Lite sannolikhetslära i reflektion av Storbritanniens terrorvarning.

Storbritannien's center för terroranalys har för femtioelfte gången höjt terrorvarningsnivån till svår (färg okänd, kuklila eller pissblått?)


Jag vill säga så här, terrordåd har alltid skett och kommer alltid att ske, frågan är om man låter dessa "hot" påverka oss som demokratier.

Antingen har man tillit till det demokratiska systemet och de demokratiska principerna, eller också låter man terroristerna vinna genom att införa anti-terrorlagar som inskränker på de demokratiska principerna och mänskliga rättigheterna.


I princip så finns det bara två nivåer av terrorhot.
1 eller 0.

Antingen sker det, eller också sker det inte.


Och med anledning av detta överlämnar jag ordet till Tage Danielsson som ger er en lektion i sannolikhetslära.






Och nej, jag menar inte att man inte ska förbereda sig eller att man inte ska försvara sig mot terrordåd.
Det jag säger är att dessa preventiva medel inte ska stå i strid med de rättigheter miljoner har dött för att ge oss.




Pinged at TwinglyIntressant
Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , ,

Kommentarer
Postat av: Dennis Homo Sapiens Nilsson

Mycket insiktsfullt talat.

Styrkan i en demokrati är just att det är ett öppet samhälle, och inte motsatsen.



Våra folkvalda världen över sov väl på historielektionerna i skolan!? De låter sig ledas som får i en fårskock.

2010-01-23 @ 09:35:50
URL: http://dennisstartrek.blip.tv

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0