Till övervakningens land, går båda blocken hand i hand. (Lake & Bränden uppmanar sossar och centerpartister att rösta PP.)

Centerpartisten Markus (Lake) Berglund och Socialdemokraten Henrik Brändén, båda som haft uppdrag inom respektive parti, uppmanar socialdemokrater och centerpartister att rösta på PP.

------------------

"Kombinationen av Ipred-lagen, FRA-lagen och datalagringsdirektivet skrämmer oss mycket. En stor majoritet av dagens unga pratar nämligen med sina vänner över skype och chatsajter via internet, inte på caféer eller i telefon. De skickar sina brev elektroniskt, inte genom postverket. Många av dem låter dagböcker, dikter och annat privat skrivande ligga på externa servrar, som de kommer åt genom nätet.

Den nuvarande övervakningen av internet innebär därmed för dagens ungdomar exakt samma sak som det för trettio år sedan hade betytt ifall det satt mikrofoner under borden på stadens alla caféer, telefonerna var avlyssnade, alla brev kunde sprättas och agenter från musik- och bokförlagen när som helst kunde komma och begära att få rota genom folks väskor.

[...]

Detta tvingar oss som tycker att integritet är viktigt att fråga oss om de skillnader vi efter de senaste årens övningar i triangulering fortfarande kan urskilja mellan Mona och Fredrik, mellan Alliansen och de Rödgröna, är större och viktigare än frågorna om personlig integritet. För oss har det valet varit smärtsamt men ändå uppenbart. Vi säger: Rösta på Piratpartiet i årets riksdagsval."

-------------------



Det är synd att blockuppdelningen och jagandet efter "regeringsduglighet" har gjort att personer som har en ideologisk uppfattning tvingas ta ett sådant beslut, men det är också bra för demokratin att medborgare får se att det är OK att bryta med ett parti som väljer att frångå grundläggande medborgerliga rättigheter för att vinna makt omed hjälp av illusionen av säkerhet.

Jag tänker inte avslöja var min röst kommer att gå i riksdagsvalet, men jag applåderar dessa två integritetsvänners beslut att rösta PP.


Fler om övervakning:
Viktualiebrodern, Sanningen som jag ser den, Opassande, magnihasa, Stenskott.

Pinged at TwinglyIntressant
Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , ,

Kommentarer
Postat av: Markus "LAKE" Berglund

Nu har jag hunnit "lunchblogga" lite också:



http://lakonism.blogspot.com/2010/09/en-sosse-och-en-centerpartist-vi-varnar.html



Jag måste erkänna att jag är lite förvånad över at tdu inte tydligt går ut som pirat, men jag vet ju att du har ganska klara åsikter på andra om råden också (som jag själv har iofs...)

2010-09-02 @ 12:24:06
URL: http://lakonism.blogspot.com/
Postat av: scaber nestor

Mycket roligare att hålla folk på halster, nu när jag inte går ut med partitillhörighet får jag förfrågningar och folk som ber om råd från flera partier.

Skulle jag "outa" mig till ett parti skulle det upphöra.



Tror att jag gör bäst som håller mig utanför partiskramlet.

2010-09-02 @ 12:27:40
Postat av: Markus "LAKE" Berglund

Det finns självklara fördelar med det också ska erkännas. :-)

2010-09-02 @ 12:57:43
URL: http://lakonism.blogspot.com/
Postat av: Jimmy

Det som däremot borde skrämma folk mer som en ökad arbetslöshet med en samtidigt ökad invandring där folk som arbetat i landet hela livet har en sämre pension än nyanlända med en sjukvård som blir sämre och sämre samtidigt som skatterna ökar och den sociala välfärden stryps sakta men säkert i landet Sverige mm mm verkar vara mindre viktigt.Men kan man inte surfa runt obekymrat, då djävlar ha ha ...

2010-09-03 @ 11:14:37
Postat av: scaber

@Jimmy.



jag beklagar din inställning till grundläggande mänskliga rättigheter.

Men något annat var väl inte att vänta från en främlingsskräckslagen.

2010-09-03 @ 14:14:36

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0