Det är lätt att säga Att, svårare att säga Hur. (vad som skiljer argumentation från ordbajseri)

Detta är nog den största skillnaden mellan personer som bara ordbajsar och de som faktiskt argumenterar.

De som bara ordbajsar säger väldigt ofta "Det är så för att det är så", eller som Sverigedemokraten Tommy Hansson skrev om vargjakten:

"Jag behöver inte göra en vetenskaplig analys för att styrka den höst rimliga åsikten."

när han påstod att miljoner år av dokumenterad hänsynslöshet från vargen rättfärdigar fri jakt på varg och hänvisar till paleontologi.

Att vargen inte fanns för miljoner år sedan verkar spela mindre roll.(Stamfadern Miacis fanns då vilket såväl mårddjur, björn, grävling och varg härstammar från och jag tvivlar på att paleontologer världen över håller med om att de är dokumenterat hänsynslösa.)

Exakt hur illa det står till med Hanssons vetenskapliga kunskaper märker man när han inte ens hugger på att jag missade att sätta en etta framför "ca 80.000 år" i mitt svar om Homo Sapiens Sapiens ålder.
(ca 180.000 år är baserat på att HSS var i det närmaste fullt utvecklad för 160-195.000 år sedan.)

Jaja, lite wikipediakunskap inblandat i ovanstående fakta, men sök vidare om ni vill ha mer bekräftelse.



Ett annat exempel hittar vi (tyvärr) bland politiker från den mer rumsrena sfären.


Jag läser lite här och var lite då och då påståendet att det blivit lättare, billigare och mer lönsamt att driva företag.
Men jag ser sällan från de som påstår detta Hur det har blivit så.

Vill inte länka till dessa i samma inlägg som till Tommy Hansson, kan ge dåliga associationer.
Tror de hittar hit ändå vid rätt sökord.




Pinged at TwinglyIntressant
Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , , , , ,

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0