Svar från Mälardalens Högskolas kanslichef angående avstängningen av en elev.

Får tyvärr avbryta det som var tänkt att bli några halvroliga inlägg på nationalist-temat jag påbörjat för någonting som är lite viktigare.


Jag har fått svar från Mälardalens Högskolas Kanslichef Alf Karlsson angående fallet med eleven som stängdes av pga misstänkt illegal fildelning.


--------------

Hejsan

Studenten avstängdes efter beslut av högskolans disciplinnämnd. Beslutet baserades på en intern utredning inom högskolan som på ett mycket tydligt sätt visar att studenten laddat ned skyddat material till högskolans dator och därefter eget USB-minne, i strid med högskolans användarregler. Studenten var närvarande när nämnden fattade sitt beslut och hade dessförinnan tagit del av all utredning i ärendet. Studenten "dömdes" därför inte ohörd. Om studenten är missnöjd med beslutet går det att överklaga till domstol för att få det prövat.


Den som vill kan kontakta högskolans registrator på
[email protected] och begära ut en kopia av beslutet. Det har dnr MDH 1.9.1-230/10.

Hälsningar


Alf Karlsson

Kanslichef
Mälardalens högskola


--------------


Jag ställer mig lite undrande över ett par av sakerna.

  • 1. Ska inte "brottet" vara relaterat till studierna för att bli avstängd från utbildningen om det inte gäller allvarlig brottslighet?
  • 2. Ska inte "brottet", om det anses vara grovt, avgöras i en rättslig prövning? (nej, jag anser inte en disciplinnämnd vara en rättslig instans)
  • 3. Hade eleven representation vid avgörandet, eller satt han ensam mot X antal personer?
  • 4. Förekom det hot om polisanmälan och överlämnande till "rättvisan" under någon del av "förundersökningen"?
  • 5. Hur gick det till när personen identifierades som den person som "laddade ner"?
  • 6. Hotade Colombia Pictures med anmälan mot Mälardalens Högskola (läs. utpressning) om eleven inte blev "dömd"?



För att klargöra vad som har hänt så har jag skickat en begäran om att få alla protokoll och allt annat inspelat material gällande fallet.
I mailet från kanslichefen hänvisas det till att man kan få en kopia av beslutet.
Vilket betyder lika lite för mig som en färdigskrapad trisslott.
Jag ska ha allt material.

För om Mälardalens Högskola anser att detta "brott" var långt värre än tentafusk, då vill jag se skälen till det.


-------------

Undertecknad begär ut samtliga protokoll gällande avstängningen av en elev för påstådd illegal fildelning.

Med samtliga menas all skriftlig och inspelat material rörande fallet, inklusive eventuell mailtrafik mellan Mälardalens Högskola och Colombia Pictures, som enligt medierna är den anmälande parten.

Med begär ut menas att allt skriftligt och inspelat material ska skickas på elektronisk väg i första hand och det material som inte tillåter detta, skickas brevledes.

Niklas Starow
Köpmannagatan 2b
24565 Hjärup
0703-669861
[email protected]

---------------





Fler om incidenten:
EK, Jesper Berglund, SN, Anders S Lindbäck,


Pinged at TwinglyIntressant
Läs även andra bloggares åsikter om , , , , ,

Kommentarer
Postat av: ipse Cogita!

Det är skönt med såna som du. Det är helt riktigt att gräva fram ALLT för att se hur det gått till. Huruvida du kommer att få något förutom ett halvtaskigt protokoll återstår att se, men vi skulle vara fler som du, som jagar för att få klarhet.



Idag körs det många underliga race!



Glad påsk!, och jag ser fram mot en fortsatt rapportering i ärendet.

2010-04-01 @ 12:35:04
URL: http://store.blogg.se/
Postat av: scaber nestor

Tackar :)

2010-04-01 @ 12:40:58
Postat av: frekar06

Det är skönt att det finns de som vill gräva i det här ärendet och andra ärenden för den delen. Jag har själv begärt att få ut beslutet från disciplinämnden i detta fall. MVH Frekar06

2010-04-01 @ 13:25:10
URL: http://blogg.aftonbladet.se/frekar06
Postat av: Matte

Kudos till dig, all fakta om detta måste verkligen fram i ljuset!

2010-04-01 @ 14:17:33
URL: http://yatzy.wordpress.com
Postat av: Anders Troberg

Det skulle vara väldigt kul att höra offrets version av händelsen.

2010-04-01 @ 16:29:26
Postat av: Thomas Tvivlaren

Mycket bra agerat och uppmärksammat!



Manuell trackback:



http://www.thomastvivlaren.se/2010/04/mymlan-gor-verkligen-en-ask.html

2010-04-01 @ 16:48:54
URL: http://thomastvivlaren.se
Postat av: fnurrboll

Eleven lär ha skrivit på ett kontrakt för att få sin användaridentitet för nätverket. I detta kontrakt ingår garanterat en klausul att man inte får begå brott med hjälp av skolans resurser.



Kan man stänga av honom från undervisningen för detta? Kanske. Kan man stänga av honom från nätverket som han nyss brutit mot reglerna för? Garanterat. Hur klarar man sina labbar utan tillgång till skolans resurser? Inte.

2010-04-02 @ 03:34:27
Postat av: Emil Isberg

Det är massor rätt att begära allt underlag och inte bara det slutgiltiga beslutet. En fråga är om du kan se till att jag också får tillgång till underlaget när du får det? Jag ska naturligtvis själv också begära ut allt, men är för närvarande utomlands så det kan ta lite extra tid.

2010-04-02 @ 04:45:09
URL: http://emil.isberg.eu
Postat av: scaber nestor

@Emil



Jag får det via posten, så jag ska hitta en scanner.

2010-04-02 @ 08:27:54
Postat av: Jesper

Något nytt i ärendet?

2010-04-12 @ 15:43:15
URL: http://www.jesperberglund.se
Postat av: scaber nestor

Jag har fått pappren, men inte haft tid att gå igenom dom.

Men tack för påminnelsen, jag ska sätta igång inatt.

2010-04-12 @ 19:57:37

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0