(Varning för Dystopi) Det är en skammens dag när Sverige inte längre är i förarsätet för Yttrandefrihet.

Wikileaks har lämnat byggnaden, lämnat landet.


Hoppsansa, de hade inte lämnat landet, bara bytt leverantör :)
Blev på lite bättre humör helt plötsligt.

Men grunden i inlägget gäller fortfarande, nedmonteringen av rättstaten.


---------------

Jag skäms.

Jag skäms över det faktum att Wikileaks lockades hit på grund av vårt rykte att garantera yttrandefrhet, meddelandefrihet och pressfrihet.
Men det är bara ett rykte som nu är lika förstört som vårt rykte att inte välja sida i en konflikt.





Jag skäms över det faktum att stora delar av vår folkvalda riksdag inte har kurage nog att hålla mot när storbolag och supermakter tvingar på oss lagstiftning som inte har förankring i de demokratiska principerna, inte i europakonventionen såväl som FN's deklaration om de mänskliga rättigheterna.


Vi har levt med två supermakter som haft (och har) förmågan att förstöra planeten med en knapptryckning i årtionden.
Apartheid avskaffade just för att vi kunde visa att vi hade ett samhälle som var bättre, där ingen var en andra klassens medborgare, där din hudfärg, religion eller politiska åskådning aldrig skulle ligga dig till lags.

Det samhället tror fortfarande majoriteten av svenskarna att vi lever i.






Men de senaste 3 åren har accelerationen mot ett samhälle som mer påminner om DDR anno 1984 än ett upplyst samhälle 2010 bara ökat och ökat.


Förslag som FRA-lagsklustret och Datalagringsdirektivet hade renderat i politiskt självmord för bara 10 år sedan, men idag så är hela den politiska adeln (som antagligen tror att de är undantagna dessa lagar) fullständigt för en återgång till fel sida Berlinmurens fall.


Jag vill vända det här, jag har försökt länge.
Men ibland känns det hopplöst när lobbyister har en 8-filig motorväg in i partitopparnas fickor, när politiker agerar röstboskap och fryser ut människor med en egen vilja.

Jag hoppas verkligen att denna sista kraftansträngning, mitt engagemang i projektet Liberaldemokraterna, bär frukt och vi kan få fram ett partiprogram som vi alla involverade kan vara stolta över och gå ut och propagera för.
Att vi når framgång i såväl EU-parlamentsvalet som Riksdagsvalet 2014.


För om vi inte gör det är det jag som åker upp till mina gamla skogar, beväpnar mig och inväntar det oundvikliga slutet.

För om inte riktningen på samhället ändras kommer jag och mina åsikter förklaras olagliga ungefär 2016.

Och tro inte för en sekund att jag kommer att inställa mig frivilligt.






Relaterade länkar.
DN - Wikileaks har lämnat lokalen i Solna.
SvD - Wikileaks har lämnat Sverige.
SVTdebatt - Svenska staten kommer att använda datalagring åt att jaga minoriteter.
DN - Jurist sågar Lagrådets yttrande om Datalagringsdirektivet.
DN - Camilla Lindberg lämnar Folkpartiet.
DN - Direktivet är en olycka.
Metro - Bahnhof, datalagring är en jättekatastrof.
Second Opinion - Datalagringsdirektivet kräver en Övervakningsskatt.

Bloggar.
Martin Moberg, Konstapel Bastian, Torbjörn Jerlerup, Enligt min Humla, Beelzebjörn, Amanda Brihed, Jens Odsvall, Calandrella, Farmor Gun.

Pinged at TwinglyIntressant
Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , , , , ,

Kommentarer
Postat av: Liberala Lando

jag inställer mig ock som frihetlig terrorist:)

2010-11-21 @ 08:41:37
URL: http://stevelando.blogspot.com
Postat av: Gubben

Tvärtom. Nu behöver vi inte skämmas längre!

2010-11-21 @ 09:43:37
URL: http://gubbens.wordpress.com/
Postat av: scaber nestor

Alla har vi något att skämmas över, jag ser helt enkelt en lite större bild och längre än näsan räcker ;)

2010-11-21 @ 09:58:09
URL: http://scabernestor.blogg.se/
Postat av: 2016

"För om inte riktningen på samhället ändras kommer jag och mina åsikter förklaras olagliga ungefär 2016." Vad menar du?

2010-11-21 @ 10:02:12
Postat av: scaber nestor

Det ska egentligen vara "senast 2016", för jag räknar med att lagarna som krävs för att det inte ska bli för uppenbart tar minst ett år att få på plats efter valen 2014.

2010-11-21 @ 10:12:13
URL: http://scabernestor.blogg.se/
Postat av: 2016

"lagarna som krävs för att det inte ska bli för uppenbart tar minst ett år att få på plats efter valen 2014". Så kanske Ann Ramberg's varningar kring "bristande medborgaranda" utvecklar sig till att bli verklighet. "Du är skyldig tills motsatt bevisats" som det står i en artikel (http://www.flamman.se/du-ar-skyldig-tills-motsatt-bevisats) där Ramberg ger sin mycket starkt kritiska syn på utvecklingen. "– Jag tror inte på den goda staten – det är en vanföreställning." som hon säger i en intervju för idg - http://www.idg.se/2.1085/1.290446/hennes-jobb-ar-att-forsvara-rattsstaten

2010-11-21 @ 10:38:07
Postat av: Goran

Vi närmar oss " Ammo Box " När är vi där ?

Jag ställer upp!

2010-11-21 @ 11:56:44
Postat av: Daniel

En stor skillnad mellan höger och vänster, är att då vänstern lärde sig av sina misstag med att försöka kontrollera medborgarna, så tycker högern att det är en bra idé med att kontrollera sina medborgare. Nu för tiden så utgår jag alltid från att jag är avlyssnad. Jag har inget speciellt att dölja men skulle man ha det så gäller det att snurra till det såpass mycket att man knappt själv vet vad saken gällde.

2010-11-22 @ 09:06:06
Postat av: Gubben

Det gäller att inte bara tänka långt. Bra att tänka rätt också :D

2010-11-22 @ 09:53:02
URL: http://gubbens.wordpress.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0