Junilistan dubblar i sista opinionsmätningen, behåller ett mandat?

För de som missat det så dubblar Junilistan stödet i sista opinionsmätningen inför valet.


Efter att under vintern och våren pendlat mellan 0.9-2,1% så dubblar man nu till 3,8%.
För de som minns så såg det ungefär likadant ut 2004, först i sista mätningen såg man tendensen.
Nu tror jag inte det går upp till 14,5% som 2004, men däremot ser det ut som en rejäl chans att behålla ett av de två mandat man har (Lars Wohlin hoppade av till kd för att internvalet placerade honom ganska långt ner på riksdagslistan 2006, småaktighetens furste)..


Ska man se till procentsatserna så plockar man röster från m+s, i de offentliga debatterna som förekommit inför valet har de som gått tillbaka till (m)+(s) mellan valen upptäckt att den EU-kritik som framförts ofta bara är tom luft.
Det verkar dock som alla partier utom (c) och (kd) tar röster från s/m,  PP befäster sig ovanför 8%, MP är stadigt över 10%, liksom FP (en ny Paulsson-effekt gissar jag).

Det verkar vara som jag sagt förut, PP och Junilistan tävlar inte om samma röster och har aldrig gjort.
Lite allmän smutskastning från de etablerade partierna för att rätta in boskapen i ledet.
Vilket inte är en smart taktik, som synes.
Skulle vara intressant att se hur de olika partigruppskonstellationerna ser ut efter söndag.
Som HAX poängterar så kommer den kartan att ritas om ordentligt.


Valvakan blir riktigt intressant.
Framför allt eftersom så många förtidsröstat.

"It aint over 'til the fat lady sings"
som det brukar heta.


Edit:
Oj, brittiska "Tory's" propagerar för Björn von der Esch.

Edit2:
Missnöjesrösta på Piratpartiet?
Jag är faktiskt inte helt hundra på att missnöjesrösterna hamnar på PP, av de jag pratat med som röstar på PP är det nästan ingen som "missnöjesröstar". missnöjesrösterna tror jag personkryssar upp personer från långt ner på listorna för att plocka bort personer som partiledningarna tryckt in på valbar plats.




Fler om EU och junilistan.
Koppom, Ryggraden, Fritzon, Libertas, Mitt i steget.

Pinged at Twingly, Intressant

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , ,

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0