Ett misstag från början till slut.

Detta kommer jag säkert att få skit för.

Men min åsikt är att Socialdemokraterna var för fokuserade på att få en kompetent kvinna till Ordförandeposten, såpass att när de kompetenta sagt nej så tog de fel väg i korsningen.
Istället för att plocka bort "kvinna" från ekvationen och ta en med kompetens, oavsett kön, så valde man Mona Sahlin till ordförande.

Ja, vi vet att det sedan toblerone/blöjor/förskott/parkeringsböter etc har hänt flera och långt värre historier gällande ministrar och riksdagsledamöter.
Men detta sitter så hårt i minnet på folk.


Jag har sagt det förr i mer privata sammanhang och nu säger jag det här.


Mona Sahlin borde inte befinna sig på en politisk topp-position över huvud taget, hon har möjligen kunskap till det politiska spelet, men inte kompetensen att föra ut det till folket.
Så fort hon pratar "Ansvarsfull politik" så minns folk, inklusive mig, privata uttag på riksdagsns kontokort och time-oute på skattebetalarnas bekostnad.



Man kan inte skylla på "Mona-Hat" så fort det dyker upp kritik, det ordet är lika urvattnat som "anti-semitism".

Jag tror inte längre de rödgröna tar detta valet och jag tror skulden inte ligger på vare sig "vänsterspöket" Lars Ohly, mittenpartiet MP eller den faktiska politiken som förs.

Så om inte PP gör ett jätteval och får en vågmästarposition eller folk i ren lycka rusar till vallokalerna om s-partistyrelsen tar det osannolika beslutet att byta ordförande några månader innan valet.

Så får All Insane nytt förtroende, trots tiotusentals utförsäkrade, trots utförsäljningar av hyfsat välmående företag, trots skyhög arbetslöshet, trots att Vattenfall satt hundratals miljarder i pant under Maudans befäl, etc etc.

Eller det i mitt fall viktigaste, FRA-lagsklustret, IPRED, Datalagringsdirektivet, Drogtestidiotin, etc etc, kommer att vara kvar, nu med folkets mandat iom återvalet av partierna som tyckte det var skitbra att kickstarta igång Öststatsprogram som borde varit kvar på andra sidan Berlinmurens fall.



Det de rödgröna kan göra för att undvika detta är:

1. Skicka tillbaka Mona Sahlin till glömskans trakter.
2. Sluta prata skatter.
3. Be.


Men, man vet aldrig.
Det kan dyka upp nya avslöjanden precis innan valet som gör att folk spontanröstar på miljöpartiet, eller en kärnkraftsolycka.
Eller att Kd åker ur riksdagen, men jag är lite tveksam till att det räcker, en borgerlig treklöver verkar vara allt som behövs för majoritet.


In short.
You're screwed, we're screwed, i'm screwed.
Democracy was sold for 1250:-/month.


Expr, AB, DN.
HAX, Kent Persson, In Your Face.
Pinged at TwinglyIntressant
Läs även andra bloggares åsikter om , , ,

Kommentarer
Postat av: Jah Hollis

Glöm inte att alliansen har ett massivt stöd av nästan all svensk press (våra tre storstäder saknar alla tidningar som står i opposition). Kalla det gärna gammelmedia om man tycker det är relevant, men det är fortfarande en massa folk som varje dag läser papperstidningar där propagandaupptrappningen kanske är tydligast. Och det handlar inte bara om att det propageras på ledarsidorna. På nyhetsplats kan man läsa hur alla möjliga journalister vädrar sitt ogillande av oppositionen och hyllar alliansen som slår vakt om deras personliga ekonomiska välmående.

http://kvp.expressen.se/kronikorer/kenthansson/1.1976749/kent-hansson-om-rodgrona-kommer-till-makten-kan-det-bli-som-i-grekland

2010-06-05 @ 10:28:41
URL: http://jahhollis.blogspot.com/
Postat av: Markus "LAKE" Berglund

Jag tror du har rätt. Mona är en black om foten för sossarna. Å andra sidan vet jag inte riktigt vem de hade kunnat välja istället?



Östros? Riktigt vass debattör, men inte vidare folklig eller sympatisk.

Nuder, Görans kronprins? Mindre karisma än en gråsten.

Vanja? Är nästan lika belastad som Mona, och att stärka kopplingarna med LO är kanske inte opinionsmässigt lyckat.

Andra anonyma gråsossar? Det hörs ju på namnet att det inte hade funkat så bra...

2010-06-05 @ 12:00:57
URL: http://lakonism.blogspot.com
Postat av: Scaber

@ lake



Göran Johansson.

2010-06-05 @ 12:33:33
Postat av: Markus "LAKE" Berglund

Han är iofs ett ganska starkt kort, men tänkte inte han gå i pension nu? Han slutade väl i GBG på grund av detta?



Eller ska man tvinga in en trött sosse på ordförandeposten? En "Göran den andre"? Är lite skeptisk...

2010-06-05 @ 12:47:45
URL: http://lakonism.blogspot.com
Postat av: Scaber

Tänkte snarare att han skulle varit tilltänkt från början.



Idag?

Man ska nog tänka på att ta upp någon från leden och deras starka fästen, Värmland och Dalarna tex.

2010-06-05 @ 14:05:26
Postat av: Beelzebjörn

Ja fy fan...



Jag hatar det du säger, mest för att jag känner igen varenda ord, och håller med.

2010-06-05 @ 21:38:12
URL: http://outad.blogspot.com
Postat av: smen

Ironin får en dock att visa smilgroparna. Det viktiga var inte att det var rätt person, utan en kvinna. Sen gick det som det gick.



Kan man sänka sveriges största parti på det sättet så ska man nog ta lärdom och passa sig för att lagstifta om kvotering i bolagsstyrelser



Sahlin känns helt enkelt inte trovärdig, vilket iofs hela socialdemokratin har problem med.

T.ex. sossepampar som sitter och klagar på RuT, men samtidigt använder det. Vet inte vad andra tycker, men som eget exempel störtdök min ekonomi till följd av finanskrisen, så till den milda grad att jag på min höjd fick 100 kr att leva på i månaden. Folk sa till mig att jag borde gå till socialen, men mitt svar var enkelt: Inte ska en duktig yrkesman i sina bästa år leva på bidrag. Då svälter jag hellre.



Jag är uppenbarligen ingen vän av bidragssverige, och lever därefter. Hade socialdemokratin förstått vad trovärdighet var så hade de aldrig valt Mona till att börja med.

2010-06-05 @ 23:30:26

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0