Att avskaffa RUT - de rödgrönas stora misstag i valet.

Jag tror att RUT-avdraget är det som kan komma att förstöra en rödgrön valvinst.
Alla vet redan att Miljöpartiet står för en grön skatteväxling, så det kan inte ha kommit som en chock
Alla vet redan att vänstern vill höja skatten med ganska mycket, så det kan inte heller ha höjt speciellt många ögonbryn.

Men in i det sista trodde iaf jag att sossarna skulle undvika att avskaffa RUT-avdraget helt, speciellt som de själva använder avdraget.


Ja, vi vet att de som tjänar mest, använder det mest och tjänar mest på det.

MEN
Vi vanliga arbetare använder det faktiskt också, även studenter, låginkomsttagare och andra med låg inkomst använder det.
Inte så ofta, kanske bara när vi flyttar.
Men vi (jag) vill ändå ha möjligheten att använda det.


Att avskaffa det helt tror jag kan bli det som fäller avgörandet för många.
Om de rödgröna beslutat att istället inkomstpröva det så hade detta inte slagit så hårt, för då hade vanligt folk fortfarande kunnat använda det och de jobb som ändå finns i sektorn hade kunnat vara kvar.

Nu rycker man istället bort mattan för de som arbetar inom branschen och för oss som tycker att det är värt att lägga lite guldkant, genom att ett par gånger om året komma hem till ett nystädat hem.


Så mitt råd till de rödgröna.

Gå tillbaka från att avskaffa det och låt det istället bli inkomstprövat.



Om valet, fallet och de rödgröna.
SvD, SvD2, SvD3, Expr, AB, DN,
Fetsmart, 100 steg till, Wendt, Karl Sigfrid, in your face, Kent Persson.

Pinged at TwinglyIntressant
Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , ,

Kommentarer
Postat av: Hampus

Rätt i rubriken, fel i texten. ROT ska inte avskaffas.

2010-05-06 @ 17:16:05
URL: http://hampusalgotsson.wordpress.com
Postat av: MiMzan

Tror du verkligen att det hänger på det där tramsavdraget? Och här i Gbg har det då aldrig rådit ngn brist på städjobb i Platsbanken...

2010-05-06 @ 17:21:19
URL: http://mimzan.nelliots.se
Postat av: anders berntsson

Deras största misstag är efter snart 4års gnäll o tjatande om jobbskatteavdragets alla orättvisor o nedmontering av sociala välfärden pga av den för lånade pengar mm mm .. Nu när de presenterade sin skattepolitik är 69 av 71 miljarder jobbskatteavdrag kvar i deras förslag ..de försvarar jobbskatteavdraget med förklaring att folk vant sig med lägre skatt..men att de aldrig sänkt skatten ifall de vunnit valet 2006 . de facto innebär det 34000kr för en normal 2 barns familj i Sverige i lägre skatt o 34000kr mindre o jultomta för politiker som älskar höga skatter

2010-05-06 @ 17:41:34
Postat av: scaber nestor

@Anders.



Jag har några i min bekantskapskrets som blivit fråntagna sin försörjning iom försäkringskassedebaklet.



Jag har inget mot lägre skatt, men inte på bekostnad av vad som helst, speciellt inte svårt sjuka människors rätt till ett drägligt liv.

2010-05-06 @ 17:47:29
Postat av: anders berntsson

Håller med dig fullständigt ... Det är Alliansen största misstag

Att få en allvarlig sjukdom o sedan sänkt ersättning eller fråntagen ersättnings nivåer för man blir arbets oförmögen pga tex cancer är skandal



Men det var Sossarna som startade detta o alliansen kopierade förslaget o genomförde det utan o tänka på effekter för vissa grupper ....... får man hoppas för ifall de tänkte innan är det en större skandal .

2010-05-06 @ 18:12:37
Postat av: scaber nestor

Sett över hela mandatperioden så är det Försäkringskassan som är Alliansens stora miss.



Hos de rödgröna heter misstaget Mona Sahlin.



Alliansen kan alltid be om ursäkt för ett politiskt misstag, men hur ber man om ursäkt för sin partiledare?

2010-05-06 @ 18:16:20
Postat av: Ostädat

Varför skall jag subventionera din piga med mina skattepengar?

2010-05-09 @ 14:54:00
Postat av: Ostädat

Jag ber om ursäkt Scaber för mitt förra inlägg. Jag subventionerar inte din städning. Du köper en extra vit tjänst, utökar därmed skattekakan och minskar på svartjobben. I det perspektivet är det olyckligt att sossarna vill ta bort RUT-avdraget.

2010-05-09 @ 16:41:11

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0