Facket är demokratiskt, vill man förändra ser man till att få sina medarbetares förtroende, inte genom gnäll i rikspress.

Några centerpartister som samtidigt är medlemmar i olika fackförbund attackerar LO för stödet till Socialdemokraterna i Svenska Dagbladet idag.

I grunden ser jag att de har en poäng, men jag anser också att de missar oerhört mycket.

Exempelvis så föreslår Centerpartiet en än mer uppluckrad LAS och att anställningstryggheten i princip ska bli obefintlig.

Ingen tvingar någon att vara medlem i facket, men medlemskapet förpliktigar.
Jag ser att ingen av de som skrivit under sitter på en förtroendepost, något som är det bästa och enklaste sättet att förändra på.


Men det är väl lättare att gnälla än att faktiskt göra något.

Vet inte om medlemmarna som yttrat sig i SvD någonsin har ställt upp som fackligt förtroendevald, men ser man till underskrifterna så har de antingen inte ställt upp eller helt enkelt inte fått förtroendet.

Jag är själv inte socialdemokrat, men ändå sitter jag som förtroendevald just för att jag bad om medlemmarnas förtroende och fick det.

Jag avslutar med en öppen fråga till de som undertecknat artikeln.


När ert fackförbund kommer att varsla för strejk på ert företag, kommer ni att agera med era medarbetare och agera enligt svenska arbetarrätt, eller kommer ni att vara centerpartister och agera svartfötter?




Pinged at TwinglyIntressant
Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , ,

Kommentarer
Postat av: Magnus Persson

"ingen tvingar någon att vara med i facket"



Varför har vi då ett samhälle där vi ger facket rätt att förhandla bort arbetsrättsliga regler även för icke-medlemmar, och därmed missgynna den som väljer att inte vara med i facket?

2010-09-15 @ 11:36:27
URL: http://www.magnusblogg.se
Postat av: scaber nestor

Detta ligger i grundavtalet (saltsjöbadsavtalet).



Arberarrörelsen fick rätten till centrala avtal.

Arbetsgivarna fick rätten till arbetsro.



Du får mer än gärna agera för att ta bort Saltsjöbadsavtalet, du är i din fulla rätt till det.



Glöm bara inte bort att då återinförs den fria strejkrätten.

2010-09-15 @ 11:56:46
Postat av: Markus Berglund, webredaktör Roslagens Sparbank

Men hur lätt är det att förändra LO "demokratiskt"? Jag har för mig att det finns någon formulering om att de som ska vara ombud på stämman (landsmötet?) måste "Dela arbetarröelsens värderingar", underförstått "vara S-medlemmar". Eller är det inte något sådant?



Hur ska man du kunna bryta S-fixeringen inom LO på ett interndemokratiskt sätt?

2010-09-15 @ 13:38:49
URL: http://www.roslagenssparbank.se/
Postat av: scaber nestor

Stämmer att de ska agera enligt arbetarrörelsens värderingar och att det underförstått innebär att de ska vara s-medlemmar.



MEn LO är fortfarande medlemsbaserat, så anser tillräckligt många medlemmar att tex jag ska sitta i LO-borgen så har de inget val än att öppna porten :)

2010-09-15 @ 14:16:22
Postat av: Markus "LAKE" Berglund

Oops, jag råkade visst posta med mitt jobb-alias. :-)



Självklart förstår jag att det GÅR att påverka LO innifrån, men du MÅSTE ju också hålla med om att regelverket gör det i praktiken omöjligt?!



Så JA, det ÄR lättare att gnälla än att göra något åt det i det här fallet....

2010-09-15 @ 17:24:53
URL: http://lakonism.blogspot.com/
Postat av: scaber nestor

Det är bara "omöjligt" för att ingen på allvar har testat systemet.



Nu är snart valet över och jag har en plats öppen i mitt schema över saker att göra :)

2010-09-15 @ 18:21:43

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0