Om inte riksdag och regering bryr sig om grundlagarna, varför ska jag lita på att de respekterar mina grundlagsskyddade rättigheter?

Jag ser två saker som oroar mig enormt med Jerlerups inlägg om urholkningen av Ådalslagarna.
Ådalslagarna infördes efter att militär satts in mot arbetare i Ådalen 1931 och fram tills iår så har militär inte fått sättas in mot civila inom landets gränser, åtminstone trodde jag att det var så.


Nu har vi ju det berömda "terrorrist"-argumentet och med det i handen så kan man passera vilka skitlagar som helst tydligen.

Men det var lite allvarligare än jag trodde.
Att ändra Ådalslagarna kräver en grundlagsändring, något som inte kommer förrän man röstat igenom grundlagsutredningens förslag en gång till nu efter valet.
Ändå så passerades lagen 2006/343  i maj 2006 som ger Militären rätt att bistå polis "vid grov brottslighet och terrorism" utan att informera riksdagen först.......


Först nästan 5 år efter lagen som bryter mot Ådalslagarna så ändrar man i grundlagen.
Hur ska jag någonsin kunna lita på att riksdagen respekterar mig och mina grundlagsskyddade rättigheter när de inte bryr sig om grundlagarna?



Vi har behövt en konstitutionsdomstol ganska länge nu.



Pinged at TwinglyIntressant
Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , ,

Kommentarer
Postat av: Mats C

Så här uttryckte sig Stig-Björn Ljunggren någon gång:



"När det gäller grundlagen så är den ytterst bara ett kuttersmycke som putsas vid högtidliga tillfällen. Regeringen kommer att använda den som karottunderlägg om det behövs."



http://sv.wikiquote.org/wiki/Stig-Bj%C3%B6rn_Ljunggren

2010-10-10 @ 10:35:51
Postat av: farmorgun

Moderater och Socialdemokraterna kompromissade inför det första beslutet; M avstod från kravet på Författningsdomstol mot att S släppte kravet på det s k uppenbarhetsrekvisitet. Efter detta har alla gett upp.

2010-10-10 @ 11:38:05
URL: http://farmorgun.blogspot.com
Postat av: Cnab

En från den politiska sfären självständig Författningsdomstol är en fullkomlig självklarhet i ett land med demokratiskt, transparent statsskick. Författningsdomstolen ska tillse att våra grundlagar efterföljs och när brott mot sedda konstateras, kunna utdöma kännbara straff för de politiker och av skatteavlönade tjänstemän (i offentlig sektor). När författningen=konsitutionen=våra grundlagar inte respekteras av våra folkvald och deras tjänstehjon, signaler detta att vi - folket - kan göra detsamma, d.v.s. efter eget förmenande och godtycke negligera lagstiftningen. Vart i h-e är vår land på väg???!!!

2010-10-10 @ 12:34:29
Postat av: Jakob

Kom också ihåg att FRA-shopen kommer att öpnnas igen inom kort. Nu är visserligen FRA en civil myndighet, men underställd Försvarsdepartementet och med Försvarsmakten, inklusive KSI, som viktig kund. I enlighet med den utredning som Runar Viksten snart kommer att lägga fram ska FRA få massavlyssna på uppdrag av polisen. Regeringen avser sedan att lägga fram en proposition efter jul.

2010-10-10 @ 13:32:23

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0