Aftonbladets anställda nominerade till Aftonbladets "Årets Sportblogg" .... Farbror Skabbe är inte överraskad.

Jag tänkte bara flika in lite nu när Aftonbladet/Bloggportalen har påbörjat sin promotion för sin tävling "Årets bästa blogg" med avdelningen "Sportbloggar"

And the nominees are....

Bara ben på Glenn Hysén
Robert Lauls blogg
Henrik Rydström
Marcus Birro
Sportbloggen

Jag måste ha en väldigt konstig syn på bloggar, för jag ser nämligen bara två av de nominerade som "blogg" varav den ena är en gråzon.


Expressens Marcus Birro,  Helsingborgs Dagblads Sportblogg, och Robert Laul (whoa surprise... jobbar för Aftonbladet) anser jag vara lika mycket bloggar som Liza Marklund är en fackboksförfattare.

De får betalt från sina respektive tidningar för att förmedla åsikter, en bloggare anser jag ska förmedla åsikter för att om möjligt få betalt (tex genom reklamintäkter typ google-annonser, tradedoubler etc), men det är inte pengarna som är det centrala.

Kanske lite konservativt, men jag vill gärna skilja gammelmedia från blogg, jag anser också att personer (journalister) som är anställda av anordnaren av tävllingen borde vara exkluderade, men jag antar att jag är förbaskat ensam om den åsikten också.

Henrik Rydström är jag tveksam till, jag tror att han skulle skriva en sådan blogg ändå, men nu får han betalt av Barometern för att förmedla åsikter, så jag skulle snarare beteckna honom som krönikör, men det är en gråzon.


Då återstår "Bara ben på Glenn Hysén".
Är det Sveriges bästa Sportblogg?

Vet inte, men enligt mig är det den enda bloggen i kategorin.


Jag ser att Svensson och jag är av ungefär samma åsikt.
Björn Wadström och Erik Laakso skriver om det.
Xrob, Kulturbloggen,


Aftonbladet har också presenterat Livsstilsbloggarna, Mode och Nöje & Kultur.



Ps, när jag ser det här är jag mer nöjd än någonsin att jag tackade nej till medverkan i panelen.



Pingat på intressant och Twingly.

Läs även andra bloggares åsikter om , , ,

Kommentarer
Postat av: Erik Laakso

Lite underlig slutsats du kommer fram till. Om fler hade tackat ja till medverkan kanske nomineringarna sett bättre ut. Nu har du ju avstått din rätt att påverka. Hur klokt var egentligen det? Jag tycker det var dumt men det gav dig ju en chans att sitta på sidlinjen och gnälla och det är kanske också värt något. haha

2009-01-13 @ 16:27:14
URL: http://eriklaakso.nu
Postat av: scaber nestor

Oj Laakso, så många argumentationsfel var jag inte beredd på att få från dig av alla människor, men vi betar av dom en och en.



1. "Om fler hade tackat ja..." är ett cirkelresonemang.



2. Jag avstod inte rätten att påverka, jag avstod från att medverka, skillnaden är att i din betydelse låter det som jag avstod från att rösta i ett riksdagsval när jag bara avstod från att medverka i en reklamkampanj för AB/BP's indexeringstjänst.



3. Sitta vid sidlinjen och gnälla insinuerar att jag på något vis vill in på spelplanen, en bättre förklaring är att jag passerar förbi och skakar på huvudet åt spektaklet.





Man visst, du är i din fulla rätt att tycka att min slutsats är underlig, men du säger ju heller inte att jag har fel...

2009-01-13 @ 16:44:45
URL: http://scabernestor.blogg.se/
Postat av: Erik Laakso

Nej jag tycker inte att du har fel,jag tycker det är trist att du avstod din möjlighet att få till ett bättre resultat. :)

1. Att det skulle vara argumentationsfel kan jag inte riktigt förstå. En opinionsundersökning med få tillfrågade är statistiskt osäker, på samma sätt är en nomineringsrunda med få "jurymedlemmar" statistiskt osäker. Man förbättrar underlaget med fler tillfrågade, det är inget cirkelargument, det är vedertagna fakta.

2. Här råder en stor skillnad i synsätt. Jag ser inte aftonbladet eller bloggportalen som en fiende som ska bekämpas (menar inte att det är det du gör) utan jag menar att vi alla fungerar i symbios med varandra. Somliga tjänar pengar på den symbiosen, andra gör det inte. Jag går in på massor av olika bloggar och medietjänster helt utan att fundera över om de tjänar pengar på att jag går dit. Värre vore om jag förlorade pengar på att besöka dem men det gör jag inte.

3. Ursäkta, går förbi sidlinjen och gnäller men utan vilja att medverka. Bättre så? Hihi

2009-01-13 @ 16:52:36
URL: http://eriklaakso.nu
Postat av: scaber nestor

1. I sammanhanget blir det ett cirkelresonemang eftersom det är riktat mot mig som ställt mig utanför.



2. Inte en fiende, men en aktör med stort intresse av att styra debatten till de ämnen de själva bestämmer ska så vara, hade AB get möjligheten att länka till samtliga artiklar hade det varit en annan sak, men nu väljer de ut enskilda som de själva anser intressanta.



3. Jag gör skillnad mellan gnäll och kritik, det har med respekt att göra.

2009-01-13 @ 17:03:18
Postat av: Björn Wadström

Nej nu har jag skrattat så gott flera gånger jag haft anledning att läsa din blogg så nu åker du in i favoritlistan.

Kanske kan du låna Bloggtrollet till ett inlägg:)

http://bloggtrollet.blogspot.com Det är ett litet kul projekt jag startade för att skapa lite mer kommunikation och ideutbyte. Den är neutral till sin natur så kommer det fler inlägg så blir det lite reseskildringa av trollet var han/hon varit och lite nya trollbilder. Just nu leker trollet med öersättningar. Så har du lånat trollet till ett inlägg så kommer trollet att lägga upp dig som trollets vän och då går din blogg att läsa på "alla språk".Bloggtrollet kommer att busa mer framöver;)

Så låt gänget klia varandra på ryggen och bekräfta journaliterna som bloggar. Bloggen tar ändå alltid nya roligare vägar.

2009-01-13 @ 19:41:41
URL: http://www.wadstrom.blogspot.com/
Postat av: Lisa

Sportbloggen är i och för sig inte Aftonbladets utan Helsingborgs Dagblads sportblogg. Klicka på länken så ser du det.



Mvh Lisa

2009-01-13 @ 21:53:53
Postat av: scaber nestor

@Lisa.



Tack, ändrat.

2009-01-13 @ 23:31:00
Postat av: Peter Ingestad

Åsså glömde dom LûZGANNON!!!!



:o(

2009-01-14 @ 00:14:59
URL: http://screenfonds.blogspot.com/
Postat av: Emt

Läste vad du skrivit på www.mjomark.com men jag tänkte att jag kommenterar här istället.



Alltså att du nekar till elitism är ju nästan skrattretande. Bloggosfären anser att gammelmedia är "out-of-date". När dom uppdaterar sig och flyttar ut på nätet är det inte heller bra.



I ordet blogg finns det ingen inbyggd mening att den måste skötas av en privatperson. När privatpersonen, som du dessutom säger kan tjäna pengar på sin blogg blir diskussionen absurd.



Hade politiska partiers bloggar varit nominerade i någon sorts politikbloggsklass hade jag höjt på ögonbrynen men när det kommer till sport och tidningens åsikt blir det mest ett en patetisk diskussion. Kliv ner från din höga häst och välkommna gammelmedia in på spelplanen istället.



Det tänker då jag göra.

2009-01-21 @ 02:48:36
Postat av: scaber nestor

@Emt.





Jag vet inte om du spelar dum eller om du bara är okunnig i det svenska språket.



Elitism är inte att ha en avvikande åsikt, man kan kanske kalla åsikten för konservativ eller om man sträcker på det så besserwisseraktig, men elitistisk är den inte.





Det skulle vara intressant att vå veta din definition av ordet.

2009-01-21 @ 07:13:23

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0