Politik utan hjärta är grunden till politikerföraktet.

Satt och läste hos en annan liberaldemokrat om hur viktigt det är med politisk ideologi.

funklib skriver:

"Väldigt många politiker i riksdagen har varit politiskt engagerade i många många år. Därför kan jag tänka mig att för många politiker så har partiets ideologi blivit självklar och inget man behöver prata om hela tiden. Politikerna glömmer bort att för de flesta svenskar är det inte så. Det pratas inte om vad varje parti faktiskt står för."


Och det håller jag med om är fullständigt sant.
I detta riksdagsvalet så pratades det om skatter, ungdomsskatt och pensionärsskatt, det pratades om fastighetsskatt och kommunalskatter.

Men ingenstans så pratades det om partiernas grundläggande ideologier.
Alla förutsätter att människan på stan är på det klara med detta.

På detta kan jag bara utgå från mig själv när jag säger att JAG har ingen aning om vad partiernas grundläggande ideologi har med den politik de för idag.

Jag ser inte hur ett vänsterparti kan samarbeta med s+mp under de förhållanden som rådde.
Jag kan inte se varför socialdemokraterna konstant pratade skatter.
Miljöpartiets samhällskritik var som bortblåst och var reducerat till att prata om skatteväxling.
Folkpartiets "liberalism" existerar inte, centerpartiets landsbygdspolitik är utbytt mot storskalig industri-lobbyism, kristdemokraterna vet jag inte ens vad de står för längre.
Enda partiet som varit konsekvent är Moderaterna som är ideologilöst konservativa.

Bortsett från SD förstås som faktiskt har en ideologi, men fientlighet mot allt som är "annorlunda" anser inte jag vara en ideologi ett konstruktivt och demokratiskt samhälle kan byggas med.


Jag är glad att jag nu valt att engagera mig i liberaldemokraterna.
Här finns solklar ideologi.

Pragmatisk Liberalism.
Evidensbaserad politik med grunden i den enskilda människan.
Respekt för mänskliga- och medborgerliga rättigheter
Staten är till för medborgaren, inte tvärtom.
En rättstat värd namnet, ingen ska kränkas på godtyckliga skäl.



Utan ideologi så frodas politikerföraktet, om medborgarna inte ser att var och en av riksdagens ledamöter förstår att de innehar landets högsta förtroendepost så kommer de att förakta alla politiker.
En politiker som inte förstår att den är där den är för att medborgare har röstat dit denne, gett personen deras förtroende att vara deras samlade röst i landets lagstiftande församling.
Ja då ska den politikern kastas ut.



Läs mer om Projekt Liberaldemokraterna hos:

Jens Odsvall
Amanda Brihed
Torbjörn Jerlerup
Michael Gajditza
Jan Rejdnell
Caspian Rehbinder
Calle Rehbinder.


Nyhetsinslag:
Nyheter24, Politikerbloggen, Sydsvenskan, Caspian Rehbinder på newsmill.



Fler om ämnet:
Torbjörn Jerlerup.

Pinged at TwinglyIntressant
Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , ,

Kommentarer
Postat av: Gustav

Om jag ska vara ärlig så tror jag faktiskt inte att problemet ligger i att politikerna har fått för sig att alla redan känner till ideologin.



Problemet är att de sällan har en särskilt tydlig eller uttalad ideologi och att arbetet i princip aldrig tar sin utgångspunkt i den. Så problemet är långt mycket värre än vad du framställer det som.



Problemet är inte bara att ideologin inte diskuteras offentligt, det är att den inte heller diskuteras internet eller ges någon som helst plats i arbetet eller ens existerar.

2010-11-09 @ 11:28:00
URL: http://isakochgustav.wordpress.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0