Hey, Artister! Är ni medvetna om att skivbolagen är beroende av er? (om Sony's slavkontrakt)

Jag kan inte se hur man kan bli så desperat att man går med på dessa villkor som Sony sätter upp för Idolmedverkande.

Visst tar Sony en ekonomisk risk med promotion etc, men att tvinga en artist att stå för alla fioler är makabert.
Men det som är direkt omänskligt är det sistnämnda.

Läs detta noggrant och berätta sedan att det är för artisternas skull de vill begränsa internet:


----------------

"Alla mellan parterna överenskomna kostnader för independent radio promotion i USA är till ett hundra procent avräkningsbart mot artistens tillkommande royalty från Sony Music."

"I det fall Sony Music och artisten gemensamt beslutar genomföra turnéer i eller utanför Sverige som kräver ekonomiskt stöd skall ett hundra procent av sådant turnéstöd som Sony Music utbetalar vara avräkningsbart mot artistens samtliga royaltyintäkter."

"I de fall Sony Music väljer att framställa musikvideos till en albumproduktion skall dessa bekostas av Sony Music. Femtio procent av samtliga dokumenterade produktionskostnader skall dock vara avräkningsbara mot artistens samtliga royaltyintäkter."

"Artisten skall vara tillgänglig för inspelning av musikvideo när Sony Music så önskar och är då skyldig att följa Sony Musics instruktioner och anvisningar. Om musikvideon visar sig vara tekniskt eller kommersiellt otillfredsställande för Sony Music är artisten skyldig att medverka i en ny musikvideo utan att erhålla extra ersättning för detta. "

"Så länge Sony Music försäljer artistens inspelningar, äger Sony Music rätt att använda artistens namn, professionella namn och porträtt i alla media och genom alla distributionssätt, nu och i framtiden kända. Detta inklusive men utan begränsning biografi, logo, voicegreetings och ringsignaler, etc."


--------------


Delen i det näst sista som säger att artisten är skyldig att utan ersättning medverka i en ny musikvideo om skivbolaget misslyckas med att sälja den är inte förenligt med musikerförbundets kollektivavtal, så vart fan är musikerförbundet?
Visstja, bland kulturskaparna, dvs i fickan på bland annat Sony's lobbyister.


Men de (skivbolagen) kan göra detta för att de har lyckats övertyga såväl artister som låtskrivare som politiker att de är nödvändiga för musikens överlevnad.

Makabert....



IDG, DN, SvD, Farmor Gun, Full Mental Straightjacket, Oscar Swartz, Free & Thinking, Anna Troberg, Futuriteter, Barnvagnen, Sagor från Livbåten, Hartman, VK-bloggen, Rick Falkvinge, Copyriot, Thomas Tvivlaren, Satmaran.


Pinged at TwinglyIntressant
Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , ,

Kommentarer
Postat av: stroll

Jag gillar speciellt delen om att artistn är skyldig att ställa upp på att göra musikvideor när sony vill, samtidigt som det är artisten som ska betala (i alla fall 50%) av kostnaden för att göra det.

Gillar även delen om att artisten är skyldig att följa sonys anvisningar vid videoinspelning, så de skulle enligt kontraktet alltså kunna kräva att artisten spelar in något som närmast kan liknas vid porr.

2010-03-11 @ 14:32:57
Postat av: scaber nestor

@Stroll



Intressant vinkel.

2010-03-11 @ 14:53:45
Postat av: Leffe

Att Sony får räkna av 100% av kostnaden från turneer osv från artistens arvode betyder också att det inte kostar Sony någonting alls så länge artisten säljer bra.



De kan med andra ord pressa artisten att göra så dyr turne som möjlig för att boosta sin egen del av vinsten medans artisten står för hela omkostnaden ända tills kostnaden för turnen är lika dyr som artistens totala vinst.



Stor del av turnekostnaderna går antagligen dessutom indirekt tillbaks till Sony om det är dem själva som indirekt är en stor del av kostnaden.



Dvs vinsten delas upp mellan artist och sony.

sonys underställda firmor anlitas till kostnad X för att sköta rulljansen. Denna kostnad måste enligt kontraktet tas från artistens del av vinsten.

Slutresultat artisten 0%, Sony 100% när man drar det till lite orealistiskt till sin spets för att tydliggöra.



Uplägget är snarlikt vad vissa investerare / riskkapitalister använder då de pressar sina objekt att ta in konsulter och annat som egentligen hör till samma organisation som investeraren. När pengarna är slut (gått tillbaks till investeraren via ombud) erbjuder sig investeraren att köpa fler aktier till underpris och innovatören är inte i läge att förhandla och har tillslut inget kvar av sitt företag.

2010-03-11 @ 15:08:39
Postat av: Dennis Nilsson

Märkligt, det står inget att som artist i Sony's stall får man inte heller ha egna åsikter om ex-vis fildelning, utan måste uttala sig för Sony's gällande policy.



Hmm, kanske går att få till att även det gäller under "använda artistens namn...".

2010-03-11 @ 15:40:17
URL: http://dennisstartrek.blip.tv
Postat av: Christer

@Dennis: det här var ju bara utdrag ur kontraktet, det du efterfrågar kanske står i en del av det som vi inte fått ta del av... ;-)=



@scaber nestor: bra att du skrev ett så fint inlägg då behöver inte jag göra det också.:-P=

2010-03-11 @ 21:04:03
URL: http://ursinnig.janssons.org
Postat av: C-SA

Det är bl. just därför som nätverket "Kulturskaparna" bildats, ett nätverk utan inblandning av producenter och distributörer. Musikerförbundet arbetar så det glöder mot oskäliga avtal som tyvärr sprider sig allt mer.

2010-03-11 @ 22:24:44
Postat av: Anonym

@C-SA



Det anser jag ska vara ert främsta mål, sedan ser jag att "Ung Pirat" önskar prata med "Kulturskaparna", där kanske ni kan lära er mer av distributionssätt, kanske en genväg in i Flattr?

2010-03-12 @ 08:50:42

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0