Varför ger du dig på kvinnorna Jan?

I ett liberalt samhälle så är man tillåtande, åtminstone enligt den liberalism jag känner till.
Att kvinnor utan att bli attackerade för det, ska kunna gå omkring med så mycket, eller lite, kläder som möjligt ska vara deras val.

Nu tas den möjligheten bort pga tradition/religion i fallet med niqab, men är det då rätt att lagstifta om att de ska tvingas att kasta den?

Nej, inte en chans.
För det första så finns det kvinnor som faktiskt vill bära den.
För det andra, har inte de kvinnor som tvingas till det tillräckligt svårt som det är?

Om man ska få människor att förändra sig så är det långt bättre att föregå med gott exempel, att ge dem rätt incitament att kasta den självmant kan aldrig vara lagstiftning, som egentligen bara tvingar dem att underkasta sig ytterligare en gång.
Fast den här gången med risk att Aldrig ta sig ur hemmet, eftersom de inte får visa ansiktet för andra personer än sin familj.

Så min fråga till dig Jan blir.

Varför vill du tvinga dessa kvinnor att underkasta sig din vilja, när det är just det vi vill att de ska slippa undan?

Två fel gör inte ett rätt.


PS.
Lando har en bra poäng när han bemöter Skolministerns främsta argument mot Niqab, att man måste kunna se varandra i ögonen:
"Även distansutbildningen förbjuds givetvis, blinda ses som obildbara, blindhet är, eller blir, ett mentalt handikapp i Folkpartiets upplysningsfilosofi."



AFS skriver också om ämnet, liksom Stardust.

Pinged at TwinglyIntressant
Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , ,


Kommentarer
Postat av: marianne

Det är helt rätt, vi i Sverige och hela norden ska slippa se dessa svarta spöken!!

2010-08-04 @ 10:36:16
Postat av: scaber nestor

@Marianne.



Varför ger du dig på kvinnorna och inte männen som står bakom traditionen att dölja sina kvinnor?



Är det lättare att spotta på dina medsystrar än att ge sig på grundproblemet?

2010-08-04 @ 10:40:37
Postat av: Etniskt svensk, icke-muslimsk kvinna

Jag, som "etniskt svensk, icke-muslimsk kvinna" undrar om vi inteockså förbjuda blinda människor att yrkesarbeta/gå i skolan, då det "tydligen är omöjligt" att kommunicera om man bär burka?!



Det är nästan så att man funderar på att börja bära burka/niqab på "rent trots", av PRINCIP, för att stå upp för individers självbestämmanderätt! Ingen, vare sig far, mor, bror, kompisar eller pojkvän, lärare, rektor eller annan människa över huvud taget bestämmer om jag "ska visa upp mig" eller ej! Det är inte min livsuppgift att vara "behagfull" och jag vill inte bli beundrad för mitt utseendes skull, utan för mina kunskaper och inre kvalitéer, om något alls. Jag är en fri och självständig människa; mig äger ingen, och det är min ensak att välja om jag vill visa mitt ansikte eller om jag föredrar att inte bli tittad på/vara anonym!



2010-08-04 @ 10:42:38
Postat av: Fia

Varför ger du dig på kvinnorna, Dessa kvinnor har ofta krav från omgivningen att sätta på dessa, Niqab och Burka. Det är lika naturligt att ha niqab på sig i ett klassrum som att ha på sig en rånarluva eller en motorcyckelhjälm. Ingen kvinna ska tvingas ha niqab, ingen kvinna mår bra av det.

2010-08-04 @ 10:58:59
Postat av: scaber nestor

@Fia.



Läs en gång till, sen läser du en gång till, sen ytterligare en gång.



Ingen kvinna ska tvingas att ha på sig en Niqab, men ingen ska heller tvinga henne att ta den av sig.



Det är hon och ingen annan som ska ta det beslutet.

2010-08-04 @ 11:01:18
Postat av: "Etnisk svensk", "icke.muslimsk" kvinna

Bör vi då inte också, i konsekvensens namn, förbjuda distansstudier och distansarbete, samt hindra blinda att arbeta, då enda sättet att kommunicera enligt Björklund är medelst synen?

2010-08-04 @ 11:29:58
Postat av: Daniel

Jag kommunicerar inte särskilt mycket med mina kunder, förutom via epost...



Jag är en syndig människa enl. liberalerna.

Dessutom är bloggar syndiga för det är ju inte öga mot öga... Bli en äkta liberal och memorera din text istället och alla som vill läsa din blogg får du åka hem till och läsa upp texten för dom.

2010-08-04 @ 12:00:25
Postat av: IT-supportaren

Jaha, alla diskuterar sakfrågan. Är det ingen som vill diskutera det faktum att fp bara hittar på.



De tänker inte införa ngt av ovanstående. De vill inte införa ngt av ovanstående.



De hittar bara på detta för att plocka lite SDröster.



Det har fungerat bra i tidigare val och kommer förmodligen att ge dem ngn proccentsats denna gång. Det kommer inte att fungera lika bra eftersom SD nu finns.



2010-08-04 @ 16:00:45
Postat av: Pelle

Låter lite som strutsen när den kör huvudet i sanden och låtsas att den inte syns.Blir det bättre av att låta dessa stackars kvinnor som enligt dig redan är förtryckta fortsätta med dessa ibland heltäckande slöjor än att låta dom slippa eländet.Nja, det är mer som att låta lillen sitta med pissiga blöjor på sig bara för att det redan är synd om den stackarn !?. :/

2010-08-04 @ 22:46:26
Postat av: scaber nestor

@Pelle



Läs innantill.



"Om man ska få människor att förändra sig så är det långt bättre att föregå med gott exempel, att ge dem rätt incitament att kasta den självmant kan aldrig vara lagstiftning, som egentligen bara tvingar dem att underkasta sig ytterligare en gång."



Om det är så att du är förståndshandikappad och helt enkelt inte kan läsa innantill, så sluta posta saker i mitt kommentarsfält tills du hittat en person som kan läsa högt för dig de bitar som känns för svåra.

2010-08-05 @ 00:10:52
Postat av: Landos förslag

med anledning utav påkallade kommuniceringsförbättringar så bör en lag införas som könssegregerar skolklasserna så att uppmärksamheten gentemot medstudenterna ej förtar kommuniceringen med läraren.



Läraren bör å sin sida vara av fysik attraktiv karaktär, vackra lärarinnor för killar, snygga lärare för tjejer, för pedagogiska studier visar att uppfattningsförmågan och inlärningsgraden är långt högre om du finner utläraren attraktiv.



Allt annat bör naturligtvis förbjudas i lag.

2010-08-05 @ 11:12:12
URL: http://stevelando.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0