09:19:46
Postat av: satmaran

Självklart ska pp ha en fungerande telefoni. Jag donerade pengar till valsedlar idag men donerar gärna en slant till telefonin också.

Det är en omöjlig situation för de som jobbar inom partiet att ständigt ligga ute med privata pengar.

Det är viktigt att de kan fortsätta sitt viktiga arbete för partiet inför valet utan att tänka på privata telefoniräkningar.

Vi är många medlemmar och jag tror att pengafrågan löser sig då många precis som jag gärna är med och stöttar.

2010-04-12 @ 10:44:24
URL: http://www.satmaran.com/
Postat av: scaber nestor

@Satmaran



Det tror jag med, men då ska man söka mandat för den nya penningfrågan.



Det är konstigt, alla i integriteetsrörelsen skrek unisont om att man ska söka nytt mandat för de saker man genomför i riksdagen och att man ska vara tydlig när det kommer nya saker.



Att be om 200k till valsedlar när man precis beslutat sig för att köpa telefoner är att prioritera fel.



Pengarna först, inköpen sedan.

2010-04-12 @ 11:09:51
Postat av: Rick Falkvinge (PP)

Scaber,



men alltså, det här är ju pengar som våra distriktsledare redan lägger ut och aldrig får tillbaka. Det är dolda donationer som de visserligen tagit på sig frivilligt, men som de ändå betalar för partiet varje månad.



Jag tycker det är skäligt att partiet åtminstone betalar de omkostnader som våra viktigaste funktionärer har i tjänsten.



Men sedan kan jag hålla med om att det är onödigt att binda upp sig på 24 månader för att få en flashig telefon. Det behövs inte för att nå målet och det kommer jag att försöka avstyra.

2010-04-12 @ 12:29:32
URL: http://rickfalkvinge.se
Postat av: Anders Troberg

Man kan tycka olika saker i den här frågan.



Å ena sidan så kan summan tyckas stor, men så fort det blir lite fler telefoner så rusar totalsumman iväg.



Å andra sidan så är det valår. Vi är väldigt beroende av att kommunikationerna funkar och att nyckelpersoner är nåbara, både för andra i partiet och för media, organisationer (tex skolor) och för potentiella väljare som vill fråga. Ja, det kanske funkar ändå, men ett ända misstag till följd av bristande kommunikation kan kosta så mycket mer.



Vad jag däremot är övertygad om är att denna diskussion bör tas internt, inte offentligt på bloggar. Det kliar i medias avtryckarfingrar, de är skjutnödigare än amerikanska helikopterbesättningar. Vi behöver inte ge dem det skandalbränslet, det är inte så vi vill synas i media. Tar man diskussionen på PP's forum så är det ingen nyhet, då är det bara intern diskussion. Tar man den på en blog så börjar de författa en artikel om splittring i partiet.



Med andra ord, jag säger inte att du har fel (eller rätt) i sak, men var lite mer taktisk.



Andra nyheter: Numera behöver jag inte parasitera på andra bloggars kommentarsfält, nu har jag en egen blog. Det är en ny piratblog i stan: Nördic Battlegroup (http://nordicbattlegroup.org). Be there or be fyrkantig. Spread the word.

2010-04-12 @ 12:59:49
Postat av: Bah

"Ring det här numret istället" är väl fullkomligt acceptabelt! Usel ursäkt för att få sig en ny telefon?

2010-04-12 @ 13:04:33
Postat av: Chris E.

Korruptionen sprider sig inom PP. Undrar vad Tre lockade med för specialdeal.



Antagligen så kan de 12 nu ringa privatsamtal på donatorernas bekostnad och porrsurfa mobilt gratis förstås!

2010-04-12 @ 13:13:54
Postat av: Andreas G

Jag jobbar extra som konsult åt ett telekomföretag i Sverige. Jag håller med om att det är skäligt att inhandla abonnemang till de högsta parti funktionärerna för fungerande kommunikation på den nivån behövs. Men då måste dessa 12 personer också kunna acceptera att vara tillgängliga på telefonen för övriga partimedlemmar 24/7.



Jag har själv haft ansvarspost på ledande position och då måste man vara tillgänglig konstant annars är det ej motiverat att ha ett abonnemang skrivet på företaget/föreningen/projektet. Tillgängligheten är ett krav i 99% av fallen för att man ska kunna göra ett bra jobb på sagda ledande position.



Men jag är starkt kritiskt till att de ska köpa nya flashiga lurar med lång bindningstid och pristillägg. Köper du en vanlig billig och funktionell lur utan bindningstid eller pristillägg till 12 personer som jag tror det handlade om så kommer du undan med en summa LÅNGT under 182k kronor. Telefonen behöver bara kunna hantera en adressbok, ta emot och skicka SMS och kunna ringa.



Frågan är ju då om abonnemangen är en mobil växel lösning eller vanliga företags abonnemang. Skillnaden i pris är stor men behovet av en växel kan ifrågasättas.



Är abonnemangen inte fast pris utan löpande minut eller uppkopplings kostnad bör samtalslistor kontrolleras av en intern grupp varje månad så att partifunktionären inte använder abonnemanget i privata syften då kostnaden då läggs på partiet. Är det däremot fast pris så behövs ej detta.

2010-04-12 @ 13:14:38
Postat av: Mattias

Känns mest anstötligt att Rick får 50 000 i månaden samtidigt som att han tjatar om att piratpartiet är ett parti som byggs på underifrån och där man jobbar utan att få betalt.

2010-04-12 @ 13:28:36
Postat av: Adelbert

Dom har väl tagit ett dyrt fastprisabbonemang för att kunna ringa privat på PPs medlemmars bekostnad! Undrar varför de inte använder sig av Skype eller kräver stopp för de giriga mellanhänderna i telefonbranschen?

2010-04-12 @ 13:38:17
Postat av: Anders Troberg

"Undrar varför de inte använder sig av Skype"



Gissningsvis fyra anledningar:



* Skype är inte fritt. Det ligger under en stängd licens, och därmed är säkerheten tveksam.

* Skype är ett jävla skitprogram.

* Man kan inte räkna med att journalister mm har Skype.

* De här personerna kommer att vara på resande fot väldigt mycket i valrörelsen. Skype är inte tillräckligt mobilt.



Däremot så skulle man ju kunnat spara lite pengar på att bara skaffa abonnemang och inte telefon till de som redan har telefon. Jag menar, vem har inte en handfull gamla mobiltelefoner liggande? Heck, vi är ett nörd-parti, vi byter telefon lika ofta som vi byter underkläder, det borde vara gjort på en kvart att samla ihop donerade mobiltelefoner till hela styrelsen och riksdagsgruppen!



Andra nyheter: Numera behöver jag inte parasitera på andra bloggars kommentarsfält, nu har jag en egen blog. Det är en ny piratblog i stan: Nördic Battlegroup (http://nordicbattlegroup.org). Be there or be fyrkantig. Spread the word.

2010-04-12 @ 13:56:49
Postat av: scaber nestor

Bra diskussion.



Vill bara lägga till att det där med taktiskt tänkande inte ligger för mig, speciellt inte om jag luktat till mig oegentligheter.

Och jag fick ta del av tråden redan förra veckan, men trodde att detta skulle avstyras med tanke på det mediala stolpskott det faktiskt är.



Skönt att se att Rick vill avstyra detta med de flashiga telefonerna, kan man spara in den kostnaden så börjar det komma ner till acceptabla nivåer.

2010-04-12 @ 15:12:15
URL: http://scabernestor.blogg.se/
Postat av: Adelbert

Troberg det går ju att hitta fel även på Tre som förövrigt ägs av finanseliten Wallenberg. Vill PPs supportrar verkligen stödja Wallenberg?

2010-04-12 @ 15:53:44
Postat av: Anders Troberg

"Vill bara lägga till att det där med taktiskt tänkande inte ligger för mig, speciellt inte om jag luktat till mig oegentligheter."



Möjligt, men hade din poäng gått fram sämre om du tagit diskussionen internt? Hade det skadat partiet mer?



"Troberg det går ju att hitta fel även på Tre som förövrigt ägs av finanseliten Wallenberg. Vill PPs supportrar verkligen stödja Wallenberg?"



Visst, men alla mobiloperatörer ägs av storföretag. De är lika illa hela bunten. Familjen Wallenberg har i alla fall haft en medlem som varit bra. Man måste välja någon, nu råkade det bli 3.



Andra nyheter: Numera behöver jag inte parasitera på andra bloggars kommentarsfält, nu har jag en egen blog. Det är en ny piratblog i stan: Nördic Battlegroup (http://nordicbattlegroup.org). Be there or be fyrkantig. Spread the word.

2010-04-12 @ 16:35:26
Postat av: Adelbert

"Visst, men alla mobiloperatörer ägs av storföretag. De är lika illa hela bunten"

Inte Telia som mest ägs av svenska folket och staten.

2010-04-12 @ 16:38:32
Postat av: Anders Troberg

Å andra sidan så är Telia en jävla skitoperatör tekniskt sett.

2010-04-12 @ 17:20:47
Postat av: Adelbert

Struntprat Anders.Tekniskt sett så är Telia ledande och har bättre täckning än de flesta andra nobiloperatörer. Tre är väl det mobilföretag som har haft mest problem.

2010-04-12 @ 19:19:46
Postat av: Henrik Holst

>Inte Telia som mest ägs av svenska folket och staten.



Bara om man sätter == mellan svenska folket och svenska staten, men så kan man ju resonera.



5 Största ägarna i Telia:



1. Svenska Staten 37,3%

2. Finska Staten 13,7%

3. Swedbank Robur 3,5%

4. Alecta 2,5%

5. SEB Funds 1,6%

2010-04-12 @ 19:33:08
Postat av: Anders Troberg

"Struntprat Anders.Tekniskt sett så är Telia ledande och har bättre täckning än de flesta andra nobiloperatörer."



Kanske tekniskt ledande, men deras marknadsfolk och vem det nu är som har hand om inkoppling och uppstart av abonnemang är idioter som borde spikas upp på ett träd i skogen och få rabiessmittade illrar nedstoppade i byxorna på livstid.



När jag flyttade så tog det 2 månader för min ena internetlina och 3 månader för den andra att börja funka, allt för att Telia krånglade, effade upp genomföranden, glömde att göra saker, stal abonnemang som de vägra återlämna och på det hela taget krånglade så mycket de bara kunde, bara för att de visste att jag skulle byta tillbaka till en annan leverantör så snart grejorna var inkopplade (tydligen får bara Telia, via Skanova, pilla i kablarna).



"Tre är väl det mobilföretag som har haft mest problem."



Funkade väldigt dåligt med min iPhone (2G)... :)

2010-04-12 @ 19:43:54
Postat av: Adelbert

Henrik svenska folket tillsammans äger ganska mycket mer aktier än dem du räknade upp. Sen är ju svenska folket och staten i princip samma.

2010-04-12 @ 19:50:03
Postat av: Adelbert

Anders Telia och Skanova är separata företag. Ditt strul berodde nog inte bara på Telia jag har själv bytt från Tele2 till ComHem och båda dom företagen var mer inkompetenta än några andra företag jag använt. Tog 5 månader att portera ett telefonabbonemang dom skyllde bara på varandra.

2010-04-12 @ 19:54:52
Postat av: scaber nestor

Jag kan inte ta det "internt" av samma anledning som jag inte tar Tant Gredelins stolpskott internt, eller Batong-Pehrsons.



Jag inte är medlem i partiet.



Men se resultatet, detta har budgeterats för sedan augusti -09 (enligt Rick) men det var först vid min postning som personer verkar haja till ordentligt.



2010-04-12 @ 19:55:44
Postat av: Henrik Holst

>svenska folket tillsammans äger ganska mycket mer aktier än dem du räknade upp.



Exakt hur får du 41,4% till att bli större än 58,6%? Och då utgår du dessutom att samtliga på plats 6 och frammåt skulle vara privatpersoner, då kan jag nämna att plats 6 är ett investmentbolag.



Fler än 5 storägare behöver man inte redovisa så man måste in i VPC och gräva om man ska hitta varenda ägare, men som sagt du måste sätta Staten==folket för att dina teorier ska ha en chans att blir korrekta (och då har du fortfarande enbart 37,3% som är känt).

2010-04-13 @ 11:43:38
Postat av: Anders Troberg

"Jag inte är medlem i partiet."



Ärligt talat, om du inte är medlem, vilken rätt har du att tycka om hur det sköts?



"Anders Telia och Skanova är separata företag. Ditt strul berodde nog inte bara på Telia jag har själv bytt från Tele2 till ComHem och båda dom företagen var mer inkompetenta än några andra företag jag använt."



Mitt strul berodde helt på Telia.



Det som retade mig mest var när vi diskuterade hur abonnemanget skulle flyttas smidigast, och de, utan mitt godkännande, tog över abonnemanget. Direkt jag såg det så ringde jag dem, men de tvärvägrade att rätta till sitt misstag och flytta tillbaka det till Optimal Telecom, så i nästan tre veckor satt jag fast i Telia istället för OT.



De stal alltså abonnemanget från en konkurrent, standade mig i tre veckor hos en undermålig leverantör och vägrade korrigera sitt misstag. Underligt nog så kunde de ta abonnemanget utan att det blev avbrott, men alla sätt att rätta till det skulle ge avbrott på 2-3 veckor, och jag skulle själv behöva gå till OT och be dem fixa det från sitt håll, då Telia vägrade ta sitt ansvar. Jag tror jag satt minst fem timmar totalt i telefon med Telia om det här, men det var totalt tvärstopp, de vägrade lämna tillbaka abonnemanget till OT de två veckor som var kvar till flytten.



Lägg sedan till det att de försökte krångla när jag så fort jag fått trådarna inkopplade ville byta tillbaka till OT. De hänvisade till tre månaders bindningstid, men det finns en lag på att man inte får ha bindningstid på fasta abonnemang. Det gick nog två timmar i telefon innan jag fick tag på någon som insåg att de riskerade en otäck rättssak om de inte följde lagen.



Det andra de gjorde var bara inkompetent, men de här två sakerna var direkt fula, och antagligen olagliga. Jag grävde dessutom runt tillräckligt mycket i organisationen för att vara rätt så säker på att det inte var enstaka puckon, det verkar som om pucko är företagspolicy.

2010-04-13 @ 16:20:57
Postat av: scaber nestor

Anders.



Jag ber hemskrt mycket om ursäkt.



Nästa gång Tant Gredelin gör bort sig eller sossarna skickar iväg en delegation på "kickoff" för en kvarts miljon så ska jag enbart hålla käften, för jag är ju inte medlem.



Ska jag radera mitt inlägg om CE's inställda "lån" när jag ändå är i farten?

Eller när jag skrev om hur provvalet gick till?



Skärpning Anders, du vet bättre än så här.

2010-04-13 @ 16:55:29
Postat av: Anders Troberg

Ja, jag överdrev lite, men jag var inte helt out of line. Är man inte med i en organisation så får man acceptera att man inte har, eller bör ha, något större inflytande på dess interna arbete.



Jag har stor respekt för dig och vad du skriver (vilket är en av anledningarna till att du är en av de få bloggarna jag länkar till från min blog på http://nordicbattlegroup.org), men just här så är du lite ute på hal is.

2010-04-13 @ 18:14:09
Postat av: scaber nestor

Jag säger inte att jag ska, eller ens bör, ha inflytande.



Men ser jag något som jag anser komma fram i ljuset så kommer jag att skriva om det :)

2010-04-13 @ 18:57:30
Postat av: Czapato

Amders Troberg :"men jag var inte helt out of line" Jo det kan man lugnt påstå.

2010-04-13 @ 20:47:08
Postat av: Czapato

Amders Troberg :"men jag var inte helt out of line" Jo det kan man lugnt påstå.

2010-04-13 @ 20:48:43
Postat av: Czapato

Amders Troberg :"men jag var inte helt out of line" Jo det kan man lugnt påstå.

2010-04-13 @ 20:49:53
Postat av: Daniel

Piratpartiet är faktiskt en intressant företeelse. det expanderar väldigt fort pga internet och dess medier, men det är samtidigt ett ungt parti som kanske inte alltid klarar av pressen. Partiet blåses upp såpass fort att det finns en risk att det slutar som Ny demokrati och Junilistan.



Växelaffären kan hänga med ordentligt om det sköts fel.

Tänk på Tobleroneaffären. Det var ju ändå 15 år sedan hon handlade den chokladen, och fortfarande tar politiska motståndare upp den.



Det är faktiskt inte alls svårt att se det som att Piratpartiets ledning fifflar och berikar sig själva på medlemmarnas kostnader och donationer. Trots allt så har Piratpartiet representanter i EU-parlamentet. Har piratpartiet partiskatt?

2010-04-14 @ 09:16:51
Postat av: Anders

Jag tycker det var bra att scaber skrev om detta.

2010-05-09 @ 23:42:23

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0