Hur många rapporteras in egentligen?

Fram tills jag skriver detta har 12 vargar skjutits på några få timmar.

Lättspårade områden och att de spårats i några dagar har hjälpt till, problemet är att det är väldigt måna jaktlag ute och jag är rädd att många av de skjutna aldrig kommer att rapporteras in.

Vargskinnen är eftertraktade och många vill ha dem, så jag hoppas att inventeringen i efterhand går rätt till så man kan få fram en korrekt siffra på hur många som sköts av i denna vidriga jakt.

När anmälan om brott mot Habitatdirektivet lämnas in hoppas jag att de ansvariga organisationerna och lobbyisterna blir hårt straffade, även om jag betvivlar att det blir mer än en knäpp på nosen.


Förhoppningsvis blir det en lärdom för framtida generationer när efterverkningarna från denna jakt visar hur illa det kan gå när en regering bara lyssnar på en part och struntar i konsekvensanalyserna.
Denna regering har haft ett uselt "track-record" vad gäller konsekvensanalyser, men så blir det när man bara lyssnar på sina bidragsgivare.



AB, DN, SvD.
Jinge, röda berget, Jan Rume,

Pinged at TwinglyIntressant
Läs även andra bloggares åsikter om , ,

Kommentarer
Postat av: Cubix

Häx-jakten är upptagen på nytt och snart är vargstammen i Sverige så liten igen att den näst intill är utrotad. Det finns Så många FULA jägare som ser sin chans att dräpa den "förbannade ulven" och som definitivt inte kommer rapportera in korrekt. Jävla regering.

2010-01-02 @ 14:20:19
URL: http://cubix.blogg.se/
Postat av: Marika på Odlingspyssel

Nu har 20 stycken skjutits, och det är troligtvis överskjutet i Dalarna...

2010-01-02 @ 15:08:16
URL: http://odlingspyssel.blogg.se/
Postat av: Sandra

Dom rapporterar enbart in hittade döda vargar. Skadeskjuts dom och inte upphittas anses det inte som ett dödat djur.



8 st har hittats döda i Dalarna men ytterligare 6 st till har skjutits på (enligt inrapportering). Bara där har vi 14st vargar utav de 27st tillåtna.



Personligen tror jag många utav dessa jägare medvetet skadeskjuter vargar, sannolikheten att dom kommer överleva är mkt liten.

2010-01-02 @ 15:28:18
Postat av: Anonym

Sverige, Sverige.... Idag tappade jag mitt sista hopp... Idiotibeslut utan noggrann reglering trodde jag inte att vi stod för... Idag vet jag att så är det, inom många områden. Vargarnas framtid i Sverige är nog inte längre..

2010-01-02 @ 16:06:36
Postat av: Gebbe

Jag känner mig så tom och ledsen. Hur kan modernt samhälle som Sverige tillåta en jakt som omfattar 10% av ett hotat däggdjur med en totalpopulation på 250 djur.

12 000 jägare ute för att slakta 278 vargar är barbariskt!



2010-01-02 @ 18:29:37
URL: http://naturligdagbok.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0