Jakt ska vara det sista alternativet i viltvård, inte det första.

När jag gav mig in i denna debatten om vargjakt så handlade det om en för mig meningslös jakt på en stor del av en nationellt rödlistad art.
Uppvuxen i Värmland som jag är har jag sett och hört mycket av de argument som varghatarna för fram och en del verkar på fullt allvar tro att rödluvan bygger på en verklig händelse....


Idag några veckor senare har jag lärt mig mer om det politiska spelet bakom vargjakten än jag egentligen ville veta.
Jag har sett respekterade forskare komma med underliga argument och gömma sig bakom riksdagsbeslut för att slippa sätta sin forskarheder på spel, samt en miljöminister som för fram rena felaktigheter och sedan inte vågar träda fram och stå för det han ställt till med.

Att Svenska Jägareförbundet mer eller mindre har en egen lokal i riksdagshuset att bedriva sin lobbyism ifrån är på en nästan overklig nivå, en utredning om bestickning bör sättas igång omedelbart, detta är delikatessjäv långt över det som domare Tomas Norström borde fällts för i TPB-rättegången.



Samma sorts argument som ligger bakom vargjakten verkar också ligga bakom jakten på våra större rovdjur, en ökad andel lodjur ska skjutas av och björnstammen ska hållas nere med samma metoder.

För mig är jakt på rovdjur ett sista alternativ, om inget annat fungerat.


Jakt må vara ett fritidsnöje för drygt 250.000 personer i detta landet, men det är hög tid att utvärdera konsekvenserna av en viltvård som går ut på att människan ska sortera ut vilka arter som ska leva och vilka som inte ska få leva.

Personligen gillar jag att sitta med spö vid Bergstjärn och fiska gädda (rätt sällan numer), men om jag skulle få reda på att gäddan var hotad i den sjön, inte fan skulle jag kräva min rätt att fortsätta fiska just där.


Nåväl, tillbaka till ämnet.


Ett av de alternativen man som lantbrukare har, främst inom fäboddrift, är att ha så kallade herde-hundar.
Det finns flera hundraser som är lämpliga som herde-hundar, Kuvasz, Pyreneer, Ovcharka och Aidis för att nämna några.

Detta är långt ifrån några nybörjarhundar, men jag anser att det tillhör fäboddriften att man tar till de medel som finns för att skydda sina kreatur, i det här fallet herdehundar speciellt som de är subventionerade.



De jag tänkte berätta lite närmare om i detta inlägget är Pyreneer.


Lite historia.

De flesta anser att när människan en gång vid folkvandringstiden flyttade upp på berget, följde hunden med och utvecklades till den stora vita herdehunden som finns längs hela södra Europa i bergen Pyrenéerna, Alperna, Karpaterna ända fram till Mongoliet.

Herdehundarnas ursprungliga uppgift var att, på egen hand, vakta boskapshjordarna mot de stora rovdjuren. Hundarna var därför stora och kraftiga.

De släpptes ut på berget som valpar där de gick tillsammans med fåren. Där hade de två uppgifter: att vakta mot rovdjur och att skaffa mat till sig själv och den lilla vallhunden. Mat fick de ingen tilldelning av, troligtvis var deras föda olika hönsfåglar, det finns även en gnagare i samma storlek som en svensk räv som de jagade och åt (Marmotte). Eftersom döda får, lamm och foster från fåren drar till sig rovdjur så fick hundarna även skaffa undan dessa, så troligtvis ingick även dessa döda djur i dieten.


Allmän fakta:

Pyrenéerhunden har aldrig haft några större problem med sjukdomar, den har alltid varit den friskaste av alla de stora hundraserna, det är inte ovanligt att de enda veterinär besök man har under pyrrens livstid är de årliga vaccinationerna t.ex. valpsjuka, rabies och leptospiros.

Hanar blir 70-80cm höga, tikar 65-75cm.
Vikt: 50-70kg


Användning:


Detta är en ras som har använts och fortfarande används till vakthund på berget. Vid attack från något rovdjur var deras uppgift att mota bort detta och bara i undantagsfall döda det.
För det mesta gjorde hunden en motattack och sprang rakt in i vargen. Var där mer än en varg så fick inte hunden bita sig fast i det första djuret, för då skulle han ha blivit anfallen av de andra vargarna. Deras stridsmetod var istället en snabb attack på ett djur, sedan vända sig om och göra samma på någon annan varg ända tills rovdjuren fick nog och lommade därifrån.
Hunden fick aldrig följa efter i detta läge utan den skulle stanna hos flocken. Som vaktare är den en mycket bra hund, men den vaktar likadant som hos fåren, genom att mota bort fara och det är ytterst sällsynt att en pyrenéerhund biter någon. Det finns ingen hund, större eller mindre som är så pålitlig när det gäller att inte bitas.




Pyreneer in action (den vita ackompanjerad av en mindre vallhund).

























Kan inte låta bli att visa lite bilder, med tillstånd från www.pyreneer.net (PatouNordique-kenneln)
Dessa ingår inte i min CC-licens, ni får ansöka om enskilt tillstånd hos dem.

Valp, 6 veckor (Apollo)



Pyreneer fullvuxen. (Belle)



Pyreneer kan få en del valpar *host*, Här är Athena med en kull.





Fler som skrivit om Varg och jakt de senaste dagarna.
DN, NT, SR, DN2, DN3,
Lena Sanver, Jinge, Ögonblick, Daniel Arvidsson, Adam Skevstad, Alltid Rött,

Second Opinion1
Second Opinion2
Second Opinion3
Second Opinion4

TV4 Värmland - Vargspårare beskjuten av tjuvjägare.

Pinged at TwinglyIntressant
Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , ,

Kommentarer
Postat av: Red

Aftonbladet förnekar sig inte! Citerar "Skotten från tusentals jägare haglade när vargjakten startade... " Hur många skott avlossades under jakten? 50 kanske!



Utmärkt att både nya och erfarna jägare får träna. Och är det inte bra att även politiker hjälper till med viltvård. Om träningen får ske på betald arbetstid är ju en helt annan fråga. Förmodligen får de gå på gym på samma villkor.



När såg DU en vild varg senast?

2010-01-24 @ 09:48:34
URL: http://byabladet.wordpress.com/
Postat av: scaber nestor

Hade du tyckt det var godkänt om lokalen var befolkad av andra parten och utbildningen gällt viltvård utan jakt?



Troligen hade du varit den första som skrikit jäv.



Jag vill inte se någon lobbyist eller intresseorganisation ha egen lokal i riksdagshuset, ska sån utbildning ske ska det vara med egna pengar utanför arbetstid.



Jag är uppvuxen i Värmland och Dalarna, gissa när jag såg vild varg senast.



Att detta imbecilla storstadsargument fortfarande används tyder på att det är mer än vargen som har inavelsskador i glesbygden.

2010-01-24 @ 09:56:13
Postat av: Fredrik Widemo

Jag hoppas att du verkligen kollat att Jägareförbundet har tillgång till en lokal, och att det inte är Riksdagen Jaktklubb som har tillgång till en lokal...



Eller har du måhända okritiskt använt den oerhört sakliga källan Aftonbladet?



Hur många arbetsplatser låter inte olika intresseföreningar hålla till i lokalerna för att träna, diskutera, utbilda sig osv? Varför skulle det inte vara OK för riksdagens anställda och politiker?

2010-01-24 @ 12:21:31
Postat av: Tommy

Tack för fin krönika. Jag håller helt med dig om att jakt ska vara det sista alternativet i viltvård, inte det första. Det är mycket märkligt att en jägarna, som är en liten minoritet av befolkningen, ska tillåtas springa omkring och nöjesdöda i skogarna på bekostnad av vanliga medborgares naturupplevelse. Jag bor själv delvis i Dalarna och tycker det hat många jägare uttrycker mot vargen är skrämmande. Den hatiskhet många uttrycker får mig att börja undra över deras lämplighet att ha vapenlicens.

Jag tror att ett sätt att ta bort ett stort incitament från jägarna vore att schablonbeskatta alla jägare för köttet. Bara för att ta en siffra, säg en schablonskatt på 8.000 kr på alla personer med jaktvapenlicens i Sverige (250.000 st ??) . De mest oseriösa jägarna som ändå troligtvis till stor del lever på bidrag skulle direkt sållas bort, till glädje för vanliga medborgare och viltet. Men om alla jägare ändå väljer att behålla sin vapenlicens så skulle statskassan få ett tillskott med 2 miljarder. Det du Anders Borg en ny skattebas som skulle upplevas som rättvis av merparten av befolkningen.

2010-01-24 @ 13:28:24
Postat av: scaber nestor

Jag vet att jaktklubben inte heter SvJ

Därav ordvalen "mer eller mindre" innan.

2010-01-24 @ 17:22:12
Postat av: Fredrik Widemo

Om du vet att det är riksdagens jaktklubb, och inte Jägareförbundet, som har en lokal har jag svårt att se att du inte medvetet missleder läsaren av din blogg Niklas.



Vi kommer dit och håller en utbildning precis som vi gör över hela Sverige inom ramen för olika studieförbund. Därmed har våra folkvalda och tjänstemännen en bättre kunskap om jakt och viltförvaltning när de skall fatta beslut i de frågorna. Det borde väl vara bra???



Om du lyssnat på Jan Emanuel till exempel så vet du också att det inte bara är blivande jägare som deltar. Precis som en del av mina kursare på biologlinjen (i forntiden...) läste jägareexamen utan att ha för avsikt att jaga, för den delen.

2010-01-24 @ 17:55:00
Postat av: scaber nestor

Jag lämnar länkar just för att folk ska kunna söka sig vidare efter information, vad är problemet Fredrik?



Att jag inte gillar licensjakt på varg och sättet som beslutet lobbades fram kan inte komma som en nyhet vid det här laget.

2010-01-24 @ 18:04:42
Postat av: Fredrik Widemo

Du skriver förstås vad du vill på din blogg. Skall man uppfattas som en seriös samhällsdebattör så tycker jag nog att man skall ha något mer på fötterna för uttalandet: "Att Svenska Jägareförbundet mer eller mindre har en egen lokal i riksdagshuset att bedriva sin lobbyism ifrån är på en nästan overklig nivå, en utredning om bestickning bör sättas igång omedelbart, " än att plocka det från Aftonbladets nya lågvattenmärke "Här lär sig politikerna döda".



"Enligt Aftonbladet... om det stämmer så..." hade jag förstått, men nu tar du som jag ser det själv ställning för att det är så.



Men vi är väl uppenbarligen inte ense om det heller kanske ;-)!

2010-01-24 @ 19:46:49
Postat av: scaber nestor

Alla är vi inte stöpta i samma form.



Jag skriver ut min egen tolkning och lämnar länkar, gärna till personer och artiklar från båda sidor av debatten, just för att folk ska kunna läsa vidare och bilda sin egen uppfattning.



Ibland drar jag saker till sin spets, ibland låter jag saker bero och emellanåt tänjer jag på begreppen.



Om det gör mig till en seriös eller oseriös samhällsdebattör är inte upp till mig att avgöra.



Jag skriver, sedan är det upp till läsaren.

2010-01-24 @ 20:06:23
Postat av: scaber netsor

Det var intressant att i Aganda-reportaget se att ordföranden i skytteklubben också var medlem i SvJ, hämtade all information från SvJ och var den som anordnade utbildningarna, med SvJ.



Allt utom namnet på skytteklubben verkar vara... SvJ.

2010-01-24 @ 22:14:23
Postat av: Fredrik Widemo

Tja,

vi organiserar ju 75 % av jägarna så det är kanske inte så konstigt om ordföranden är medlem ;-)?!



Han sa inte att han hämtade all info, utan att vi försåg honom med info. Viktig skillnad. Och det är vi, inte ordföranden i Riksdagens jaktklubb som ger utbildningen. De som får anordna jägarexamensutbildningar är SJF och RJF under övervakning av NV. Så det kanske inte heller var så konstigt, när nu vi har 195 000 medlemmar och RJF 29 000?

2010-01-25 @ 21:23:41
Postat av: scaber nestor

Det lustiga i kråksången, Fredrik, är att du inte ser ett problem i detta.



2010-01-25 @ 22:42:24
Postat av: Elmina

2010-01-26 @ 14:54:59
URL: http://tings.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0